A Tesco tízmilliárdokat mentett ki

143 milliárd forint. Ennyivel csökkentette a 2013-as üzleti évben adóalapját a magyarországi Tesco áruházlánc.

2015. 01. 23. 4:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tények utalnak rá, ám csak kevesen ismerik, miként működik a multik pénzkimentő gépezete. A Tesco áruházlánc elmúlt évek során gyakran cserélődött felső vezetői köréből lapunknak felvetették: bonyolult cégkapcsolatok és átláthatatlan szerződések révén tízmilliárdos összegeket utal ki Angliába a magyarországi leányvállalat, hogy csökkentse a hazánkban fizetendő adók alapját.

Számot tarthat a NAV érdeklődésére az az áruházlánc nyilvános beszámolóiból levezetett számítás, amit Lentner Csaba közgazdászprofesszor bocsátott a rendelkezésünkre. A szakértő felvetette: 2013-ban piaci monopolhelyzete és nettó bevételei alapján nyereségesnek kellett volna lenni a Tescónak hazánkban. Azonban a cég figyelemre méltó költségelszámolások után veszteséget mutatott ki. – Az EU-ban 9 és 33 százalék között mozog az egyes országokban fizetendő társasági adó mértéke – jelentette ki Lentner.

– A Tesco áruházlánc luxemburgi tulajdonosa megtalálta a módját, hogyan optimalizálja a hazánkban megtermelt nyereséget – hívta fel a figyelmet Lentner Csaba, aki szerint erre a vállalat nyilvánosan is elérhető, üzleti eredményekről szóló kimutatásai utalnak.

A 2013 márciusától 2014 márciusáig tartó üzleti évben a magyarországi leányvállalat 601 milliárd forintos nettó árbevételt ért el, ám végül 43 milliárd forintos veszteséggel zárta az időszakot. Ez a közgazdászprofesszor szerint két figyelemre méltó üzleti lépés következményeként alakult így. Az egyik, hogy a Tesco áruházlánc 2013-as mérlegéből kitűnik: az úgynevezett „egyéb” üzleti ráfordítások elképesztően magasak. Az előző évhez képest 43 milliárd forinttal több „egyéb” költséget számoltak el a hálózat tulajdonában lévő épületek úgynevezett terven felüli értékcsökkenésére. A szakértő megítélése szerint ez eleve elnagyolt, nehezen felfogható, azonban az adóalapot egy másik jelentős költség is csökkentette. Ez az úgynevezett kapcsolt vállalkozásokkal szembeni rövid lejáratú kötelezettségek végösszege, mely 2013-ban 118 milliárd forintra rúgott, és kereken 100 milliárddal haladta meg az előző üzleti évben elszámolt hasonló kiadásokat. Ezen kötelezettségek lehetnek például a menedzsmentnek fizetett díjak, illetve a különféle jog- és licencdíjak, melyet az anyacég vagy egy fióktelephelye számláz ki a leányvállalatnak.

– Az csak az adóhatóság számára derülhet ki, hogy indokolt, az üzletvitelhez elengedhetetlen teljesítések állnak-e a jelentős kiadások mögött. A lényeg az, hogy a két költségleírással eltűnt a 601 milliárdos bevétel után elvárható nyereség. Sőt, a részvénytársaság eredménye 43 milliárd forintos veszteségbe fordult át. Összességében 143 milliárd forinttal több költséget könyveltek el 2013-ban olyan ráfordításként, aminek köszönhetően pozitív nyereségadó-alapot nem képeztek hazánkban – mondta Lentner Csaba.

A professzor egy korábbi év eredményeit is megvizsgálta. 2010-ben 582 milliárd forint nettó árbevételt ért el a Tesco magyar hálózata, mely után 9,9 milliárd forintos adózás előtti eredményt jegyzett. Azonban végül csak 162 millió forintot fizetett ki a cég társasági adóként, mert létrehoztak Svájcban egy fióktelepet, amely egyebek mellett banki tevékenységet folytat. A magyar Tesco eredményét az csökkentette jelentősen, hogy ebben az időszakban 3,1 milliárd forintot utalt át Svájcba, a fióktelep részére, úgynevezett royalty, vagyis az üzleti tevékenysége után fizetendő jogdíj címén. – A lépéssel mintegy 600 millió forint társaságiadó-megtakarítást sikerült elérnie a láncnak – jegyezte meg a szakértő.

Lentner Csaba értesülései szerint a hazai üzletek bezárásáról szóló hírek csupán a jéghegy csúcsát mutatják. Soha nem látott globális válságban van ugyanis a nemzetközi vállalat, s mostanra lényegében az egész rendszer működése megkérdőjeleződött a hatalmas profitveszteségek miatt. A nemzetközi számviteli mérlegek alapján a szakértő azt állítja: az anyacég pénzügyi problémái akkorára duzzadtak, hogy a Tesco megmentése csak úgy oldható meg, ha megszabadulnak a kelet-közép-európai leánycégeiktől, sőt néhány távol-keleti országban is bezárják boltjaikat. – Ez a nyilvános beszámolók alapján nagyon is indokolt lépés lenne – mondta Lentner Csaba. Emlékeztetett, tavaly a rossz üzletmenet következtében a Tesco amerikai nagybefektetője például 750 milliárd dollárt bukott a részvények látványos leértékelődése miatt. Az anyavállalat válságát az is igazolja, hogy nemrégiben két nagyobb nemzetközi hitelminősítő intézet is a bóvli kategóriába sorolta a Tescót nyereségének drasztikus csökkenése miatt. Ez azt jelentheti, hogy a befektetők nem tartják majd alkalmasnak a társaságot, hogy egy utólagos részvényvásárlással faragjanak a lánc veszteségein. – Csak a leányvállalatok leépítése segíthet a nyereségérdekelt tulajdonosokon, és jóval többről van szó, mint néhány magyarországi üzlet bezárása – szögezte le lapunknak a közgazdász, aki szerint a multinacionális vállalatok mindenhol sok borsot törnek a nemzeti adóhatóságok orra alá.

Bútoráruház lesz Baumax helyett

A világ második legnagyobb bútoráruházlánca, az XXXLutz léphet a Baumax helyére. Az osztrák társaság 12 áruházat és 6 további telephelyet vásárolt meg a hazánkból kivonuló barkácshálózattól. Az XXXLutz már jelen van Magyarországon a diszkont kategóriájú Möbelix bútorbolthálózattal. A Pénzcentrum.hu információit megerősítette a hazai leánytársaság ügyvezető igazgatója, Simonyi András, aki a gazdasági portál megkeresésére kifejtette: alapos elemző-előkészítő munka alapján hoznak döntéseket arról, hogy a megvásárolt ingatlanokat milyen módon hasznosítják majd. Az biztos, hogy új áruházakat egyelőre nem építenek, mert a nagyobb alapterületű áruházak építését szabályozó plázastop ezt gyakorlatilag lehetetlenné teszi. Az igazgató elmondta, hogy vizsgálják annak a lehetőségét is, hogy átvegyék a Baumax közel 800 dolgozóját. Ez nagymértékben attól függ, hogy hol és milyen ütemben sikerül átalakítani a korábbi barkács- és építési áruházakat. Simonyi arról nem adott tájékoztatást, hogy az XXXLutz a diszkont kategóriát kívánja-e kiterjeszteni, vagy inkább a Kikához, Ikeához hasonló áruházakat hoz létre, mint amelyek Ausztriában és Németországban is szép számmal találhatók. A globálisan 19 ezer embert foglalkoztató cég Európában Szerbiában, Csehországban, Szlovákiában, Szlovéniában, Horvátországban és Svédországban rendelkezik üzletekkel, de jelen van a Távol-Keleten – Kínában és Indiában – is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.