„Budapestet nem blokkolni, megbénítani kell, hanem mozgásba hozni, ez az Uber célja is” – közölte Fekete Zoltán, az Uber Hungary vezetője. A budapestiek nagyon szeretik a kocsimegosztó szolgáltatást, a legutolsó reprezentatív felmérés szerint a helyiek 72 százaléka szeretné, hogy megmaradjon a lehetőség, míg az utasok 96 százaléka elégedett – mondta, hozzátéve, hogy az Uber nem taxi, teljesen átlátható, nyomon követhető a rendszerük, és más a célcsoport is. Minden út után elektronikus számlát generál a rendszerük, a sofőrök pedig vállalkozói adószámmal végzik tevékenységüket. Nincs fekete fuvar, nincs lehúzott turista. „Nincs olyan sofőr, akinek ne lenne engedélye, vagy ne lenne folyamatban az engedély beszerzése” – emelte ki a vezető. Hozzátette: év végére 1200-ról 2000-re szeretnék növelni a sofőrjeik számát. Ezért is tárgyalnak a kormányzattal, amelynek egy képviselője elárulta nekik: a fiatalabb kormányzati szereplők is használják az Ubert.
„Az Uber folytatni fogja működését, nem hagyjuk cserben 110 ezer utasunkat és azt a 17 ezer aláírót, aki petíción keresztül jelezte, hogy az Uber mellett áll, ahogy azt az 1200 családot sem, akiknek a megélhetése függ az Ubertől”
– szögezte le Fekete Zoltán. A mögötte lévő dobozokra mutatva azt mondta, hogy azokban a 17 ezer aláírás szerepel, amelyeket még csütörtökön eljuttatnak a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz.
Kérdésre válaszolva az Uber Hungary vezetője azt mondta: a sofőröknek regisztrációkor igazolniuk kell, hogy büntetlen előéletűek, és be kell számolniuk arról, milyen közlekedési szabálysértéseik voltak korábban. „Az Uber kiáll a sofőrök mellett, támogatjuk őket” – válaszolt arra, hogy mi lesz akkor, ha leszedik a munkatársak rendszámtábláit (erről bővebben lejjebb). Jogi segítséget nyújtanak, de szerinte erről korai beszélni, mert még folyik az egyeztetés a hatóságokkal, amelyeknél az engedélyeztetési eljárás azért is tart sokáig, mert kapacitásgondokkal küzdenek.
„Semmilyen rendszámleszerelésről nem tudunk”
– közölte Fekete.
Technológiai platformot üzemeltetünk, a személyszállítást alvállalkozók végzik, „nem feladatunk azt vizsgálni, milyen üzleti döntéseket hoznak” – mondta az Uber Hungary vezetője arra a kérdésre, miért nincs a cég tevékenységi köreiben a személyszállítás.
Az esemény egyébként übertitkos volt: eleinte csak az időpontról lehetett tudni, majd másfél órával az esemény előtt a helyszín is kiderült, ám a szervezők azt kérték, kezeljük diszkréten az információt. A Budapest belvárosában fekvő szórakozóhely előtt biztonsági őrök vigyázták a rendet – jó eséllyel attól tarthattak, hogy taxisok zavarják meg a sajtótájékoztatót, ám efféle atrocitás végül nem történt.
2016 eleje az Uberről szólt a magyar közéletben: a taxisok tüntetéseket szerveztek a közösségi szolgáltatás ellen, amely szerintük a szabályokat be nem tartva, adóelkerülés révén működik. Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke még Orbán Viktor miniszterelnökhöz is fordult az ügyben, egy Uber-sofőrt pedig megtámadtak Budapesten.
Később már a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is rászállt a szolgáltatóra, Tállai András miniszterhelyettes, NAV-vezér január 22-én közölte: az adózási kötelezettségek alól senki sem bújhat ki, így a hatóság zéró toleranciát hirdet azokkal az Uber-sofőrökkel és személyszállítást végzőkkel szemben, akik semmibe veszik a szabályokat. A törvénysértők a lehető legszigorúbb szankciókra számíthatnak, „a NAV akár 200 ezer forintos mulasztási bírságot is kiszabhat a kontár sofőrrel szemben” – mondta akkor Tállai. Az Uber válaszul letiltotta a NAV ellenőreinek bankszámlaszámát – ezt már január 26-án jelentette be Tállai András, az adóhatóság pedig tájékoztatót tett közzé a sofőrök számára.
Február elején felmerült, hogy ügyészségi nyomozás indulhat az Uber ellen nagy értékű költségvetési csalás miatt, majd a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) is támadásba lendült. Tamásné Czinege Csilla adószakmai ügyekért felelős helyettes államtitkár február 3-án a Kossuth Rádióban azt mondta: az uberesek kétharmada adószám nélkül dolgozott.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) is megszólalt az ügyben. Múlt szerdán Fónagy János parlamenti államtitkár bejelentette: kormány-előterjesztés készült arra, hogy a magyar jogszabályokat figyelmen kívül hagyó, jogsértően működő, adót nem fizető „uberes taxis tevékenységet” megakadályozzák, az ilyen tevékenység közben „rajtakapott gépkocsikról” a rendszámot az intézkedő levegye, a gépkocsit kivonja a forgalomból. A kormányrendelet március végén vagy április elején lép hatályba Fónagy későbbi közlése szerint.
Ám a kormányzat a későbbiekben is folyamatosan vizsgálja az egyes intézkedések hatásait, az eredményekről, tapasztalatokról rendszeresen egyeztet a taxisszervezetekkel, érdekképviseletekkel. Amennyiben indokoltnak bizonyul, a fejlesztési minisztérium kész újabb szankciók mielőbbi bevezetésének lehetőségét is mérlegelni – ezt már szerdán közölte az NFM. Hangsúlyozták, hogy a kormány a taxiszolgáltatást legálisan végző, adót fizető taxisok mellett áll.
Nem zárkózik el az Uber az együttműködéstől, a cég képviselői egy hete tárgyaltak is a NAV vezetőivel, valamint a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkárával – ezt mondta múlt pénteken Fekete Zoltán, az Uber Hungary ügyvezetője a Világgazdaságnak.
E hét szerdán a VS.hu-nak ugyanő elmondta: „abszolút mértékben” meglepte őket Fónagy és az NGM szigora, miután akkor már tárgyalásban álltak a NAV-val. A megbeszéléseken az NGM is képviseltette magát, „arról állapodtunk meg, hogy 3-4 héten belül az összes adóhatóság által felvetett problémának meg fogunk felelni” – jelentette ki Fekete.