Kormányzati szereplők is használják az Ubert

A magyar emberek szeretik a szolgáltatást, a cég nem fosztja meg őket saját magától.

Földi Bence
2016. 02. 18. 11:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Budapestet nem blokkolni, megbénítani kell, hanem mozgásba hozni, ez az Uber célja is” – közölte Fekete Zoltán, az Uber Hungary vezetője. A budapestiek nagyon szeretik a kocsimegosztó szolgáltatást, a legutolsó reprezentatív felmérés szerint a helyiek 72 százaléka szeretné, hogy megmaradjon a lehetőség, míg az utasok 96 százaléka elégedett – mondta, hozzátéve, hogy az Uber nem taxi, teljesen átlátható, nyomon követhető a rendszerük, és más a célcsoport is. Minden út után elektronikus számlát generál a rendszerük, a sofőrök pedig vállalkozói adószámmal végzik tevékenységüket. Nincs fekete fuvar, nincs lehúzott turista. „Nincs olyan sofőr, akinek ne lenne engedélye, vagy ne lenne folyamatban az engedély beszerzése” – emelte ki a vezető. Hozzátette: év végére 1200-ról 2000-re szeretnék növelni a sofőrjeik számát. Ezért is tárgyalnak a kormányzattal, amelynek egy képviselője elárulta nekik: a fiatalabb kormányzati szereplők is használják az Ubert.

„Az Uber folytatni fogja működését, nem hagyjuk cserben 110 ezer utasunkat és azt a 17 ezer aláírót, aki petíción keresztül jelezte, hogy az Uber mellett áll, ahogy azt az 1200 családot sem, akiknek a megélhetése függ az Ubertől”

– szögezte le Fekete Zoltán. A mögötte lévő dobozokra mutatva azt mondta, hogy azokban a 17 ezer aláírás szerepel, amelyeket még csütörtökön eljuttatnak a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz.

Kérdésre válaszolva az Uber Hungary vezetője azt mondta: a sofőröknek regisztrációkor igazolniuk kell, hogy büntetlen előéletűek, és be kell számolniuk arról, milyen közlekedési szabálysértéseik voltak korábban. „Az Uber kiáll a sofőrök mellett, támogatjuk őket” – válaszolt arra, hogy mi lesz akkor, ha leszedik a munkatársak rendszámtábláit (erről bővebben lejjebb). Jogi segítséget nyújtanak, de szerinte erről korai beszélni, mert még folyik az egyeztetés a hatóságokkal, amelyeknél az engedélyeztetési eljárás azért is tart sokáig, mert kapacitásgondokkal küzdenek.

„Semmilyen rendszámleszerelésről nem tudunk”

– közölte Fekete.

Technológiai platformot üzemeltetünk, a személyszállítást alvállalkozók végzik, „nem feladatunk azt vizsgálni, milyen üzleti döntéseket hoznak” – mondta az Uber Hungary vezetője arra a kérdésre, miért nincs a cég tevékenységi köreiben a személyszállítás.

Az esemény egyébként übertitkos volt: eleinte csak az időpontról lehetett tudni, majd másfél órával az esemény előtt a helyszín is kiderült, ám a szervezők azt kérték, kezeljük diszkréten az információt. A Budapest belvárosában fekvő szórakozóhely előtt biztonsági őrök vigyázták a rendet – jó eséllyel attól tarthattak, hogy taxisok zavarják meg a sajtótájékoztatót, ám efféle atrocitás végül nem történt.

2016 eleje az Uberről szólt a magyar közéletben: a taxisok tüntetéseket szerveztek a közösségi szolgáltatás ellen, amely szerintük a szabályokat be nem tartva, adóelkerülés révén működik. Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke még Orbán Viktor miniszterelnökhöz is fordult az ügyben, egy Uber-sofőrt pedig megtámadtak Budapesten.

Később már a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is rászállt a szolgáltatóra, Tállai András miniszterhelyettes, NAV-vezér január 22-én közölte: az adózási kötelezettségek alól senki sem bújhat ki, így a hatóság zéró toleranciát hirdet azokkal az Uber-sofőrökkel és személyszállítást végzőkkel szemben, akik semmibe veszik a szabályokat. A törvénysértők a lehető legszigorúbb szankciókra számíthatnak, „a NAV akár 200 ezer forintos mulasztási bírságot is kiszabhat a kontár sofőrrel szemben” – mondta akkor Tállai. Az Uber válaszul letiltotta a NAV ellenőreinek bankszámlaszámát – ezt már január 26-án jelentette be Tállai András, az adóhatóság pedig tájékoztatót tett közzé a sofőrök számára.

Február elején felmerült, hogy ügyészségi nyomozás indulhat az Uber ellen nagy értékű költségvetési csalás miatt, majd a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) is támadásba lendült. Tamásné Czinege Csilla adószakmai ügyekért felelős helyettes államtitkár február 3-án a Kossuth Rádióban azt mondta: az uberesek kétharmada adószám nélkül dolgozott.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) is megszólalt az ügyben. Múlt szerdán Fónagy János parlamenti államtitkár bejelentette: kormány-előterjesztés készült arra, hogy a magyar jogszabályokat figyelmen kívül hagyó, jogsértően működő, adót nem fizető „uberes taxis tevékenységet” megakadályozzák, az ilyen tevékenység közben „rajtakapott gépkocsikról” a rendszámot az intézkedő levegye, a gépkocsit kivonja a forgalomból. A kormányrendelet március végén vagy április elején lép hatályba Fónagy későbbi közlése szerint.

Ám a kormányzat a későbbiekben is folyamatosan vizsgálja az egyes intézkedések hatásait, az eredményekről, tapasztalatokról rendszeresen egyeztet a taxisszervezetekkel, érdekképviseletekkel. Amennyiben indokoltnak bizonyul, a fejlesztési minisztérium kész újabb szankciók mielőbbi bevezetésének lehetőségét is mérlegelni – ezt már szerdán közölte az NFM. Hangsúlyozták, hogy a kormány a taxiszolgáltatást legálisan végző, adót fizető taxisok mellett áll.

Nem zárkózik el az Uber az együttműködéstől, a cég képviselői egy hete tárgyaltak is a NAV vezetőivel, valamint a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkárával – ezt mondta múlt pénteken Fekete Zoltán, az Uber Hungary ügyvezetője a Világgazdaságnak.

E hét szerdán a VS.hu-nak ugyanő elmondta: „abszolút mértékben” meglepte őket Fónagy és az NGM szigora, miután akkor már tárgyalásban álltak a NAV-val. A megbeszéléseken az NGM is képviseltette magát, „arról állapodtunk meg, hogy 3-4 héten belül az összes adóhatóság által felvetett problémának meg fogunk felelni” – jelentette ki Fekete.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.