Tiszta erőből átnyomják

Jó lenne, ha eltűnnének a kipufogógázt termelő autók. De miért kell ehhez általánosan megtiltani a belső égésű motorok forgalmazását? Jegyzet.

2020. 12. 08. 7:15
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, a földi ökoszisztéma fennmaradásáért aggódóknak egyetlen mentsváruk maradt: az, hogy az Európai Bizottság parancsoljon megálljt a hagyományos autózásnak és a belső égésű motorok használatának. Abban biztosan nincs vita köztünk, hogy jó lenne, ha a zsúfolt nagyvárosokból eltűnnének a hajókéményként füstölgő, kormot okádó dízelek és egyáltalán a kipufogógázt termelő gépkocsik. De ugyan miért kell ehhez általánosan megtiltani a belső égésű motorok forgalomba hozatalát?

Mérik a kipufogógáz összetételét a szervizben
Fotó: MTI

Az Európai Bizottság ugyanis – a szakmai szervezetektől kiszivárgott előzetes tervek szerint – arra készül, hogy

a jelenleg érvényben lévő Euro 6-os kibocsátási normát 2025-től úgy szigorítja meg, hogy az gyakorlatilag lehetetlenné teszi a termikus, azaz üzemanyag elégetéséből energiát nyerő erőforrások árusítását.

Aki azt hiszi, hogy 2025 messze van, annak figyelmébe ajánlom, hogy a PSA máris bejelentette, nem fejleszt több dízelt vagy benzinest, a BMW kitelepíti müncheni, központi üzeméből a motor-előállítást, a Daimler pedig kínai partnerével állapodott meg a gyártásról.

Vajon mi lehet a következménye mindennek? Az autógyárak már a jelenleg érvényben lévő kvótaszabályozásnak is csak úgy tudnak eleget tenni, hogy egyre több modelljüket látják el elektromos meghajtással. Ha azonban életbe lépnek az Euro 7 szigorú szabályai, csak a tiszta energiával működő villanyautót lehet majd árulni. A kormányoknak – és az adófizetőknek – jelentős támogatást kell majd nyújtaniuk a vásárlóknak, de az e-autó így is a jómódúak kiváltsága marad. A kevésbé tehetősek pedig még sokáig nyüvik majd egyre korosabb használt autóikat.

És akkor még csak a személygépkocsikról beszéltünk. De mi lesz a rengeteg kisebb és nagyobb áruszállítóval?

Ezek sokat mennek, gyorsabban kipörögnek a forgalomból. A vállalkozásoktól több beruházást, a töltés kiépítéséhez telephelyfejlesztést követel majd az új technológiára való átállás.

Az Európai Bizottság törvényalkotói a nagyvárosok levegőminőségét kívánják javítani az elektromos áttéréssel, a metropoliszok határain túl is van azonban élet. A sokat utazó, autópályázó emberek nem élvezik majd az elektromos hajtás előnyeit, csak a hátrányait. Igaz, a nagyvárosok agglomerációjából ingázóknak jó alternatíva lehet a villanyautó, hiszen éjszakánként otthon tölthetik azokat. A kistelepüléseken élők ellenben nem sokat profitálnak belőle, hiszen ott nincs dugó, nincs szmog, hosszabb útra kelve azonban szembetalálják magukat a közterületi töltés nehézségeivel.

Többen azt vetik az Európai Unió vezetői szemére, hogy úgy terelik be a teljes kontinens autógyártását – és autóhasználóit – egy új technológia kizárólagosságába, hogy nem tudni, megteremthetők-e a feltételek a tömeges használathoz. Vannak, akik azt javasolják, hogy ha a nagyvárosok sűrűn lakott belső részeit kívánjuk megvédeni a kipufogógázoktól, akkor akadályozzuk meg a szennyező járművek behajtását. Az országutakon, autópályákon pedig hadd használják dízelmotorjaikat a furgonok, kamionok, buszok. És mellesleg ne menjen tönkre egy teljes kontinens autóipara, ne veszítse el a munkáját sok százezer ember.

Az Európai Unió igazhitű vezetői azonban láthatóan meg akarják menteni a bolygót. Lesz, ami lesz, lenyomják a torkunkon. Tiszta erőből.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.