A jótálláshoz és szavatossághoz kapcsolódó rendelkezések 17 éve lényegében nem változtak, ezért éppen ideje volt a szabályozás teljes megújításának: a januártól érvényes új előírásokkal az volt a célja a fogyasztóvédelmet felügyelő Innovációs és Technológiai Minisztériumnak, hogy erősítse a magyarokat a vásárlások, szolgáltatások terén.
A több tekintetben jelentős változást hozó, már érvényes fogyasztóvédelmi regulák mostantól
mindenkinek jóval nagyobb biztonságot nyújtanak, amit ráadásul a hatóság folyamatos ellenőrzései is garantálnak.
Ismert: a jótállás intézményének célja az, hogy meghatározott minőséget garantáljon a fogyasztó számára egy adott készüléktípus esetében úgy, hogy az a gyártónak is kellő kötelezést és motivációt adjon.
Régen nyúltak a szabályokhoz
– Az előírások megreformálását különösen időszerűvé tette, hogy a fogyasztóvédelemhez érkező panaszok legnagyobb hányada ide kapcsolódik: az elmúlt évek hatósági ellenőrzései alapján szinte minden második üzlet elmarasztalható volt a kisebb-nagyobb jogsértések miatt ebben a témakörben – idézte fel lapunknak Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár.

Mint kiemelte,
az új szabályok megkönnyítik a vásárlók garanciális ügyintézését, a pontos határnapok pedig a vállalkozásokat is segítik a fogyasztóbarát működésben.
Ráadásul a jogi megújulás fenntarthatósági célokat is szolgál, hiszen tartósabb termékek előállítására ösztönzi a gyártókat, így hosszabb távon csökkenhet az elektronikai és egyéb hulladékok mennyisége.
Sávos jótállási idő
A főbb rendelkezések szerint a 2021. január elsejétől vásárolt, 10 ezer és 100 ezer forint közötti áron kínált termékekre a továbbiakban is egy évig, a 100 ezer forintnál drágábbakra viszont már két évig, a 250 ezer forint fölöttiekre pedig három évig érvényesíthető a jótállási igény.
– A vevő joggal várja el, hogy a drágább árucikkek minőségéért hosszabb ideig vállaljon felelősséget a gyártó – jegyezte meg a helyettes államtitkár.

Kitért rá: a termékek rendeltetésszerű használata ellenére bekövetkező meghibásodás óhatatlanul bosszúságot okoz, gyakran hosszas utánajárást, bonyodalmakat jelent az ügyintézés: a szervizelés például korábban 70–100 napig is elhúzódhatott.
Nem feltétel a csomagolás
– A januártól érvényes rövidebb határidők, a legfeljebb háromszori javítás után előírt csere vagy a pénzvisszafizetés garanciája megóv a tartós várakoztatástól