Magabiztosabb lehet a vásárló, ha jótállást kér

Erősítik a fogyasztók jogait az új évtől érvényes változások a jótállás, szavatosság kötelezettségei terén. Előbbi esetben az eddigi időtartam megduplázódhat, vagy akár háromszor hosszabb is lehet, míg a csere és a javítás határideje is egyértelmű lett a tizenhét év után megújított szabályozásban.

2021. 01. 04. 7:45
A jótállás és a garancia terén várhatók jogszabályi változások Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jótálláshoz és szavatossághoz kapcsolódó rendelkezések 17 éve lényegében nem változtak, ezért éppen ideje volt a szabályozás teljes megújításának: a januártól érvényes új előírásokkal az volt a célja a fogyasztóvédelmet felügyelő Innovációs és Technológiai Minisztériumnak, hogy erősítse a magyarokat a vásárlások, szolgáltatások terén.

A több tekintetben jelentős változást hozó, már érvényes fogyasztóvédelmi regulák mostantól

mindenkinek jóval nagyobb biztonságot nyújtanak, amit ráadásul a hatóság folyamatos ellenőrzései is garantálnak.

Ismert: a jótállás intézményének célja az, hogy meghatározott minőséget garantáljon a fogyasztó számára egy adott készüléktípus esetében úgy, hogy az a gyártónak is kellő kötelezést és motivációt adjon.

Régen nyúltak a szabályokhoz

– Az előírások megreformálását különösen időszerűvé tette, hogy a fogyasztóvédelemhez érkező panaszok legnagyobb hányada ide kapcsolódik: az elmúlt évek hatósági ellenőrzései alapján szinte minden második üzlet elmarasztalható volt a kisebb-nagyobb jogsértések miatt ebben a témakörben – idézte fel lapunknak Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár.

A jótállás és a garancia terén bevezetett jogszabályi változások egyértelművé teszik a lehetőségeket és a határokat – Fotó: Havran Zoltán

Mint kiemelte,

az új szabályok megkönnyítik a vásárlók garanciális ügyintézését, a pontos határnapok pedig a vállalkozásokat is segítik a fogyasztóbarát működésben.

Ráadásul a jogi megújulás fenntarthatósági célokat is szolgál, hiszen tartósabb termékek előállítására ösztönzi a gyártókat, így hosszabb távon csökkenhet az elektronikai és egyéb hulladékok mennyisége.

Sávos jótállási idő

A főbb rendelkezések szerint a 2021. január elsejétől vásárolt, 10 ezer és 100 ezer forint közötti áron kínált termékekre a továbbiakban is egy évig, a 100 ezer forintnál drágábbakra viszont már két évig, a 250 ezer forint fölöttiekre pedig három évig érvényesíthető a jótállási igény.

– A vevő joggal várja el, hogy a drágább árucikkek minőségéért hosszabb ideig vállaljon felelősséget a gyártó – jegyezte meg a helyettes államtitkár.

A futócipő személyes kiválasztása után is fény derülhet rá, hogy hibás a termék – Fotó: Shutterstock

Kitért rá: a termékek rendeltetésszerű használata ellenére bekövetkező meghibásodás óhatatlanul bosszúságot okoz, gyakran hosszas utánajárást, bonyodalmakat jelent az ügyintézés: a szervizelés például korábban 70–100 napig is elhúzódhatott.

Nem feltétel a csomagolás

– A januártól érvényes rövidebb határidők, a legfeljebb háromszori javítás után előírt csere vagy a pénzvisszafizetés garanciája megóv a tartós várakoztatástól

– mondta Keszthelyi Nikoletta, hozzátéve, hogy azt is rögzítették: a szavatossági, jótállási igények érvényesítése nem függ az eredeti csomagolás meglététől.

Sok internetes áruház azért nem foglalkozik a vevővel, mert nincs meg a termék eredeti csomagolása. Ez átverés – Fotó: Bach Máté

Az is világos lett a rendelkezés által, hogy többszöri javítás már nem mehet a jótállási idő kárára, az ugyanis meghosszabbodik a szervizben töltött idővel, és csak azután folytatódhat, ha a vevőt értesítették a hiba kijavításáról, vagyis a termék ismét működőképes.

E-jeggyel egyszerűbb

A jövő évtől a termék eladója elektronikus úton is átadhatja a jótállási jegyet, e-mailben, letölthető dokumentumként, applikáción keresztül, vagy akár elküldve a kereskedő honlapján regisztrált felhasználói fiókba. A vásárlónak azt legkésőbb a termék átvételét vagy üzembe helyezését követő napon meg kell kapnia.

Az új lehetőség egyszerűsíti az adminisztrációt, csökkenti a cégek nyomtatási és anyagköltségeit,

de alkalmazása nem kötelező. Azt azonban tudni kell, hogy a jövőben az elektronikusan átadott számla egyben jótállási jegy is lehet, ha a tartalma mindenben szabályos – közölte a tárca.

Akadnak még kérdések

Néhány praktikus szempontot nem tisztáz az új jogszabály, például hogy ha egy termék ára 100 ezer forint feletti, de akciósan 100 ezer alatt értékesítették, hány éves jótállás vonatkozik rá – vetette fel az APPLiA Magyarország Egyesülés, amely az elektronikai készülékek hazai gyártóit tömöríti, jelenleg 16 céget és több mint 25 vezető márkát képvisel. Jelezték: a sávos, eladási árhoz kötött rendszer helyett javasolták az egységes kétéves jótállás bevezetését, ami a szövetség szerint jelentősen csökkentené a piaci szereplők adminisztratív terheit és egyértelmű jogi helyzetet teremtene a fogyasztóknak, továbbá megakadályozná a visszaélési lehetőségeket a jótállásban.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.