Veszélyben az AdBlue adalék gyártása

Csökken az AdBlue adalék gyártásához szükséges alapanyagok, az ammónia és a karbamid kitermelése, mivel ezek egy része Oroszországból származik. A Német Üzleti, Közlekedési és Logisztikai Szövetség (BWVL) arra figyelmeztetett, hogy ha nem találnak megoldást az üzemanyag-adalék pótlására, akkor veszélybe kerülhet a közúti áruszállítás.

2022. 03. 25. 6:50
2022.02.10. Budapest Elektromos szállítók kamion, konténer, árúszállítás, vasút Fotó: Kurucz Árpád Fotó: Arpad Kurucz
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csökkenti a termelést az egyik vezető AdBlue-gyártó, a Yara International a rekordszintű földgázárak miatt a ferrarai (Olaszország) és Le Havre-i (Franciaország) üzemeiben. A két üzem együttes kapacitása évi egymillió tonna ammónia és 0,9 millió tonna karbamid. Figyelembe véve a többi üzemben végzett optimalizálási és karbantartási munkálatokat, a Yara európai ammónia- és karbamidtermelése március második felében várhatóan csak a korábbi kapacitás mintegy 45 százalékát éri majd el – közölte a vállalat a Logistik-heute.de szakportállal.

Elektromos hajtású kamion. Neki nincs szüksége AdBlue adalékra, csakhogy ilyen járműből még nagyon kevés van Fotó: Magyar Nemzet/Kurucz Árpád

Az AdBlue-ellátás ugyanakkor szorosan összefügg a szomszédunkban dúló háborúval, miután Oroszország maga is fontos ammónia- és karbamidszállító. 

Az orosz kereskedelmi minisztérium felszólította az ottani műtrágyagyártókat, hogy egyelőre ne exportálják termékeiket, valamint az olyan köztes termékeket, mint a karbamid és az ammónia, mivel a szankciók miatt a kikötőkben nem áll rendelkezésre elegendő szállítási kapacitás. 

A karbamidra az AdBlue adalékanyag előállításához van szükség, amely elengedhetetlenül szükséges az Euro 6-os dízelmotoros teherautók üzemeltetéséhez. A karbamidot ammónia, levegő és víz szintézisével állítják elő. Az ammónia előállításához pedig általában földgázt használnak, amelynek ára jelenleg emelkedik. Ezért a BASF német vegyipari óriás már csökkentette az ammóniatermelést.

Az Argusmedia árügynökség szerint egyes nagy fogyasztók már most is készletezik az AdBlue-t. Sok piaci szereplő feltételezi, hogy az AdBlue elérhetősége csökkenni fog, mivel az adalékanyagot előállító üzemeket leállítják. A horvátországi Husain és a lengyelországi Police AdBlue-gyártó üzeme szintén csökkentené termelését. 

Az árügynökség kommentárja szerint a nagykereskedők már reagáltak a kereslet növekedésére, és csak korlátozott mennyiséget értékesítettek, valamint az árszintet megemelték. Előfordulhat, hogy akár 170 százalékkal drágul az adalék.

A fejlemények miatt a BWVL felszólította az EU vezetőit, hogy foglalkozzanak az AdBlue lehetséges hiányával. – A szállítási ágazat valamennyi érdekeltje asztalhoz ül és megvitatja a szóba jöhető megoldásokat – mondta Markus Olligschläger, a BWVL vezérigazgatója a Logistik-heute-nak. Ez magában foglalhatja az energiaköltségek csökkentését, az AdBlue használatával kapcsolatos technikai változásokat és a jogi keretfeltételeket. Olligschläger szerint ugyanis az AdBlue esetleges hiányát illetően most teljesen más a helyzet, mint egy évvel ezelőtt. A gazdasági károkat már elsősorban az ukrajnai háború és a kapcsolódó szankciók számos következménye okozza.

Az orosz–ukrán konfliktus, valamint az arra válaszul meghozott szankciók következtében számos alapanyag és alkatrész hiánya akadályozza az európai autógyártók termelését. Oroszország jelentős nikkelkitermelő és -exportőr, ha ez az áru kiesik a piacról, az további áremeléshez vezet. 

A világ nikkeltermelésének mintegy 10 százalékát adja Oroszország, de az akkumulátor minőségű kínálat terén a Nornickel nevű orosz cég részesedése még ennél is nagyobb. Jelentős termeléskieséshez vezetett Európában a kábelkorbácsok hiánya is. Ukrajnában a Leoni és számos más beszállító, köztük a német Forschner, Kromberg & Schubert, Prettl és SEBN, valamint a japán Yazaki, jelentős kábelköteggyártó kapacitást épített ki, alapozva az alacsony bérköltségre. Az így előállt alkatrészhiány érintette a VW több gyárát is, a hozzá tartozó Porsche sportautógyártó pedig le is állította lipcsei üzemét. A BMW és a Daimler ugyancsak megérezte az alkatrész hiányának hatását.

Borítókép: Konténerszállító jármű egy Budapest melletti  logisztikai központban (Fotó: Magyar Nemzet/Kurucz Árpád)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.