Mit tehet az utas járattörlés esetén?

A hetek óta tartó légiforgalmi káosz elszenvedői az utasok, akiknek gyakran már az elején rémálommá válik a gondosan megtervezett nyaralás. Napjainkban minden eddiginél aktuálisabb a kérdés, hogy mit tehetnek az utasok és milyen jogok illetik meg őket hasonló helyzetekben.

V4NA
2022. 07. 28. 6:18
-
GERMANY-PHILIPPINES-WEATHER-TYPHOON-AID Fotó: FREDRIK VON ERICHSEN
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Figyelmeztető sztrájkot tartott szerdán a Lufthansa német légitársaság földi személyzete, a vállalatnak emiatt szinte az összes olyan járatot törölnie kellett, amely a frankfurti és a müncheni csomópontokat érinti. Több mint ezer járat nem indult el és nem érkezett meg ezekre a repterekre, ami csaknem százötvenezer utast érintett. A szerdai munkabeszüntetés miatt a következő napokban is számítani kell járattörlésekre.

A figyelmeztető sztrájk hátterében a Lufthansa mintegy húszezer földi alkalmazottjának kollektív tárgyalása áll, amely hetekkel ezelőtt megrekedt, és azóta sem sikerült megállapodni. A check-in pultosok, a repülőgép-technikusok vagy a repülőgépeket a megfelelő pozícióba toló hatalmas vontatók vezetői és a poggyászkiadóban dolgozó alkalmazottak is béremelést és jobb munkakörülményeket követelnek.

Az alkalmazottak és a légitársaságok közti feszültség legnagyobb elszenvedői az utasok, akik sok esetben hónapok óta tervezték a nyaralásukat. Az uniós állampolgárokat azonban jó néhány alapvető jog megilleti ilyen esetekben.

Ha például a járatot röviddel az indulás előtt törlik vagy több jegyet adtak el, mint ahány férőhely van a repülőn, esetleg több mint három órát késik egy járat, akkor az utasok kártérítést követelhetnek. Ennek mértéke a repülési útvonal hosszától függ: 

1500 kilométerig 250 euróra jogosultak az utasok, 1500 és háromezer kilométer között négyszáz euróra, háromezer kilométeren felül pedig hatszáz euró illeti meg az utasokat.

Ha azonban a légitársaság alternatív járatot ajánl az utasoknak, akik elfogadják azt, akkor az eredeti felére csökken a kártérítés összege. A légitársaságoknak egyáltalán nem kell fizetniük, ha a járattörlés olyan rendkívüli körülmények miatt történt, amelyeket akkor sem tudtak volna elkerülni, ha minden észszerű intézkedést megtesznek.

Ha a járat jelentősen később indul, a légitársaságok minden esetben kötelesek támogatni az utasokat a várakozási idő alatt. Az utasok jogosultak ingyenes étkezésre és frissítőkre. Ha annyival később indul a járat, hogy éjszaka is a reptéren kell maradnia az utasoknak, akkor a légitársaságoknak ki kell fizetniük a szállodai költségeket és az utasok odaszállítását is.

A légitársaság kötelezettségei közé tartozik természetesen a poggyász pontos és biztonságos szállítása is. Ha egy bőrönd nem érkezik meg, az utazók a helyszínen bármikor gondoskodhatnak a legszükségesebb dolgokról, például a ruházatról és a tisztálkodási szerekről. Ezeknek a költségeit pedig a légitársaságnak kell állnia, ezért érdemes megtartani a nyugtát ezekről az árucikkekről. A kártérítés azonban legfeljebb 1400 euró lehet. A poggyászok sérülését vagy eltűnését egyébként érdemes minél hamarabb jelenteni, hiszen míg előbbi esetben legfeljebb hét nap, utóbbi esetében 21 nap áll az utasok rendelkezésére.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Europress/AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.