Figyelmeztető sztrájkot tartott szerdán a Lufthansa német légitársaság földi személyzete, a vállalatnak emiatt szinte az összes olyan járatot törölnie kellett, amely a frankfurti és a müncheni csomópontokat érinti. Több mint ezer járat nem indult el és nem érkezett meg ezekre a repterekre, ami csaknem százötvenezer utast érintett. A szerdai munkabeszüntetés miatt a következő napokban is számítani kell járattörlésekre.
Mit tehet az utas járattörlés esetén?
A hetek óta tartó légiforgalmi káosz elszenvedői az utasok, akiknek gyakran már az elején rémálommá válik a gondosan megtervezett nyaralás. Napjainkban minden eddiginél aktuálisabb a kérdés, hogy mit tehetnek az utasok és milyen jogok illetik meg őket hasonló helyzetekben.
A figyelmeztető sztrájk hátterében a Lufthansa mintegy húszezer földi alkalmazottjának kollektív tárgyalása áll, amely hetekkel ezelőtt megrekedt, és azóta sem sikerült megállapodni. A check-in pultosok, a repülőgép-technikusok vagy a repülőgépeket a megfelelő pozícióba toló hatalmas vontatók vezetői és a poggyászkiadóban dolgozó alkalmazottak is béremelést és jobb munkakörülményeket követelnek.
Az alkalmazottak és a légitársaságok közti feszültség legnagyobb elszenvedői az utasok, akik sok esetben hónapok óta tervezték a nyaralásukat. Az uniós állampolgárokat azonban jó néhány alapvető jog megilleti ilyen esetekben.
Ha például a járatot röviddel az indulás előtt törlik vagy több jegyet adtak el, mint ahány férőhely van a repülőn, esetleg több mint három órát késik egy járat, akkor az utasok kártérítést követelhetnek. Ennek mértéke a repülési útvonal hosszától függ:
1500 kilométerig 250 euróra jogosultak az utasok, 1500 és háromezer kilométer között négyszáz euróra, háromezer kilométeren felül pedig hatszáz euró illeti meg az utasokat.
Ha azonban a légitársaság alternatív járatot ajánl az utasoknak, akik elfogadják azt, akkor az eredeti felére csökken a kártérítés összege. A légitársaságoknak egyáltalán nem kell fizetniük, ha a járattörlés olyan rendkívüli körülmények miatt történt, amelyeket akkor sem tudtak volna elkerülni, ha minden észszerű intézkedést megtesznek.
Ha a járat jelentősen később indul, a légitársaságok minden esetben kötelesek támogatni az utasokat a várakozási idő alatt. Az utasok jogosultak ingyenes étkezésre és frissítőkre. Ha annyival később indul a járat, hogy éjszaka is a reptéren kell maradnia az utasoknak, akkor a légitársaságoknak ki kell fizetniük a szállodai költségeket és az utasok odaszállítását is.
A légitársaság kötelezettségei közé tartozik természetesen a poggyász pontos és biztonságos szállítása is. Ha egy bőrönd nem érkezik meg, az utazók a helyszínen bármikor gondoskodhatnak a legszükségesebb dolgokról, például a ruházatról és a tisztálkodási szerekről. Ezeknek a költségeit pedig a légitársaságnak kell állnia, ezért érdemes megtartani a nyugtát ezekről az árucikkekről. A kártérítés azonban legfeljebb 1400 euró lehet. A poggyászok sérülését vagy eltűnését egyébként érdemes minél hamarabb jelenteni, hiszen míg előbbi esetben legfeljebb hét nap, utóbbi esetében 21 nap áll az utasok rendelkezésére.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Europress/AFP)
További Gazdaság híreink
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhezNagyon kelendő volt az MBH Bank új nemzetközi kötvénye
Kiemelt befektetői érdeklődés mutatkozott az MBH Bank újabb nemzetközi kötvénye iránt.
Az európai gazdák számára katasztrófa lenne Ukrajna uniós csatlakozása
Ukrajna 41 millió hektár mezőgazdasági területtel rendelkezik, ahol hatalmas élelmiszeripari üzemeket működtetnek, ezáltal gyakorlatilag romba döntenék az európai agrárélelmiszer-gazdaságot − mutatott rá Jakab István.
Kereken száz termékre bővülhet az online árfigyelős termékek köre
Az árfigyelő hatékony eszköz az infáció letörésére.
A kormány új digitális fejlesztési programot indít
A támogatással növekedhet a hazai kkv-k versenyképessége.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Medencés luxusvilla az erdőben, lovakkal és medencével - dagad a botrány az Integritás Hatóság elnöke körül
Füstbe ment Slot terve, amelyet Szoboszlainak talált ki
Majka 190 millióért mindjárt tudta, hogy milyen dalt kell írni
Kiderült, mennyi pénzt illik adni nászajándékba
Nem rejtegeti tovább: megmutatta valódi arcát Sydney van den Bosch
Halálos áldozatokat követelt a Bosch-gyárban történt gázrobbanás
Sokmilliós korrupció miatt került rács mögé egy jól ismert ügyvéd
„A lényeg, hogy eggyel többet lőttünk, mint kaptunk” – Lewandowski a BL első 5–4-es mérkőzése után
Felháborító jelenet játszódott le az ATV stúdiójában
Washingtoni mennydörgés
Hobo dermesztő interjúban sózott oda Gyurcsánynak és az őt felkérdező libsiknek
„Mindenkit áldozatszerepbe tesz” – újabb hangfelvétel került elő Magyar Péterről
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhezNagyon kelendő volt az MBH Bank új nemzetközi kötvénye
Kiemelt befektetői érdeklődés mutatkozott az MBH Bank újabb nemzetközi kötvénye iránt.
Az európai gazdák számára katasztrófa lenne Ukrajna uniós csatlakozása
Ukrajna 41 millió hektár mezőgazdasági területtel rendelkezik, ahol hatalmas élelmiszeripari üzemeket működtetnek, ezáltal gyakorlatilag romba döntenék az európai agrárélelmiszer-gazdaságot − mutatott rá Jakab István.
Kereken száz termékre bővülhet az online árfigyelős termékek köre
Az árfigyelő hatékony eszköz az infáció letörésére.
A kormány új digitális fejlesztési programot indít
A támogatással növekedhet a hazai kkv-k versenyképessége.