– A cél annak a megteremtése, hogy körbevonatozható legyen a Balaton. Ez idegenforgalmi látványosságként is kiváló lehetőségeket rejtene magában – mondta Navracsics Tibor területfejlesztésért és az uniós források felhasználásért felelős miniszter a korábban lapunknak adott interjúban. Maga az ötlet természetesen nem a Balaton-felvidék – egyik – országgyűlési képviselőjétől származik, hiszen magunk is több alkalommal tárgyaltuk a tó körbejárhatóságát, legutóbb bő két éve. A tó körüli vasútvonalak összekapcsolása alapvetően műszaki kérdés, a turisztikai célú fejlesztés, azaz a panorámavasút kialakítása azonban merőben új gondolat.
Panorámavasúttal a Balaton körül
Balaton-néző, látványos körvasút építését kívánja elősegíteni a területfejlesztési miniszter. A feladat, bár nem kell sok új pályát építeni hozzá, mégis meglehetősen összetett. Ám ha megvalósul, teljesen új szolgáltatás születhet, amely egész évben vonzza a látogatókat.
Vannak a világon és Európában is olyan járatok, amelyek nem csupán egyik településről a másikra viszik el az embereket, hiszen a cél maga az utazás. Ilyen a szomszédos Ausztriában a Semmeringbahn, de még híresebb a svájci Gleccser expressz. Utóbbi, nevével ellentétben, egyáltalán nem száguld, hanem a meredek hegyoldalakon vezető pályáján a hóhatárra, az Alpok csúcsai közelébe szállítja a jegyvásárlókat, akik kényelmes ülésükből panorámaablakokon, üvegtetejű kocsikból élvezhetik a lélegzetelállító látványt.
Ezekre a vonatokra egyáltalán nem olcsók a jegyek, a hosszú úton jóféle enni-innivalóval látják el a vendégeket, akik fülhallgatókon többnyelvű tájékoztatást kaphatnak.
A balatoni vasúti pályák összekötése az avatatlanok számára nem tűnik nehéz feladatnak, hiszen mindössze két, egyenként nagyjából hét kilométeres szakaszon kellene új pályát építeni.
Az egyik szakasz a tó keleti csücskénél található, Balatonaliga és Balatonakarattya között, a másik az északi parton Balatonederics és Badacsonytördemic között.
A vasúti üzem logikája azonban lényegesen eltér attól, ahogy mondjuk egy autóvezető kerüli meg a Balatont. Jelenleg a tó partján több vasútvonal egy-egy szakasza található, ezek meglehetősen eltérő adottságúak. A legismertebb a déli parton futó, néhány éve teljesen felújított, helyenként kétvágányú, villamosított Székesfehérvár–Balatonszentgyörgy vonal, hozzá kapcsolódik az észak–déli irányú Ukk–Tapolca–Balatonszentgyörgy, amely Keszthelytől Szentgyörgyig villamosított. Az északi parti Szabadbattyán–Balatonfüred szakasz felújítása és villamosítása tavaly készült el. A Füred–Tapolca, és Tapolca–Keszthely szakaszok villamosítását tervezik, de jelenleg nem folynak előkészítő munkák.
Ha a MÁV-Start most elhatározná, hogy egy szerelvényt körbejárat ezeken a pályákon, többször kellene mozdonyt cserélnie. A két kitérő közül az egyik, a tapolcai nem jelentős, tulajdonképpen csak Szigligetet kerüli el a vonal. Nagyobb jelentőségű az Aliga és Akarattya közti hiány.
Ha valaki beírja a vasúttársaság menetrendi keresőjébe, hogy Siófokról Balatonfüredre szeretne utazni, akkor a vonat elviszi előbb Szabadbattyánba vagy Székesfehérvárra, és ott szállhat fel a Füredre menő vonatra.
Ez a megoldás nem versenyképes azzal, mintha valaki autóba ülne és megkerülné a tó keleti öblét. Ha a kormányzat úgy dönt, hogy megépíti ezt az átkötést, azzal vállalja, hogy kisajátítja a vágányokhoz szükséges területet, megtervezteti és megépítteti a pályát, villamosítva, hiszen a csatlakozó vonalakon villanyvonatok járnak.
A körvasút teljessé tételéhez tehát villamosítani kellene az összes érintett, ma még felsővezeték nélküli szakaszt. Ha ez túlságosan sok időt venne igénybe, akkor megoldás lehet, ha
speciális, akkumulátoros vagy üzemanyagcellás hibrid hajtású, csupa üveg vonatokat építtetne a vasúttársaság,
és ezzel exkluzív szolgáltatást nyújthatna nemcsak a nyári szezonban, de akár egész évben is.
Borítókép: Emeletes motorvonat a balatoni naplementében. (Fotó: MÁV)
További Gazdaság híreink
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhezFélelmetes hanyatlásba kezdett Németország
Akkora a baj, hogy magával ránthatja Európát.
Pályamódosítást hoz az akcióterv
A gazdasági növekedést magasabb és hosszú ideig fenntartható pályára tudjuk állítani.
A bankok már kínálják a munkáshitelt, elfogadták a költségvetést
Ez történt a héten a gazdaságban.
A MOHU ismertette az új lomtalanítási rendszer részleteit
A cél az, hogy a képződő hulladék a lehető legnagyobb arányban nyersanyagként hasznosuljon újra.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Bakondi György: Terrorcselekmény volt a magdeburgi akció
Büszkén viselem a román válogatott mezét – mondja a korábbi magyar válogatott játékos
Vörös riasztást kapott minden Gmail-felhasználó: azonnal törölni kell ezt a 3 e-mailt!
I. Szulejmán sírját jelentős, gazdag város vette körül – fantasztikus eredmények érkeztek Szigetvárról
Az univerzum ajándéka: ez a 3 csillagjegy pénzhez jut még karácsony előtt
A Mol-vezérnek elege lett, fillérekért osztogatták a luxusautókat, már magyar áldozata is volt a vámháborúnak - a legolvasottabb pénz- és tőkepiaci hírek 2024 júliusban
Így ütközött a kórház falának a helikopter + videó
Női kézi MK: idegenben ment tovább a DVSC és az Alba Fehérvár
Irán sötétségbe borul
Óriási tüntetés a magdeburgi támadás miatt Németországban + videó
Orbán Viktortól és a patriótáktól retteg a nyugati liberális elit + videó
Szoboszlai összekulcsolt kezekkel aggódik a barátja miatt a szörnyű sérülés után + videó
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhezFélelmetes hanyatlásba kezdett Németország
Akkora a baj, hogy magával ránthatja Európát.
Pályamódosítást hoz az akcióterv
A gazdasági növekedést magasabb és hosszú ideig fenntartható pályára tudjuk állítani.
A bankok már kínálják a munkáshitelt, elfogadták a költségvetést
Ez történt a héten a gazdaságban.
A MOHU ismertette az új lomtalanítási rendszer részleteit
A cél az, hogy a képződő hulladék a lehető legnagyobb arányban nyersanyagként hasznosuljon újra.