– A cél annak a megteremtése, hogy körbevonatozható legyen a Balaton. Ez idegenforgalmi látványosságként is kiváló lehetőségeket rejtene magában – mondta Navracsics Tibor területfejlesztésért és az uniós források felhasználásért felelős miniszter a korábban lapunknak adott interjúban. Maga az ötlet természetesen nem a Balaton-felvidék – egyik – országgyűlési képviselőjétől származik, hiszen magunk is több alkalommal tárgyaltuk a tó körbejárhatóságát, legutóbb bő két éve. A tó körüli vasútvonalak összekapcsolása alapvetően műszaki kérdés, a turisztikai célú fejlesztés, azaz a panorámavasút kialakítása azonban merőben új gondolat.
Panorámavasúttal a Balaton körül
Balaton-néző, látványos körvasút építését kívánja elősegíteni a területfejlesztési miniszter. A feladat, bár nem kell sok új pályát építeni hozzá, mégis meglehetősen összetett. Ám ha megvalósul, teljesen új szolgáltatás születhet, amely egész évben vonzza a látogatókat.

Vannak a világon és Európában is olyan járatok, amelyek nem csupán egyik településről a másikra viszik el az embereket, hiszen a cél maga az utazás. Ilyen a szomszédos Ausztriában a Semmeringbahn, de még híresebb a svájci Gleccser expressz. Utóbbi, nevével ellentétben, egyáltalán nem száguld, hanem a meredek hegyoldalakon vezető pályáján a hóhatárra, az Alpok csúcsai közelébe szállítja a jegyvásárlókat, akik kényelmes ülésükből panorámaablakokon, üvegtetejű kocsikból élvezhetik a lélegzetelállító látványt.
Ezekre a vonatokra egyáltalán nem olcsók a jegyek, a hosszú úton jóféle enni-innivalóval látják el a vendégeket, akik fülhallgatókon többnyelvű tájékoztatást kaphatnak.

A balatoni vasúti pályák összekötése az avatatlanok számára nem tűnik nehéz feladatnak, hiszen mindössze két, egyenként nagyjából hét kilométeres szakaszon kellene új pályát építeni.
Az egyik szakasz a tó keleti csücskénél található, Balatonaliga és Balatonakarattya között, a másik az északi parton Balatonederics és Badacsonytördemic között.
A vasúti üzem logikája azonban lényegesen eltér attól, ahogy mondjuk egy autóvezető kerüli meg a Balatont. Jelenleg a tó partján több vasútvonal egy-egy szakasza található, ezek meglehetősen eltérő adottságúak. A legismertebb a déli parton futó, néhány éve teljesen felújított, helyenként kétvágányú, villamosított Székesfehérvár–Balatonszentgyörgy vonal, hozzá kapcsolódik az észak–déli irányú Ukk–Tapolca–Balatonszentgyörgy, amely Keszthelytől Szentgyörgyig villamosított. Az északi parti Szabadbattyán–Balatonfüred szakasz felújítása és villamosítása tavaly készült el. A Füred–Tapolca, és Tapolca–Keszthely szakaszok villamosítását tervezik, de jelenleg nem folynak előkészítő munkák.
Ha a MÁV-Start most elhatározná, hogy egy szerelvényt körbejárat ezeken a pályákon, többször kellene mozdonyt cserélnie. A két kitérő közül az egyik, a tapolcai nem jelentős, tulajdonképpen csak Szigligetet kerüli el a vonal. Nagyobb jelentőségű az Aliga és Akarattya közti hiány.
Ha valaki beírja a vasúttársaság menetrendi keresőjébe, hogy Siófokról Balatonfüredre szeretne utazni, akkor a vonat elviszi előbb Szabadbattyánba vagy Székesfehérvárra, és ott szállhat fel a Füredre menő vonatra.
Ez a megoldás nem versenyképes azzal, mintha valaki autóba ülne és megkerülné a tó keleti öblét. Ha a kormányzat úgy dönt, hogy megépíti ezt az átkötést, azzal vállalja, hogy kisajátítja a vágányokhoz szükséges területet, megtervezteti és megépítteti a pályát, villamosítva, hiszen a csatlakozó vonalakon villanyvonatok járnak.
A körvasút teljessé tételéhez tehát villamosítani kellene az összes érintett, ma még felsővezeték nélküli szakaszt. Ha ez túlságosan sok időt venne igénybe, akkor megoldás lehet, ha
speciális, akkumulátoros vagy üzemanyagcellás hibrid hajtású, csupa üveg vonatokat építtetne a vasúttársaság,
és ezzel exkluzív szolgáltatást nyújthatna nemcsak a nyári szezonban, de akár egész évben is.
Borítókép: Emeletes motorvonat a balatoni naplementében. (Fotó: MÁV)
További Gazdaság híreink
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhez
Már több mint kilencszázezren ajánlották fel elektronikusan adójuk 1+1 százalékát
A nyilatkozatokat a május 20-i bevallási határidőig lehet megtenni.

Kinyílhat a világ a hazai IT-cégek előtt
Európának saját informatikai szektorát kell helyzetbe hoznia.

Kihirdették az új üzemanyagárat, új biztosító csatlakozott az árkorlátozáshoz, kevesebbet fizethetünk majd a drogériákban
Heti gazdasági összefoglaló.

Egy megállapodás, amely a Google-nak 1,375 milliárd dollárjába került
Azzal az állítással perelték be a céget két alkalommal is, miszerint a vállalat a lakosok hozzájárulása nélkül gyűjtött adatokat az arcukról és a hangjukról.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en

Szellemváros lett az egykori sármelléki laktanya – fotó

Ez gyors volt! Máris kiderült mi áll Gyurcsány Ferenc lemondása mögött

Hátrahagyta érettségiző lányát Liptai Claudia, útnak indult családjával

Szanyi Tibor robbantott, lerántotta a leplet Gyurcsány lemondásáról

Patikában is írhatnak fel ezentúl vényköteles gyógyszert

Óriási a baj a Barcelonánál, komoly problémák vannak az új stadion építésével

Az fájhat igazán Bognár Györgynek, amit Robbie Keane mondott

Vasárnapi sportműsor: Barca–Real, Liverpool–Arsenal, ZTE–Újpest

Kőkorszak Pakson, ismét csődöt mondott a VAR, a Fradi azért boldog

Marozsán Fábián nagy bravúrja után Djokovics-verő tinédzser ellen játszik

A testvérem mondta meg, hogy kirúgtak az olimpiai csapatból

Ezért válik el Gyurcsány Ferenc és Dobrev Klára
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhez
Már több mint kilencszázezren ajánlották fel elektronikusan adójuk 1+1 százalékát
A nyilatkozatokat a május 20-i bevallási határidőig lehet megtenni.

Kinyílhat a világ a hazai IT-cégek előtt
Európának saját informatikai szektorát kell helyzetbe hoznia.

Kihirdették az új üzemanyagárat, új biztosító csatlakozott az árkorlátozáshoz, kevesebbet fizethetünk majd a drogériákban
Heti gazdasági összefoglaló.

Egy megállapodás, amely a Google-nak 1,375 milliárd dollárjába került
Azzal az állítással perelték be a céget két alkalommal is, miszerint a vállalat a lakosok hozzájárulása nélkül gyűjtött adatokat az arcukról és a hangjukról.