– A cél annak a megteremtése, hogy körbevonatozható legyen a Balaton. Ez idegenforgalmi látványosságként is kiváló lehetőségeket rejtene magában – mondta Navracsics Tibor területfejlesztésért és az uniós források felhasználásért felelős miniszter a korábban lapunknak adott interjúban. Maga az ötlet természetesen nem a Balaton-felvidék – egyik – országgyűlési képviselőjétől származik, hiszen magunk is több alkalommal tárgyaltuk a tó körbejárhatóságát, legutóbb bő két éve. A tó körüli vasútvonalak összekapcsolása alapvetően műszaki kérdés, a turisztikai célú fejlesztés, azaz a panorámavasút kialakítása azonban merőben új gondolat.
Panorámavasúttal a Balaton körül
Balaton-néző, látványos körvasút építését kívánja elősegíteni a területfejlesztési miniszter. A feladat, bár nem kell sok új pályát építeni hozzá, mégis meglehetősen összetett. Ám ha megvalósul, teljesen új szolgáltatás születhet, amely egész évben vonzza a látogatókat.

Vannak a világon és Európában is olyan járatok, amelyek nem csupán egyik településről a másikra viszik el az embereket, hiszen a cél maga az utazás. Ilyen a szomszédos Ausztriában a Semmeringbahn, de még híresebb a svájci Gleccser expressz. Utóbbi, nevével ellentétben, egyáltalán nem száguld, hanem a meredek hegyoldalakon vezető pályáján a hóhatárra, az Alpok csúcsai közelébe szállítja a jegyvásárlókat, akik kényelmes ülésükből panorámaablakokon, üvegtetejű kocsikból élvezhetik a lélegzetelállító látványt.
Ezekre a vonatokra egyáltalán nem olcsók a jegyek, a hosszú úton jóféle enni-innivalóval látják el a vendégeket, akik fülhallgatókon többnyelvű tájékoztatást kaphatnak.

A balatoni vasúti pályák összekötése az avatatlanok számára nem tűnik nehéz feladatnak, hiszen mindössze két, egyenként nagyjából hét kilométeres szakaszon kellene új pályát építeni.
Az egyik szakasz a tó keleti csücskénél található, Balatonaliga és Balatonakarattya között, a másik az északi parton Balatonederics és Badacsonytördemic között.
A vasúti üzem logikája azonban lényegesen eltér attól, ahogy mondjuk egy autóvezető kerüli meg a Balatont. Jelenleg a tó partján több vasútvonal egy-egy szakasza található, ezek meglehetősen eltérő adottságúak. A legismertebb a déli parton futó, néhány éve teljesen felújított, helyenként kétvágányú, villamosított Székesfehérvár–Balatonszentgyörgy vonal, hozzá kapcsolódik az észak–déli irányú Ukk–Tapolca–Balatonszentgyörgy, amely Keszthelytől Szentgyörgyig villamosított. Az északi parti Szabadbattyán–Balatonfüred szakasz felújítása és villamosítása tavaly készült el. A Füred–Tapolca, és Tapolca–Keszthely szakaszok villamosítását tervezik, de jelenleg nem folynak előkészítő munkák.
Ha a MÁV-Start most elhatározná, hogy egy szerelvényt körbejárat ezeken a pályákon, többször kellene mozdonyt cserélnie. A két kitérő közül az egyik, a tapolcai nem jelentős, tulajdonképpen csak Szigligetet kerüli el a vonal. Nagyobb jelentőségű az Aliga és Akarattya közti hiány.
Ha valaki beírja a vasúttársaság menetrendi keresőjébe, hogy Siófokról Balatonfüredre szeretne utazni, akkor a vonat elviszi előbb Szabadbattyánba vagy Székesfehérvárra, és ott szállhat fel a Füredre menő vonatra.
Ez a megoldás nem versenyképes azzal, mintha valaki autóba ülne és megkerülné a tó keleti öblét. Ha a kormányzat úgy dönt, hogy megépíti ezt az átkötést, azzal vállalja, hogy kisajátítja a vágányokhoz szükséges területet, megtervezteti és megépítteti a pályát, villamosítva, hiszen a csatlakozó vonalakon villanyvonatok járnak.
A körvasút teljessé tételéhez tehát villamosítani kellene az összes érintett, ma még felsővezeték nélküli szakaszt. Ha ez túlságosan sok időt venne igénybe, akkor megoldás lehet, ha
speciális, akkumulátoros vagy üzemanyagcellás hibrid hajtású, csupa üveg vonatokat építtetne a vasúttársaság,
és ezzel exkluzív szolgáltatást nyújthatna nemcsak a nyári szezonban, de akár egész évben is.
Borítókép: Emeletes motorvonat a balatoni naplementében. (Fotó: MÁV)
További Gazdaság híreink
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhez
Rekordméretű osztalékot fizet idén a reptér
Jó üzletet kötött az állam a ferihegyi repülőtér visszavásárlásával.

Rekordot döntött az eSZJA
Kétmillióan adták be idén a személyijövedelemadó-bevallásukat a NAV bevalláskiajánlási rendszerén keresztül.

Már a keretösszeg felét kifizették a vállalati e-autó programban
A kérelmezett tiszta és csendes járművek száma a napokban haladta meg a nyolcezer darabot.

Az orosz energia teljes kitiltása katasztrofális következményekkel járna
Az európai ipar már padlón van, és elszabadult az energiaszegénység a lakosság körében.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en

Nemzetközi médiumok szerint is világszenzáció a magyar kutató felfedezése

Itt a bejelentés a világháborúról, kiderültek a nyugati tervek, Kelet-Európa komolyan érintett

Még ki sem rúgták, máris megvan Pintér Attila utódja a Vasasnál

Az utolsó utáni pillanatban jött a hidegzuhany a magyar válogatott számára

Megszakad a szív: meghalt egy fiatal magyar rendőrnő, két kisgyermeket hagyott maga után

Gulyás Gergely: Ilyenre nem volt példa az elmúlt három és fél évtizedben + videó

Videón a brutális oroszországi tragédia, gyászol az ország

Az Odensét is BL-döntőbe vezető Gjekstad: „A Győr a favorit, de szeretnénk méltó kihívói lenni”

A 222 millió eurós Neymar üzent a PSG BL-sikere után, miután vele nem jött össze

Szinte biztosan kizárnak egy pilótát a Forma–1 időmérője után

A PSG edzője üzent Mbappénak, a tinihős utánozta is őt – megjött az aranycipős válasza

Luis Enrique a BL-döntő után a kislányára emlékezett, megható gesztus a PSG-drukkerektől
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhez
Rekordméretű osztalékot fizet idén a reptér
Jó üzletet kötött az állam a ferihegyi repülőtér visszavásárlásával.

Rekordot döntött az eSZJA
Kétmillióan adták be idén a személyijövedelemadó-bevallásukat a NAV bevalláskiajánlási rendszerén keresztül.

Már a keretösszeg felét kifizették a vállalati e-autó programban
A kérelmezett tiszta és csendes járművek száma a napokban haladta meg a nyolcezer darabot.

Az orosz energia teljes kitiltása katasztrofális következményekkel járna
Az európai ipar már padlón van, és elszabadult az energiaszegénység a lakosság körében.