Karácsonyi kosár: tűréshatáron belüli az árnövekedés

Meglepően növekedett idén a Világgazdaság szokásos karácsonyi kosara. Az öt bolt kosárértékének átlagos növekedése tavalyhoz képest 4,8 százalék körül alakult. Ez persze játék a számokkal, hiszen egész egyszerűen nem lehet boltot bolttal összehasonlítani, mert „repkedtek” az akciók, és pontosan látszik, melyik üzletben mit szeretnek vásárolni a vevők – arra dolgoznak rá a kereskedők. A táblázatot viszont érdemes böngészni, mutatnak néhány meglepő trendet.

2023. 12. 20. 17:30
bevásárlókocsi
20200928 Budapest Auchan Áruház Fotó: Kallus György LUS Világgazdaság VG A képen: bevásárlókocsi Fotó: Kallus György
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Világgazdaság  idén is összeállította a legnagyobb forgalmú boltok karácsonyi kosarát, szokásosan külön vette a diszkontokét és a hipermarketekét. Idén az Aldi kosárértéke alacsonyabb volt, mind a Lidlé, a hipermarketeknél viszont az Auchan továbbra is megtartotta a tavalyi előnyét. Érdekesség, hogy míg a francia üzletlánc idén és tavaly is olcsóbb volt a konkurenseknél, a legnagyobb értéknövekedést (7,3 százalék) ez a lánc mutatta. A két legkisebb növekedést az Aldi és a Tesco hozta (három, illetve 3,3 százalékkal). A Lidlnél 5,7, a Sparnál 4,9 százalékot lehetett mérni. 

Az összegek forintban értendők (VG-grafika)

Az idei élelmiszer-inflációs adatból kiindulva ennél azért nagyobb drágulásra is lehetett számítani, azaz a statisztikai hivatal adatához képest visszafogottak voltak a kereskedők. Ugyanakkor itt kell megjegyezni, hogy nagyítóval kell keresni azokat a termékeket, amelyek idén olcsóbbak voltak, mint tavaly. 

Nyertesek-vesztesek

Bő egy évtizeddel ezelőtt a kosár számításának sokkal nagyobb tétje volt, mint mostanában. Egyrészt a karácsonyi bevásárlás a szenteste előtti hétre maradt, így logikusnak tűnt ebben az időszakban megvizsgálni a boltok kínálatát, akcióit, és képet rajzolni arról, melyik üzlet hogyan képzeli el a vásárlói igényeket. Ki ad nagyobb kedvezményt, kinek nagyobb a kínálata vagy a fantáziája. Annak idején egy-egy üzlet kosarának előnyét vagy hátrányát egy jól eltalált vagy eltévesztett akció adta. Ez a helyzet ma is fennáll, a boltok helyezését egy-egy meglepő akció alakítja. A diszkontoknál például az Aldi egész pontosan a kávéval és a tojással tudott első helyre kerülni, míg a Lidl például a Rama margarinnál (is) elhasalt (nem volt nála félkilós akciós termék), ám ha jobban megvizsgáljuk a táblázatot, kiderül, hogy sok más termékben azonos árszinten van a Lidl is. A hipermarketek kosarában is van anomália, például a dió (ez egy sarkalatos pont, tavalyhoz képest ezért lett az Auchan 7,3 százalékkal drágább), de például a Tesco a mák árába vágott bele, így viszont érthető, hogy nem lehet csak egy-egy akcióra fogni az egyes egységek előnyét.

Mára (levonva a több évtizedes kosárkészítésből származó tapasztalatokat) két dolog látszik az élelmiszer-kiskereskedelemben: a karácsonyi bevásárlás nem csak és kizárólag a szenteste előtti hétre koncentrál. 

Már novemberben elindul a forgatag, és ennek megfelelően akcióznak a boltok, tehát valódi trendet akkor lehetne felvázolni, ha négy héten keresztül minden egyes akciós időszakban megvizsgálnánk ugyanezt a kosarat. A másik, ami pontosan látszik, hogy a boltok a karácsonyi időszakban nem hírnevet szeretnének szerezni a vásárlók körében, mint tették ezt annak idején, hanem profitot szeretnének realizálni. Ennek megfelelően közel nem olyan erős a konkurenciaharc, mint egy évtizede, amikor majdhogynem piacként működött a budaörsi kereskedelmi arany háromszög. Ma a forgalom csendesen „folydogál”.

Az összegek forintban értendők (VG-grafika)

A kínálatról néhány szóban

Egy évtizeddel ezelőtt a karácsony erősen megmozgatta a fantáziáját a boltvezetőknek. Ebben az időszakban sok olyan termék jelent meg a polcokon, ami kuriózumnak számított az év egészében. Sok vásárlót csábított a boltokba az olyan termék, amit csak ebben az időszakban lehetet kapni. Ma ennél ötlettelenebbnek tűnnek a boltosok, szűkült a kulináriák választéka. Nem nagyon lehet más nemzetek karácsonyi termékeihez hozzájutni és a magyar ipartól sem rendelnek olyan termékeket, amelyeknek a minősége, különlegessége, így az ára (is) passzolna az ünnepi készülődéshez. Szűkült a kínálat, elsősorban arra koncentrálnak a boltosok, amit a magyar vásárlók elengedhetetlennek tartanak a karácsonyi asztalon. Nem igen akarnak a boltosok edukálni vagy kísérletezni a pénztárcanyitogató termékekkel. Ennek megfelelően a kétfajta kosár beszerzése is komoly fejtöréseket okozott, pedig a két kosárfajta már a végletekig „lebutított”, hogy valóban összehasonlítható termékeket vizsgáljon.

A helyzet ugyanis az, hogy a boltok előszeretettel változtatnak egy-egy kategóriában kiszereléseket, márkákat csak azért, hogy azok ára összehasonlíthatatlan legyen (mert a vevő is pont azt teszi, mint amire a Világgazdaság kosara hivatott). 

Ennek megfelelően hatalmas a kavalkád a bolti árakban, és nagyon gyakran nem az dönt a fogyasztói választásban, hogy mi hol olcsóbb, hanem az, melyik bolt találja el pontosabban a vásárló igényét, melyik üzlet tud még választékot kínálni abban a kategóriában, amelyet a saját fogyasztói elvárnak. A piac kikristályosodott és ez a következő években nem látszik változni.

Borítókép: illusztráció (Fotó: Világgazdaság/Kallus György)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.