A Világgazdaság idén is összeállította a legnagyobb forgalmú boltok karácsonyi kosarát, szokásosan külön vette a diszkontokét és a hipermarketekét. Idén az Aldi kosárértéke alacsonyabb volt, mind a Lidlé, a hipermarketeknél viszont az Auchan továbbra is megtartotta a tavalyi előnyét. Érdekesség, hogy míg a francia üzletlánc idén és tavaly is olcsóbb volt a konkurenseknél, a legnagyobb értéknövekedést (7,3 százalék) ez a lánc mutatta. A két legkisebb növekedést az Aldi és a Tesco hozta (három, illetve 3,3 százalékkal). A Lidlnél 5,7, a Sparnál 4,9 százalékot lehetett mérni.
Az idei élelmiszer-inflációs adatból kiindulva ennél azért nagyobb drágulásra is lehetett számítani, azaz a statisztikai hivatal adatához képest visszafogottak voltak a kereskedők. Ugyanakkor itt kell megjegyezni, hogy nagyítóval kell keresni azokat a termékeket, amelyek idén olcsóbbak voltak, mint tavaly.
Nyertesek-vesztesek
Bő egy évtizeddel ezelőtt a kosár számításának sokkal nagyobb tétje volt, mint mostanában. Egyrészt a karácsonyi bevásárlás a szenteste előtti hétre maradt, így logikusnak tűnt ebben az időszakban megvizsgálni a boltok kínálatát, akcióit, és képet rajzolni arról, melyik üzlet hogyan képzeli el a vásárlói igényeket. Ki ad nagyobb kedvezményt, kinek nagyobb a kínálata vagy a fantáziája. Annak idején egy-egy üzlet kosarának előnyét vagy hátrányát egy jól eltalált vagy eltévesztett akció adta. Ez a helyzet ma is fennáll, a boltok helyezését egy-egy meglepő akció alakítja. A diszkontoknál például az Aldi egész pontosan a kávéval és a tojással tudott első helyre kerülni, míg a Lidl például a Rama margarinnál (is) elhasalt (nem volt nála félkilós akciós termék), ám ha jobban megvizsgáljuk a táblázatot, kiderül, hogy sok más termékben azonos árszinten van a Lidl is. A hipermarketek kosarában is van anomália, például a dió (ez egy sarkalatos pont, tavalyhoz képest ezért lett az Auchan 7,3 százalékkal drágább), de például a Tesco a mák árába vágott bele, így viszont érthető, hogy nem lehet csak egy-egy akcióra fogni az egyes egységek előnyét.
Mára (levonva a több évtizedes kosárkészítésből származó tapasztalatokat) két dolog látszik az élelmiszer-kiskereskedelemben: a karácsonyi bevásárlás nem csak és kizárólag a szenteste előtti hétre koncentrál.
Már novemberben elindul a forgatag, és ennek megfelelően akcióznak a boltok, tehát valódi trendet akkor lehetne felvázolni, ha négy héten keresztül minden egyes akciós időszakban megvizsgálnánk ugyanezt a kosarat. A másik, ami pontosan látszik, hogy a boltok a karácsonyi időszakban nem hírnevet szeretnének szerezni a vásárlók körében, mint tették ezt annak idején, hanem profitot szeretnének realizálni. Ennek megfelelően közel nem olyan erős a konkurenciaharc, mint egy évtizede, amikor majdhogynem piacként működött a budaörsi kereskedelmi arany háromszög. Ma a forgalom csendesen „folydogál”.