A Janaf biztonságos és megbízható partner, amely hozzájárul Magyarország és Szlovákia stabil olajellátásához – írta a horvát vállalat a csütörtöki közleményükben, amelyben a Mol elnök-vezérigazgatójának az Indexen megjelent szavaira reagáltak; az interjút lapunk is szemlézte.
„A Janaf a leghatározottabban visszautasítja Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatójának a szállítási díjak mértékével kapcsolatos állításait” – olvasható a vállalat közleményében. Ahogy írják, a tranzitdíjak számításánál ellenőrzött módszert alkalmaznak, amely minden felhasználót egyenlő bánásmódban részesít – írja az Index.
Az Indexen január másodikán megjelent interjúban Hernádi Zsolt úgy fogalmazott, hogy „a horvát szállítási költség még mindig a négyszerese a méltányos piaci árnak. Horvát partnereink egyszerűen visszaélnek a kiszolgáltatott helyzetünkkel, és ezzel nemcsak Magyarországnak, hanem Szlovákiának és Csehországnak is megnehezítik a helyzetét.”
A csütörtöki közleményben hangsúlyozták: a Janaf és a Mol régóta fennálló partneri viszonyt ápol. Hozzátették, a csővezetékben meglévő részesedéseik alapján kötik az ügyleteket, nem pedig a jogi személyek szerint.
Korábban ugyanakkor már a magyar kormány tagjai is alátámasztották a Mol elnök-vezérigazgatójának szavait: Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter korábban úgy fogalmazott, a Mol a piaci átlag három–ötszörösét kénytelen kifizetni a szállításért az ukrán és horvát vezetékhálózat tranzitdíjának növelése miatt.
Az emelésről a nemzetgazdasági miniszternek azért kellett megszólalnia, mert szerinte ez már befolyásolta az inflációs adatokat is – a horvátok akkor semmilyen válasszal nem szolgáltak.
Ráadásul az Index piaci információi szerint a Janaf a Baku–Tbiliszi–Ceyhan (BTC-) vezetéken felszámított referenciadíj négyszeresét kéri el a szállításért cserébe, amit egyébként megtehet, hiszen a szankciós politika értelmében a Mol-csoportnak (különösen az exportra szakosodott Slovnaft finomítónak) növelnie kellett az alternatív kőolaj bedolgozási arányát, és ehhez az Adria-vezetéket kell használnia. (A BTC-vezeték a Kaszpi-tenger tengeri olajmezőiről szállít nyersolajat a török partokig.)
Már tavaly áprilisban napvilágot láttak azok a piaci információk, amelyek szerint a Janaf az Adria-vezetéken keresztül történő tranzitdíjakat a Baku–Tbiliszi–Ceyhan vezetéken felszámított referenciadíj négyszeresére akarja emelni. A Mol számos fórumon jelezte: igazságtalannak tartja a történelmi kiszolgáltatottsággal való visszaélést.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Bloomberg)