Akik keverték a szezont a fazonnal
Mai szemmel nézve bizony nem könnyű kiigazodni a korabeli kommunista terminológia sokszor téves kifejezéseket tartalmazó bikkfanyelvén, főleg, ha a könnyűzenei terminusokat próbáljuk meg követni. De túlságosan sokat nem várhatunk attól a kultúrpolitikától, amely megengedhette magának, hogy egy hat elemit végzett embert – Fejérvári Jenőt – ültessen az 1951-ben több magáncég államosításával – értsd: ellopásával – összevont Magyar Hanglemezgyártó Vállalat élére. A pártállami közigazgatásban amúgy sem volt ritka, hogy cipőfelsőrész-készítőből lett igazságügy-miniszter vagy szobafestőből miniszterelnök-helyettes. Erre a jelenségre emiatt nyugodtan használhatjuk az eredetileg az ókori athéni állam egy bizonyos szakaszára vonatkozó ochlokrácia, azaz „a csőcselék uralma” meghatározást. Ilyen körülmények között pedig nem tekinthető véletlennek, hogy az MSZMP Központi Bizottságának Tudományos, Közoktatási és Kulturális Osztálya vagy az Agitációs és Propaganda Osztálya feltűnően mellélőtt az egyes könnyűzenei kategóriák meghatározásával. Kezdődött azzal, hogy az ötvenes években, de még a hatvanas évek legelején is dzsessznek minősítettek olyan zenéket, amelyeknek semmi közük nem volt ehhez a műfajhoz. Több pártirat tanúskodik arról, hogy nem egy esetben dzsessznek nevezték a populáris zene teljesen más műfajait is. Kicsit később az újdonság erejével ható beatzenekarokat sorolták a tánczenéhez, és ez még akkor is így volt, amikor az Illés és társai már túl voltak jó pár nagylemezen és stadionokat töltöttek meg koncertjeikkel. De a későbbiek sem jártak sokkal jobban: a hetvenes évek végi nagy keményrock-zenekarok (Piramis, P. Mobil) nem egy helyütt még mindig megkapták a beat jelzőt. A Kádár-kori kulturális vezetés egy részének súlyos inkompetenciájából kiindulva azonban ezen egy cseppet sem csodálkozhatunk.