Futballmérkőzésről filmet készíteni és azon keresztül bemutatni a második világháború szörnyűségeit, nem igazán megszokott ábrázolási mód. Fábri Zoltán filmtörténeti vállalkozása mégis emlékezetes kísérletet tett erre. Röviden így lehetne összefoglalni a film lényegi mondanivalóját. Az egyedi alkotásból később aztán Hollywood is felépítette a maga sikersztoriját.
Basa Balázs – Názer Ádám
2022. 05. 15. 7:45
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Az egyáltalán nem szokványos történet tele van olyan drámai pillanatokkal, tragikus végkimenetelű fordulatokkal, ahol a munkaszolgálatra elhurcolt kisembereknek fikarcnyi esélyük sincs a győzelemre. A keserédes cselekmény megtörtént esetet próbált rekonstruálni. Háborús túlélők visszaemlékezései alapján derült ki, hogy a szovjet fronton tényleg megtörtént hasonló esemény, német katonák és a fogolytábor lakói között. A film forgatókönyve ebből építette fel azt a dramaturgiai szálat, melyben az elhurcolt katonai foglyokat magyarokkal játszatták el.
Bár a történet valahol Ukrajnában játszódik, ez a film szempontjából majdnem hogy mellékes, hiszen egyetlenegy jelenetből sem derül ki igazán, hogy valójában hol szenvednek a magyar katonák. A természetes környezet megjelenése teljes mértékben elfedi, hogy melyik fronton járunk. Ennél is érdekesebb, hogy a kiválasztott helyszínek, a nagyrészt mészköves hegyvidék, fenyvesekkel és sziklákkal borított napos tájak inkább az idilli, mintsem a fenyegető közeget adják.
Ez persze köszönhető a film fotografálásának is. Széchenyi Ferenc képeinek közeli, portrészerű beállításain a megtört arcok és a meggyötört lelkű szereplők érzékeltetik a reménytelen távolságot az anyaföldtől. A rendező ezért is tartotta fontosnak a markáns jellemábrázolást. A színészek között a korszak legnagyobb művészei mellett a pályakezdő Koltai János emlékezetes debütálásának lehetünk szemtanúi. A kezéből lehulló falevél és József Attila megszólaló Ódája a film leglíraibb pillanata. A munkatáborban különbözően tipizált karakterek sokszor keverednek egymással nyers vitába.
A cinikus megjegyzések között azonban mindig van egy józan hang, amely arra figyelmezteti őket, hogy összefogás nélkül nem arathatnak erkölcsi győzelmet.
A filmet 1961 nyarán forgatták a budai hegyekben, nagyrészt egy helyszínen, Budakeszi és Budaörs határában, nem messze a vitorlázórepülő-tértől épült fel a munkaszolgálatos tábor. A barakk épületei fából megépült díszletek voltak, melyeket a film befejezését követően elbontották. Érdekesség, hogy a területen valaha egy katonai laktanya állt. A ma már romos épület fehér téglafala a filmben is látható, ugyanis köré lett felhúzva a fadíszlet. A belső jelenetekhez viszont műtermi környezetet hoztak létre.
A film drámai befejezését a foglyok és német katonák közötti futballmérkőzés jelentette. A nagyszámú statisztát felvonultató képeket szintén itt vették fel. A budakeszi árok kanyargós völgyével, lankás oldalaival látványosan illeszkedett a kialakított focipálya rögtönzött stadionképéhez. A mező göröngyös talaján nem volt egyszerű játszani. A hepehupás föld sokszor megtréfálta a színészeket. A filmben a népszerű hazai labdarúgót alakító Sinkovits Imrének például saját dublőre volt, Szilágyi István személyében. A közeli jeleneteken kívül az összes többi képen a Vasas akkori kiváló válogatott középcsatára és gólkirálya tereli a bőrlabdát.
A természetvédelmi terület hátterében magasodó dombokon különös, kúp formájú sziklák adnak bizarr megjelenést a tájnak. A kaptárkövek üreges fülkéi rejtélyes történelmi időszakra nyúlnak vissza. A Szent István király által levert pogánylázadásokban az eltemetett vezérek hamvainak állítanak mitikus emléket ezek a sírhelyek. Földtani keletkezésük vulkáni eredetre utal vissza. A filmben leginkább akkor tűnnek fel, amikor Ónodi II. (Sinkovits Imre) vezetésével a foglyok edzést tartanak a mezőn. A budai hegyek déli vonulatához tartozó Csíki-hegy, valamint a Farkas és Szekrényes-hegy ekkor már kedvelt forgatási terepe volt a magyar filmgyártásnak. A magányos dolomitokból álló vadregényes kiszögellések izgalmas, hangulatos külső terepként tudták segíteni a filmjeleneteket. A szakmai berkekben szlengesen csak 9-es műteremnek hívott tájegység megszámlálhatatlanul sok, főleg kosztümös történelmi játékfilmnek adott otthont. Ebben a filmben is feltűnik, méghozzá a legelső képkockákon, amikor a kivezényelt munkaszázad fát aprít az erdőben. A szalonnát sütögető keretlegények mögött, a túloldali hegyoldalon jól látható a Szekrényes-hegy kopár csúcsa.
Nyomasztó helyszíne a filmnek az a sziklás katlan, ahol a foglyokat látjuk kényszermunkát végezni. Ezt a Mátyás-hegyi kőfejtőben, az egykori Pál-völgyi kőbánya területén forgatta le a stáb. Ma kedvelt kirándulóhely.
A magyar filmből később, a ’80-as évek elején amerikai újrafeldolgozás készült „Menekülés a győzelembe” címmel. A kapcsolódás azonban itt nem állt meg, hiszen a John Huston által rendezett és Sylvester Stallonéval a főszerepben forgatott filmnek Magyarország adta a helyszíneit. A tucatnyi világsztárt felvonultató szuperprodukciót a közönség lelkesen, a nemzetközi sajtó mérsékelt elégedettséggel fogadta. A kritikai megjegyzések nem feledkeztek meg arról, hogy Fábri filmjében a történet szereplői a szó valódi értelmében váltak hősökké. Mindezt tették úgy, hogy őket nem a boldog befejezés várta.
Felhasznált források: 303 magyar film, amit látnod kell, mielőtt meghalsz;http://beszelo.c3.hu/cikkek/%E2%80%9Ekilabolunk%E2%80%9D ;
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.