Kék pillanatok a múltból régi fotótechnikával

Fények, (l)élek, kékek – e három, avagy négy, égbe kéredzkedő szócska akkor nyeri el igazi értelmét és gyűrűzik tovább a megértések során keresztül a magasba, amikor belépünk a fehér falakon, fehér rámával és fehér paszpartuval kerített kék képek közé. Török Máté Fénykék című tárlata a cianotípia eljárásával készült fotográfiák meseszerű világába kalauzol, miközben asszociá­ciók tömkelegét hívja elő.

Zana Diána
2022. 07. 15. 6:20
20220713 Nagymaros Török Máté a Misztrál együttes tagjának fotókiállítás fotó: Teknős Miklós (TEK) Magyar Nemzet Fotó: Teknős Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legrégebbi, a mindennapokban is használt képrögzítési eljárás a dagerrotípia volt, amellyel 1837-ben sikerült elkészíteni az első fotót, majd 1839-ben szabadalmaztatták a módszert. Mind­össze három évvel később, 1842-ben Sir John Herschel felfedezte a cianotípiát, azaz a kéknyomatot, amely cián­kék színéről kapta a nevét.

Most, a digitális fényképezés korában, a digitálisan készített fotóból hozzuk létre a cianotípiát, egyfajta visszaanalogizálás útján

– kezd bele a mesélésbe a művész, a teremtő alkotómunkát végzők lelkesedésével. Török Máté amellett, hogy versénekléssel foglalkozik, a Misztrál együttes alapító tagja, énekes és zenész, az alkalmazott grafika területén is kimagasló minőséget képvisel. Ő álmodta meg és készítette el többek között az idei Székely gyors–Csíksomlyó expressz vonatot húzó mozdony látványtervét. Mindezek mellett a Magyar Művészeti Akadémia Művészeti ösztöndíj programjának fotóművész ösztöndíjasa is.

– Úgy vélem, a lényeg a látásmód; a mögöttes tartalmak kibontásának képessége, egy magasabb szintű üzenet átadása, olyasminek a megmutatása, ami a fizikai érzékelés elől többnyire elzárt marad. A művész feladata az, hogy valami magasabb rendű felé nyisson utat a művészete által. Török Máté képeit szemlélve egyértelmű számomra, hogy alkotójuk nincs híján ennek a képességnek. Ezt bizonyítja az általa tett lírai vallomás is a módszerrel kapcsolatban: Azért szeretem a fotóimat cianotípia eljárással kidolgozni, mert egy saját magad által, ecsettel megkent papíron ugyanaz a negatív mindig más-más képet ad.

A tónusok nem olyan finomak, mint az ezüstalapú eljárások esetében, de pont ez biztosítja azt, hogy az elkészült kép olyan, mint egy monokróm akvarell, egy kék pillanat a múltból – a jövő gondolatai irányába. Olyan, mint a dallam, ami, ha megszületik, saját életre kel.

Nem meglepő, hogy nem vetkőzi le muzsikusi önvalóját fotóművészi minőségében sem, ami az analógiát illeti. – Azt szeretem leginkább, mikor a semmiből valami lesz. Ez pedig más művészeti irányzatra is igaz – fejti ki, majd a dallam és a kép megszületése között húz párhuzamot, de – mint mondja – a versválasztást is a látásmód determinálja.

A költészet megjelenik áttételesen a kiállított alkotásaiban is, hiszen a képek címválasztása mind-mind allegorikus jellegű.

Aki zsigereiben érzi Wass Albert és Nyirő József világát, akinek fáj Trianon, aki rendre visszavágyódik a régi magyar világba, azt pontosan tudja, hogy miért kapta például az Átjáró elnevezést egy gyimesi tornácos parasztház portája. Úgy köszön vissza egy rég elfeledett minőség ebből a kékségből, ahogy a verőcei Kárpát-haza templomára rímel Reményik Sándor sora, mely a sűrű erdőből kitekintő, kicsiny kápolna tornyát ábrázoló kép címét adja: „…szikra szunnyad bennem is…”

A fotózás kialakulása erősen kötődik Párizshoz, ezért néhány ott készült képét is bemutatja a művész, a másik szekciót az erdélyi felvételek adják, valamint nagy hangsúly került a természetre is: erdők, fák, vizek, leginkább a Börzsöny és a Duna jelenik meg. – A fa az életünk része, szinte a vízzel egyforma természetességgel van jelen a mindennapjainkban. Nekünk, zenészeknek a hangszereink is fából vannak, vagyis a fát mindenhová visszük magunkkal – mondja, miközben rámutat arra a képre, amelynek a Megtartó erő címet adta. Az erdőrészleten sűrű, egyenes szálfák sokasága között egy megdőlt fa látható, amely nem zuhant a földre, mert támaszt nyújtanak számára a társai.

Török Máté szerint példaként is tekinthetünk az erdőre és a fákra: érdemes az életünket úgy élni, hogy az akár megtartó erő legyen valaki más számára.

A Naptánc című sorozat már-már a szürrealitás határát súrolja, az egyik sarokban pedig ismerős portrék tekintenek vissza ránk: vers­éneklők, akik nem véletlenül kaptak helyet ezen a kiállításon.

Nagymarosra mindig szívesen megyek, mert sosem tudok betelni a látvánnyal. A Dunakanyar külső ívén, a folyó és a Börzsöny vonulatai közé ékelődik a város; a túloldalon pedig a magyarság ősi, szakrális területe, a Pilis vonulatai húzódnak. Éppen szemközt, a Visegrádi-hegység szikláin ül a fellegvár, amely a nagymarosi Szent Kereszt Felmagasztalása-templom kertjéből nézve úgy tetszik, mintha csak az ég alján csücsülne. Ez a templomkert szolgál immár húsz esztendeje a Regejáró Misztrál Fesztivál fő helyszínéül, ahol verséneklők, regösök, igricek, garabonciások rendre megfordulnak a színpadon. Az idei, vagyis a huszonegyedik alkalom (Július 15–16.) adja a keretét Török Máté cianotípiakiállításának is, amely egészen augusztus 15-ig tekinthető meg a Sigil Galériában.

Borítókép: Török Máté (Fotó: Teknős Miklós)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.