Kubik Anna: Elképesztő szenvedélyességet láttam

Nálunk szokatlan jellemábrázolást és mozdulatokat tapasztalt a grúz Avtandil Varszimasvili darabjaiban Kubik Anna Kossuth-díjas színésznő, aki lapunknak elmondta, sok előadáson járt eddig a 10. színházi olimpián, de a Grúziából érkezett társulat szenvedélye hatott rá a leginkább. A mai este megint látható olasz mester, Eugenio Barba előadásairól szólva elmondta, hogy munkáit már a nyolcvanas években megismerte, a színésznő szerint hihetetlen, hogy valaki évtizedek óta a csúcson legyen.

Szilléry Éva
2023. 05. 20. 16:00
Kubik Anna
Színházi Olimpiáról beszél a színésznő Fotó: Zih Zsolt Forrás: MTVA
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A grúz rendező, Avtandil Varszimasvili darabjai főként a szenvedélyességükkel ragadtak meg. Az már szinte természetes a fesztivál darabjait figyelve, hogy nem a nálunk megszokott verbális színházat látjuk, de a grúz a darabokban a jellemábrázolás valahogy más volt. 

Kubik Anna színházi olimpia
Kubik Anna: „Lenyűgöző a költői színház ereje” (Fotó: Origó.hu/Talán Csaba)

Valamiféle testbeszéddel, nem tánccal, hanem egészen sajátos mozdulatokkal, metaforikussá tette a jellemeket. A III. Richárd, amely a Mitem (Madách International Theatre Meeting ) esetében 

majdnem minden szereplőről egy állat jutott eszembe, a sajátos mozgásforma által amit a színészek gyakoroltak. Nagyon tetszett nekem

 – mondta a színésznő.

Erős kép, és külön üzenet neki, hogy feketében voltak a színészek, mintha mindenki gyászban lenne vagy sötét lelkű volna.

 Olyan érzetet keltett, mintha teljesen szétdúlná a színes, ragyogó világunkat a lelkekben uralkodó sötétség.

Nagyon megható volt mindez számomra. Egészen elképesztő volt a főszereplő Apolon Kublashvili , aki másnap Jagót játszott az Othellóban. Két ekkora szerepet egymás után eljátszani, hatalmas színészi jelenlét és erő.  Olyan fokú szenvedélyességet láttam, ami egészen megrendítő erejű volt.

III. Richárd , Grúzia
A III. Richárd a Mitem programjából (Fotó: Eöri Szabó Zsolt)

Hozzátette, Avtandil Varszimasvili nevét és színházát, a Tibiliszi Színházi Központot  örökre megjegyezte magának. Elmondta, hogy itthon a szövegközpontú színház jellemző, de azt is nagyon fontos látni, hogy milyen ereje és hitele tud lenni annak a karakterformálásnak, amiben nem a beszéd és a szavak szintjén dőlnek el a dolgok.

(A grúz rendező januárban másik nagyszerű rendezésével, Brecht A kaukázusi krétakörrel nyűgözte le magyar közönséget.)

Felidézte, hogy Eugenio Barba munkáit, már egészen fiatalon, a nyolcvanas években megismerte.
 – Kerényi Imre hívta még fel rá a figyelmemet, lenyűgözött a világa. Sajnálom, hogy a munkáim miatt nem tudom megnézni az előadásait a fesztiválon!

 

Programok, rekordok, riportok a Kultúrnemzet színházi olimpiai gyűjtőoldalán! Kattintson IDE
 

Borítókép: Kubik Anna (Fotó: Zih Zsolt)

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.