Pikáns adalék, hogy Oliver Blume az Automobilwoche hírei szerint jó kapcsolatokat ápol Christian Lindnerrel, bár ezt a felek cáfolták. Később Blume elnézést kért, mert zárt körben, egy értekezleten félreérthető mondatokat mondott Lindnerrel fenntartott személyes kapcsolatairól. Az azonban kétségtelen, hogy Blume, mint a Porsche első számú vezetője, érdekelt a szintetikus üzemanyagok használatában, hogy életben tartsa ikonikus 911-esét. A Porsche már korábban bejelentette, hogy teszteli a szintetikus üzemanyagokat (eFuel). Az eFuel előállításakor szén-dioxidot kötnek meg, ezért amikor elégetik azt a motorban, a felszabaduló karbon összességében nem szaporítja az üvegházhatású anyagot a légkörben. Tavaly szeptemberben a chilei Punta Arenasban kezdték meg a Haru Oni kísérleti üzem építését. Az üzemet a Porsche, valamint a Siemens Energy és az ExxonMobil finanszírozza, és a HIF Global nevű chilei startup építi és üzemelteti majd.
Az üzemanyag-előállítási folyamat során a helyben található olcsó szélenergiával a vizet hidrogénné és oxigénné bontják. A hidrogént metanollá, majd a metanolt benzinné alakítják az ExxonMobil szabadalmaztatott eljárásával. A tervek szerint az idei év végére 130 ezer literes termelést valósítanak meg. 2024-ben már 55 millió, 2026-ban pedig már 550 millió litert állítanak elő, két dolláros literenkénti költséggel.
A szintetikus üzemanyagokat széles körben alkalmazhatják majd a közlekedésben, hiszen a szokásos eljárások után használhatók a repülőgépek vagy a hajók motorjaiban is. Az eFuel emellett megoldhatja az energiaátállás két kihívását: a megújuló energiák tárolásának és szállításának problémáját. Az eFuel nagy energiasűrűségének köszönhetően, illetve mivel szobahőmérsékleten és -nyomáson szállítható, kiválóan alkalmas a megújuló energiák tárolására, kezelésére.
A nap erejének hasznosítása napelemekkel, illetve a szélenergia hasznosítása szélturbinákkal a megújuló energia előállításának két általános módja. De a nap nem mindig süt, és a szél sem mindig akkor fúj, amikor szükség lenne rá, ugyanakkor pedig felesleges energiát termelnek, amikor alacsony az elektromos hálózat terhelése. A többletenergia tárolásának a módját, különösen hosszú távú módját mindeddig nem sikerült olcsón és hatékonyan megoldani. A zöld hidrogén előállításával olyan energiahordozót lehet létrehozni, amely – elvileg – korlátlan mennyiségben és korlátlan ideig tárolja a nap-, szél- vagy akár atomenergiát.
A magyar kormányzat már tavaly megalkotta a nemzeti hidrogénstratégiát. A terv a zöld hidrogént helyezi a fókuszba, ám a megújuló forrásokból, elsősorban napenergiából termelt villamos energián alapuló hidrogén mellett a nukleáris bázison, illetve hálózatról vételezett karbonmentes villamos energián alapuló hidrogéntermelés lehetőségeit sem hagyja figyelmen kívül. Palkovics László technológiai és ipari miniszter a minap egy szakmai tanácskozáson azt mondta, hogy a hazai hidrogéngazdaságban nagyon fontos az energetikai elem, a paksi atomerőmű úgynevezett energiavölgyének, vagyis az éjjeli órákban termelt áramnak a felhasználásával, amikor az nem hasznosul megfelelő hatékonysággal, már e-autóbusz- és e-hulladékgyűjtő-projektet is indítottak. A miniszter szerint ha elkészül a két új, 4400 megawatt kapacitású atomerőművi blokk, akkor olyan hatékony együttműködést kell találni, amellyel a felesleges villamos energiából hidrogént lehet fejleszteni, ami például szintetikus üzemanyagként hasznosítható.
A hidrogéngazdaságnak Pakson adottak a feltételei: van áram, víz, a hidrogént pedig vezetéken vagy tartálykocsikban lehet tovább szállítani. A miniszter emlékeztetett arra, az Európai Bizottság kimondta, hogy az atomenergia zöldenergia, és a hidrogén a zöldenergia része. Kitért arra, hogy kiemelt programok támogatják a tavaly kihirdetett magyar nemzeti hidrogénstratégia végrehajtását. Ebben nagy hangsúlyt fektetnek a közlekedés zöldítésére.
Borítókép: Németországi „hagyományőrző” elektromos autó. Rükvercben? (Fotó: AFP)