Magyarországon tíz megyében élnek szlovákok. Legtöbben a Dél-Alföldön laknak Békéscsaba, Szarvas, Tótkomlós környékén, illetve a Mátra vidéki településeken, Komárom-Esztergom megyében és Budapest környékén. Angyalföldön, a Lomb utcában szlovák óvoda, általános iskola, gimnázium és kollégium működik. A legutóbbi, 2011-es népszámlálás alapján mintegy harmincötezren vallották magukat szlováknak vagy kettős kötődésűnek. Az idei népszámlálás fontos számukra.
Csaknem két évszázada Pest-Buda még soknemzetiségű város volt, ahol többségében németek éltek. A XIX. század második felében épült a főváros körutakkal, bérházakkal, kisebb-nagyobb palotákkal. Az építkezésekhez sok munkásra volt szükség, akik főleg a Felvidékről érkeztek.
– A Pest-Budára érkező szlovák munkásoknak lelki gondozásra is szükségük volt – fogalmaz Kovács Anna művelődéstörténész.
– A németek első evangélikus templomát 1811-ben adták át a Deák téren, amelyet háromnyelvű – német, szlovák, magyar – gyülekezet látogatott. Később a szlovákok az uralkodóhoz írt levelükben azt kérték, hogy külön eklézsiát alakíthassanak. Amikor a templom már szűknek bizonyult a háromnyelvű gyülekezet számára, 1839-ben József főhercegtől egyházi és iskolai célokra alkalmas telket kaptak az akkori Kerepesi úton.
Az új templomot 1867 decemberében adták át. A város fejlődését szabályozó rendeletek értelmében körbe kellett keríteni, kikövezni az utcát, később csatornát kiépíteni. Mindezekre a szlovák egyháznak nem volt pénze. A gondok enyhítésére 1892-ben Deutsch Károly építkezővel kötöttek szerződést, aki vállalta, hogy négyemeletes bérházakat épít a templom köré. Ennek fejében a házakra hatvan évre haszonélvezeti jogot kap, amelyből minden évben meghatározott összeget fizet az egyházközségnek, kifizeti a gyülekezet adósságát, rendbe hozza a templomot, iskolát épít, valamint lakást és hivatalt biztosít a mindenkori lelkésznek. 1893–94-ben végül felépültek a bérházak, s kiszorították a templomot az utcafrontról: így láthatatlanná vált a Rákóczi útról.
A század végén négy-hatezer fős gyülekezet látogatta a vasárnapi istentiszteleteket, az 1920-30-as években már csak ezren. Az egyház a csőd szélén állt. Az elmagyarosodás és a második világháború utáni lakosságcsere miatt a templomot csupán néhány tucat hívő látogatta.
1965-ben eladták az épületet. A Vízgazdálkodási Tudományos Kutató Intézet vette meg könyvtárának és előadótermének. Lebontották a karzatot, és födémek beépítésével háromszintesre alakították a belső részt. A rendszerváltozás idején privatizálták, és megkezdődött a mélyrepülés: a templomot kaszinóként, harcművészeti központként, edzőteremként, turkálóként működtették.
A templom mögött található iskola első emeletén alakították ki a kápolnát, ahol máig minden vasárnap istentiszteletet tartanak. Ott őrzik az orgona egy részét és a keresztelőmedencét. Than Mór imádkozó Krisztust ábrázoló festménye Dunaegyházára került, a harang a Nógrád megyei Szügy község templomtornyában szól. A Rákóczi úti templomban adta össze a pap a szlovákul is beszélő Mikszáth Kálmánt és Mauks Ilonát.
– A Luther-házat Tótudvarnak is hívják, amely az evangélikus szlovák közösség legfontosabb találkozási helye lett, kulturális és társadalmi központként működött – mondja Kovács Anna.