A debreceni Déri Múzeum gyűjteményének egyik legértékesebb darabja az úgynevezett nemijai sisak, amely 1892-ben került elő a mai Ukrajna területén, Nemija falu közelében. Egy őskori kurgán, vagyis halomsír tetejébe mélyített, évszázadokkal későbbi sír kelléke volt. Megtalálása után évtizedekig a Kamenyec-podolszkiji Múzeumban őrizték, ám az első világháború és a polgárháború idején a létesítmény műkincsállományát többször átköltöztették, s valamelyik művelet közben a tárgy elkallódott. Csak 1942-ben bukkant fel újra.
– A Don-kanyarba vezényelt 2. magyar hadsereg egyik tisztjéhez került, hogy milyen körülmények között, nem tudjuk. A debreceni illetőségű férfi mindenesetre hazahozta, és utána felajánlotta az itteni múzeumnak. Az igazgató befogadta, de nem vetette leltárba, így a munkatársai sem tudtak róla, hogy itt van. Egy Erdélyi István nevű régész írta le először a múzeum 1966/67-es évkönyvében közzétett tanulmányában – meséli Dani János, a kiállítás egyik kurátora.
Szent István-kard
A nemijai sisak egyetlen lemezből kovácsolt, kúpos fejvédő, melyhez eredetileg orrvédő tüske is tartozott, ám azt később eltávolították róla, s a pontot, ahol a tüske kapcsolódott a sisakhoz, aranyozott, díszített bronzlemezzel takarták el. A lemez ornamentikája északi hatást mutat, ám a homlokot védő részen látható ábrázolás már jellegzetes keleti elem: valószínűleg bajelhárító funkcióval bírt, az lehetett a szerepe, hogy óvja a viselőjét.
– Két kultúrkör ötvöződik a kialakításában, s ez nyilván a megrendelő kérésére történt, de hogy ki lehetett ő, arról semmi biztosat nem tudunk – említi a kurátor.
A tárlat tulajdonképpen e – Kárpát-medencei vonatkozásokkal nem bíró, ám a bemutatott kor egyik legfontosabb tárgyi emlékének számító – leletet helyezi történelmi-földrajzi kontextusba, és mivel a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) Régészeti Intézetében már futott egy program, amely a korai magyarság X–XI.
századi kapcsolatrendszerét is vizsgálta, az egyetem lett a kiállítás társrendezője.
A „viking” megnevezés az óészaki forrásokban nem egy nyelvre, népre vagy konkrét államra utal, hanem arra a katonai tevékenységre, melyet elszenvedői rablásként, támadásként éltek meg. A skandináv fegyveresek – a 750-től kezdődő, csaknem három évszázadon át tartó, úgynevezett viking kor során – összesen 37 mai ország területére jutottak el. A harcok mellett azonban a skandinávok jelentős kereskedelmi tevékenységet is folytattak, miközben megtelepedtek keleten és nyugaton.
A kelet-európai régióban a Kijevi Rusz létrejötte jelentette az egyik legintenzívebb viking hatást. A Ruszt a Régmúlt idők elbeszélése címen is ismert orosz őskrónika szerint egy Rurik nevű viking vezér alapította. Bár a férfival érkezett északi népesség idővel beolvadt a helyi keleti szláv népességbe, az államalakulat a X–XI. században még erős skandináv kapcsolatokkal rendelkezett, melyek az etelközi, majd Kárpát-medencében megtelepedő magyarságra is hatással lehettek.
A kapcsolat létrejöttének legékesebb bizonyítéka a Szent István-kardként emlegetett fegyver, melyet a XIV. század óta a prágai Szent Vitus-székesegyházban őriznek.
– Legjobb tudásunk szerint valóban István királyunk forgathatta e kardot. Pengéjét a Rajna vidékén kovácsolták, utána azonban északra szállították. Ott látták el szerelékekkel, többek között az elefántcsontból vagy rozmáragyarból készült ellenzővel – más néven hárítórésszel –, amelyet aztán skandináv ornamentikával díszítettek – mondja Dani János.