A Spinédzserektől a Kedves fehér emberekig, a Gossip Girltől az Orvosokig számos film és könyv elemzi az amerikai oktatás anomáliáit, mégis viszonylag kevés szó esik az oktatás színvonaláról, illetve hogy ki határozza meg, mit szabad tanítani.
Bő húsz évvel ezelőtt e sorok írójának lehetősége volt részt venni az Egyesült Államok egyik neves egyetemének nyári kurzusán, ahol minden órán elemeztünk egy-egy Newsweek-cikket. Az 1933-ban alapított hetilap egyik cikke kapcsán azonban egy csoporttárs felkapta a fejét, felcsattant, hogy őt ez a téma zavarja, és ne foglalkozzunk vele többet. A tanár leszegett fejjel kért elnézést, majd ugrott a következő feladatra.
Európai diákként legalábbis megdöbbentő volt a hozzáállás. Talán ha Erika Lopez Prater is megélt volna hasonlót, nem történik meg az akadémiai szférát november óta lázban tartó eset. Lopez Prater a minnesotai Hamline University adjunktusaként tanított művészettörténetet. A szemeszter elején a kurzusleírásban jelezte, hogy bizonyos órák sérthetik egyes diákok érzékenységét, mivel képeket fog mutatni Mohamed prófétáról és Buddháról.
Ha ez bármely diákot zavarná, nyugodtan keresse meg. Senki nem tiltakozott. Októberben elérkezett Mohamed próféta bemutatása. Az óra előtt ismét felhívta a diákok figyelmét, hogy nem kötelező a részvétel az érzékeny tartalom miatt, továbbá óra közben is, hogy hamarosan meg fogja mutatni a kérdéses XIV. és XVI. századból származó festményeket, ahol a prófétát egyszer kendővel, a másikon anélkül ábrázolják. Lopez Prater mindezzel az általános tévedést kívánta illusztrálni, hogy az iszlám egységesen tilt bizonyos ábrázolásokat.