A középiskolai tanuló élete: nyolc éven át napról napra megújuló harcba szállás, halálos veszedelem: minden reggel pontban nyolckor, a véletlenek és ravasz kelepcék és elhatározó események hullámzó harcterére kiront: sebeket kap, sebeket oszt, néha elvérzik. Másnap újra feltámad, kezdi elölről.
– szólnak Karinthy szellemes sorai a Tanár úr kéremből, amivel még az is könnyen azonosulhat, aki pedáns tanuló volt, szerette az iskolát, és szorgalmasan írta a házi feladatokat is. A lengyel gyerekeknek azonban utóbbival nem kell bajlódniuk egy ideig.

Értelmetlen és elavult módszer a házi feladat?
A tavalyi kormányváltást követően Lengyelország az oktatás széleskörű átalakítását tűzte ki célul, amit a Magyarországon is ismert panelek szerint képzelnek el: magasabb bérek, kevesebb tananyag és a lexikális tudás helyett a készségek fejlesztését hangsúlyozó tanterv. Az ambiciózus reform egyik első elemeként a házi feladatok eltörléséről, illetve korlátozásáról született döntés, ami most áprilisban lépett hatályba. Ennek értelmében az első három osztályban nem adható lecke a gyerekeknek, negyediktől nyolcadik osztályig pedig opcionálissá válik, így nem is osztályozható. Az oktatási hivatal idővel a felsőbb osztályokban is megszüntetné a leckeírás intézményét, ami kapcsán számos pro és kontra érv áll egymással szemben.
A kormány szerint erre azért van szükség, mert a tanulók túlságosan leterheltek, az oktatási miniszter, Barbara Nowacka a gyermekek mentális egészségével kapcsolatos kutatásokra hivatkozva árulta el, hogy a diákokat érintő stresszhatások közül a leckeírás terhét lehet a leggyorsabban megszüntetni. A tavalyi választások egyik fontos témáját is az oktatás adta.
A kampány emblematikus pillanata volt, amikor egy 14 éves kisfiú, Maciek Matuszewski elcsukló hangon arról beszélt a leendő miniszterelnök Donald Tusknak, hogy nincs ideje pihenni a rengeteg lecke és teszt miatt. A kis Matuszewski most gimnazista koráig fellélegezhet. A gyerekek természetesen örvendeznek, hiszen így több lesz a szabadidejük, a felnőttek szerint is több idő jut játékra, mozgásra. Egy lengyel édesapa, Pawel Kozak egyetért a döntéssel, mondván ha attól jobban élvezik a diákok az iskolát, akkor az valószínűleg jót tesz. 11 kislánya, Ola szerint osztályában a legtöbben reggelente lemásolták a leckét valakiről, aki már megcsinálta, vagy pedig az internetről, aminek sok értelme nem volt. Tény, a használható tudás fogalma ma nagyon gyorsan változik, míg a poroszos iskolarendszerek korában a tanulás egyetlen forrása a tankönyv és a tanár által leadott tananyag volt.