A kóstolás alá vetett tételek is felemás képet mutatnak. Vannak a söreik között finomak és kevésbé finomak, de többről is elmondható, hogy a sörök megnevezése nem mindig illeszkedik a beltartalomhoz. A „Fesztivál sör” márkanevet viselő tételük nem egy Festbier (mint létező kategória), hanem egy nemzetközi világos ászok, annak sem a legjobb. Ezzel szemben a Pilseni típusú sörük nagyon finom. A Witbier sörük, mely egy belga sörtípus, bajor búzasörélesztővel készül és hiányzik belőle a Witbier két elengedhetetlen fűszere a koriander és a narancshéj. Bajor búzának kiváló sör, witbiernek kevésbé. Az Imperial Stoutjukból hiányzik az az alapanyag, amely megkülönbözteti a portereket a stoutoktól a pörkölt malátázatlan árpa, így ez a sör a megnevezéssel ellentétben, nem imperial stout, hanem imperial porter, annak ugyanakkor finom, bár ahhoz a kategóriához meg túl komlós-kesernyés. Eközben a Meggyes sörük a középmezőnyben van, nem rossz, de nem is csúcskategória. Végül a gyömbéres sörüknek van egy nagyon kellemetlen utóíze, amely leginkább egyes párlatoknál szokott megjelenni, söröknél nem. Azaz a sörök nem hozzák azt a szintet, amit a főzde technológiai adottságai indukálnának, miközben a jó söreik nem abban a sörtípusban vannak eladva, amik valójában.
A leírt ellentmondások nem csak a Nyéki Sörfőzde kapcsán jönnek elő.
Több olyan főzde van az országban, és ez alól a jobb piaci helyzetben levő budapesti főzdék között is találunk példákat, ahol azt láthatjuk, hogy a főzde nem ismeri azt a piacot, amin versenyez, nincs átgondolva az árazás és az értékesítés, a termékek nem önazonosak, és a megkívánt minőségi mércétől is elmaradnak. Ezek összessége pedig azt mutatja, hogy ezen sörfőzdéknek, köztük a Nyékinek, érdemes lenne újragondolniuk, hogy melyik piacon is vannak, kiknek és hol értékesítenek és mennyiért? Véleményem szerint a jó minőségű söröket mindig el lehet adni akkora árréssel, hogy az adott főzde megéljen belőle; azok a főzdék, akik nem foglalkoznak ezzel pedig mindig negatív eredményt fognak produkálni az üzleti év végén.
A szerző közgazdász, sörfőző, a Sördoktor YouTube-csatorna alapítója
Borítókép: Illusztráció (Forrás: Facebook/Nyéki Sörfőzde)