Olyan sorozattal, mint a Hungaroring, kevés pálya rendelkezik a Formula–1-ben. A mogyoródi aszfaltcsík 1986 óta házigazdája a száguldó cirkusz egyik versenyének, így vasárnap már a 39. Magyar Nagydíjat rendezik meg. Az F1-ben csak Monza és Silverstone büszkélkedik hasonló szériával. Előbbi 1981 óta látja vendégül a világ leggyorsabb pilótáit, utóbbi csak 1987-től, de 2020-ban behozta „a lemaradását” a magyar pályával szemben, amikor ugyanis a koronavírus-járvány megjelenése miatt fel kellett forgatni a versenynaptárat, a britek egy éven belül két futamnak is otthont adtak.
Az legalább ennyire ritka, hogy egy pályának ilyen hosszú ideig biztosítva legyen a jövője a Formula–1-ben. A tavalyi szerződéshosszabbítás értelmében – bizonyos feltételek teljesülése, azaz a pálya teljes körű felújítása mellett – a Magyar Nagydíj 2032-ig biztosan a versenynaptár része marad.
Ennek örülhetnek a szurkolók, akik körében rendkívül népszerű a mogyoródi helyszín, minden évben pillanatok alatt elkelnek a belépők. Hasonlóképp, a pilóták is szívesen térnek vissza a technikás pályára. Annak ellenére is, hogy előzésekbe éppen nemigen bonyolódhatnak itt.
Hamilton itt is rekorder
A hétszeres világbajnok Lewis Hamilton (Mercedes) szívének például azért lehet kedves a magyar pálya, mert rekordot jelentő kilenc alkalommal rajtolt az élről, és a pole pozícióit nyolcszor győzelemre is váltotta.
Hamilton halmozta itt a győzelmeket, mások pedig éppen hazánkban szerezték az elsőt, sőt néhányan akár az egyetlent is. A finn Heikki Kovalainen (2008, McLaren) és a francia Esteban Ocon (2021, Alpine) csak nálunk nyert F1-es futamot, a brit Damon Hillnek (1993, Williams), a spanyol Fernando Alonsónak (2003, Renault) és a brit Jenson Buttonnak (2006, Honda) a hungaroringi siker volt az első a sorban.
Fránya csavar, elütött pilóta
De persze voltak olyanok is, akik pórul jártak Mogyoródon. Nigel Mansell 1987-ben a győzelem felé robogott, ám öt körrel a leintés előtt a Williamse jobb hátsó kerekét rögzítő anyacsavar vándorútra indult, a brit versenyzőnek fel kellett adnia a futamot. A közel négy évtizede történt esettel a peches pilóta beírta magát a Hungaroring történelemkönyvébe: a 4-est azóta Mansell-kanyarként ismerik. Fernando Alonso (Renault) 2006-ban megismételte ezt a jelenetet, neki a második helye ugrott egy fránya anyacsavar miatt, 2009-ben pedig egy rosszul rögzített kereket hagyott el a Hungaroringen.
Taki Inoue japán pilótának egészen másfajta drámában volt része 1995-ben. A Footwork nem sokra tartott versenyzője műszaki hiba miatt húzódott félre. Inoue a poroltóért rohant, ám nem vette észre maga mellett a segítségére érkező gyorsbeavatkozó autót, és kiszaladt elé. A japán pilóta szerencsére komolyabb sérülés nélkül úszta meg a történteket.
„Hová tűnt Damon Hill?” – esett kétségbe Palik László az 1997-es Magyar Nagydíj végéhez közeledve. Két kör volt hátra, amikor megadta magát az Arrows gázadagolója, és Hill elveszítette az első helyet, amely így Jacques Villeneuve (Williams) ölébe hullott.
A korábban már említett Alonso és Hamilton 2007-ben csapattársak voltak, mégis gyakran kakaskodtak. Az időmérőn, ahol lehetett, keresztbe tettek egymásnak: Hamilton a csapat utasítása ellenére nem engedte maga elé Alonsót, aki ezért cserébe feltartotta őt a bokszban, hogy a brit ne futhasson mért kört. Alonso szerezte meg a pole-t, de a versenybírák megfosztották őt az első rajtkockától, a futamot pedig ezt kihasználva Hamilton nyerte.
Felipe Massának (Ferrari) keserű emlékei lehetnek hazánkról. 2008-ban a Ferrari három körrel a verseny vége előtt mondta be az unalmast, miközben a brazil az élen haladt, egy évvel később pedig az időmérőn súlyos balesetet szenvedett. Rubens Barrichello (Brawn) autójáról repült le egy közel egykilós rugó, ami meg sem állt Massa bukósisakjáig. A pórul járt pilóta életveszélyes állapotban került kórházba, abban az idényben már nem ült versenyautóba.
A 2021-es futam emlékezetes maradt. A már emlegetett Ocon-győzelem kacskaringós úton-módon, esőzések közepette született meg. A rajt utáni hatalmas baleset miatt leintették a versenyt, hogy aztán az újraindításra már csak Hamilton álljon ki a rajtrácsra, míg a többi autó a bokszból indult. A rekordbajnok nem járt jól az eltérő taktikával, későbbi kerékcseréjével az utolsó helyre esett vissza, hogy aztán Sebastian Vettel (Aston Martin) kizárásának is köszönhetően egészen a dobogó második fokára tornázza előre magát.
Ha csak az időjárást vesszük alapul, ilyen kavarodásra idén nincs kilátás, hiszen napsütéses idő várható a hétvégén Mogyoródon. Csata viszont lehet, már-már megjósolhatatlan, hogy a Red Bull, a McLaren és a Mercedes hármasból ezúttal melyik csapat lesz a jobb.