Az Európai Unió brüsszeli központja és a magyar kormányfő közötti amúgy sem felhőtlen viszonyt az orosz–ukrán háború kapcsán tárgyalt, gáz- és olajembargóra vonatkozó uniós döntéscsomag előkészítése ismételten feszültté tette.
A nagy kérdés az: kinek ártanak többet az orosz gazdaság ellen már bevezetett és bevezetendő uniós szankciók? A tilalom bevezetésével az európai gazdaság saját maga alatt vágja a fát, vagy az intézkedésekkel valóban sikerülhet megroppantani az orosz gazdaságot és ezzel megfékezhető Putyin – szélesebb értelemben véve – az egész világ ellen folytatott esztelen háborúja?
E kérdés köré szerveztek érdekes kerekasztal-beszélgetést a Hungarian Conservative című, angol nyelvű, de magyar kiadású folyóirat legfrissebb számának megjelenése alkalmából június 8-án a Scruton V. P. kávéházban, Budapesten, ahol az érdeklődő közönség Bendarzsevszkij Anton külpolitikai szakértő, újságíró, a Danube Institute kutatási igazgatója és Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázelemzője eszmecseréjét követhette figyelemmel.
Mint köztudott, az Európai Unió Tanácsa elfogadta az Oroszország elleni szankciócsomag részeként bevezetendő olajembargót, amelynek beláthatatlan hatása lehet az európai gazdaságra. Az embargó azonban elsősorban az olajszármazékokat érinti, mint magát a nyers kőolajat, mivel az előbbiek nagy részét Oroszország biztosítja a kontinens országainak.
Az európai piac lényegesen rugalmasabb tehát a kőolaj tekintetében, mivel az a világpiacon máshonnan is beszerezhető, a kőolajszármazékok, így például a dízelolaj tekintetében viszont sokkal kiszolgáltatottabbak vagyunk.
A kerekasztal-beszélgetés egyik lényegi megállapítása az volt, hogy a szankciók önmagukban nem fogják leállítani a háborút, és az orosz gazdaságot sem dönti be Európa gazdasági elhatárolódása. Az intézkedések hatásai Oroszországban csak évek múlva jelentkeznek majd, nem azonnal, ahogy azt az EU szeretné.
Egyrészt Putyin Oroszországa jó időre elegendő készletekkel rendelkezik, másrészt hosszú évek óta készülhettek a háborúra, és nyilván számítottak a nyugati országok tiltakozására. Hozzá kell tenni azt is, hogy az orosz ellátás megszakítása egyáltalán nem lesz olyan egyszerű, különösen nem a tengerparttal nem rendelkező országok – mint például Magyarország – számára, hiszen ha az orosz vezetékes import leáll, a tengeri kikötők szerepe jelentősen felértékelődik.
Mindezek tükrében az olaj- és gázembargó hatékonysága nemcsak kétségbe vonható, de az európai gazdaság szempontjából erősen kontraproduktív is lehet, mivel nemcsak a kőolajszármazékok árát lövi fel az egekbe, de magával ránt minden más fogyasztói árat is – mint azt tapasztalhatjuk nap mint nap az üzletekben –, ami az infláció meglódulásával és ebből fakadóan az európai életszínvonal tartós visszaesésével járhat együtt.