idezojelek

A hit és lázadás

A Himnusz a magyarság sorstörténetét dolgozza föl, Az ember tragédiája az emberiség históriáját.

Rácz András avatarja
Rácz András
Cikk kép: undefined
2023. 01. 21. 7:51
Fotó: Picasa

Ha nemcsak Himnusza és Szózata volna a nemzetnek, de jelképes szövegeink között mondjuk drámája is lenne… (És hát miért ne játszhatnánk el ezzel az ötlettel? A színházi előadás eredetileg éppen olyan szakrális esemény volt, mint a zsoltárok éneklése.) Szóval, ha lenne nemzeti drámánk, s nekem módom volna javasolni egyet a hatalmas választékból, mindenképpen Madách Tragédiáját ajánlanám.

Madách-emlékév van. Csakúgy, mint Petőfi, Madách is kétszáz esztendeje született, és persze ugyanebben az évben készült el a Himnusz végleges változata. Stefan Zweig azt állította, léteznek a történelemben amolyan „csillagórák”, sorsszerű pillanatok, amikor valahogy összesűrűsödnek az események, amikor fordulatot vesz az idő, amikor más irányba indul el a végzet, mint amerre korábban haladt. Ha a magyar kultúra történetének vannak csillagórái, az 1823-as év bizonyosan ezek közé tartozik. Petőfi életműve, Madách Tragédiája és Kölcsey Himnusza olyan egysége a magyar szellemtörténetnek, amelyben mindaz megjelenik, amit a mélységről és a magasságról, a hagyományról és a korszerűségről, a nemzetről és az egyetemességről gondolunk. A két költemény, a Himnusz és Az ember tragédiája egyszerre, egymást kiegészítve fogalmazza meg mindazt, amit önmagunkkal azonosnak tudunk.

 

Miközben a Himnusz a magyarság sorstörténetét dolgozza föl, a Tragédia az emberiség históriáját mutatja meg.

 

Kölcsey egyáltalán nem foglalkozik Európával, még a velünk élő népekre sem vet pillantást, Madách viszont tudatosan kerüli a nemzeti jelenetet. Pedig akárhol, akármelyik színben elhelyezhetett volna legalább egy szerény utalást a magyarságra. De véletlenül sem teszi. Az egyetlen szereplő, akinek van köze hazánkhoz, Rudolf császár, kinek magyar koronájáról azonban szó sem esik. Hőseink, harcaink, nekibuzdulásaink és kudarcaink nem bukkannak föl a Tragédiában.

Amaz Urunk büntető és kegyelmező hatalmából származtatja történelmünk fordulatait, emez a maga korának tudományosságát képviseli, s a pozitivista történelemkép mellett még olyan partikuláris összefüggések is megjelennek benne, mint mondjuk a közgazdaságtan aktuális tételei, Linné rendszerelmélete, Lamarck evolúciós nézetei vagy akár a politikai demagógia.

 

Miközben a Himnusz a közösség fohásza, a feltétlen bizalom zsoltára, a Tragédia az egyén létküzdelmét meséli el, a kételyt és őrlődést, a magányosság érzését, s a felcsillanó remények nyomába eredő fantáziák délibábjainak széthullását.

 

Miközben a Himnusz az örök isteni törvények előtt hajt fejet, a Tragédia a lázadás lehetősége körül forog. Egyik az isteni jóságba és bölcsességbe vetett őszinte hit imája, másik a hiábavaló ellenszegülés története, a végtelen igazsággal való szembenállás belső ellentmondásának drámája.

Míg a Himnusz méltóságteljes pátosszal hömpölyög, a Tragédiában humor és bánat, lelkesedés és csüggedés váltogatja egymást. Míg a Himnuszt a jókedv és a bőség uralja, addig a Tragédiában Éva szépsége hajtja új és új csatákra Ádámot. (Hagyományosan e három fogalmat társítják a Gráciákhoz. Euphroszüné, az Öröm a jókedv, Thaleia, a Virágzó a bőség, Aglaia, azaz a Ragyogó pedig a szépség nemtője.)

A két vers bár szinte mindenben szemben áll egymással, mégis megdöbbentő harmóniával simul össze. Úgy illeszkedik egyik a másikba, mintha éppen egymásnak csinálnának helyet ott, ahol űrt hagynak valaminek. A Himnusz isten áldását kéri a magyarságra, a Tragédia viszont azt is megmutatja, miképpen győz le minden önhitt dacot, minden kevély célt érni akarást, s miképpen lesz úrrá kétely, kishitűség és reménytelenség fölött az isteni áldás: „Anyának érzem, óh, Ádám, magam”.

A két mű egyszerre mutatja meg, hogy a magyar kultúra nemcsak magyar, nemcsak keresztény, nemcsak bűnbánat, s nemcsak reménnyel telt hit, de egyúttal része az antik világba nyúló európai hagyománynak, része a science rasion nagy szellemi megújulásának, büszke lázadás, olyan világ keresése, „hol a lélek magában nagy lehet”.

A szerző a Magyar Nemzet kultúra rovatának vezetője

Borítókép: Madách Imre (Fotó: Picasa)

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Ez itt az én hazám

Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

Mivé lett világunk?

Deák Dániel avatarja
Deák Dániel

Orbán államférfi, Magyar botrányhős

Pilhál Tamás avatarja
Pilhál Tamás

KÉT MAGYARORSZÁG – Magyar Péter sikeres szeppukut követett el saját magán

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.