idezojelek

A kettős mérce lelepleződött

Az ukrán fegyverszállítások érdekében Brüsszel kész saját szabályait is kijátszani.

Cikk kép: undefined
Fotó: DANIEL LEAL

Az Európai Unió úgy tűnik, saját korábbi szabályait is kész figyelmen kívül hagyni, ha a háború támogatása a cél. A kudarcos szankciós politika mellett – amely nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket – Brüsszel másik fontos intézkedése az Ukrajnának szánt fegyverszállítások támogatása pénzügyileg és politikailag egyaránt. Ennek érdekében felhasználták az igencsak orwelli elnevezésű európai békekeretet, amely a béke előmozdítása helyett kizárólag a háború elnyújtását szolgálja. Azonban mindezek ellentmondanak az EU fegyverexportra vonatkozó, korábban lefektetett szabályainak.

Az orosz agresszióval kezdődött háború és az arra válaszul adott brüsszeli szankciós politika első évfordulóján aligha lehet kérdés, hogy utóbbi kudarcot vallott. Hiszen azóta már tíz csomagot is megalkottak Brüsszelben, de egyelőre úgy tűnik, az európai gazdaságoknak több kárt sikerült okozni, mint Oroszországnak, és a háború sem ért véget. Főleg az energiaszektorban az európaiak jobban rá vannak utalva az oroszokra, mint fordítva. Több év és rengeteg pluszforrás invesztálása mellett talán megoldható lenne az orosz energiáról való teljes leválás, de ahhoz képest bármilyen alternatíva csak drágább lehet. Eközben pedig az így felszabaduló olcsó energiát most már Európa gazdasági vetélytársai, Kína és India vásárolják fel.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindez megmutatta, Brüsszelnek fontosabb ideológiai céljainak elérése, mint az euró­pai polgárok jóléte és a tagállamok gazdasági fejlődése. Úgy tűnik azonban, hogy itt nem ér véget a dolog, hiszen Brüsszel igen aktívan támogatja a fegyverszállítások ügyét is. Az EU még 2021-ben létrehozta az európai békekeretet, amely az uniós fegyverexport támogatására létrehozott költségvetésen kívüli eszköz és felső összeghatára a 2027-ig tartó uniós költségvetési időszakban – több emelést köve­tően – igen jelentős, mintegy 5,6 milliárd euró­ra rúg. A békekeret létrehozása komoly fordulat volt a brüsszeli politikában, hiszen lehetővé tette az uniós szintű fegyverexportot, amely előtte tiltott volt. Eredetileg azzal indokolták a létrehozását, hogy az uniós katonai és védelmi missziókhoz elengedhetetlen fegyverek exportálása is: 2021-ben hét ilyen misszión mintegy háromezer katona vett részt.

Az ukrajnai háború kitörését követően négy nappal, február 28-án az Európai Unió Tanácsa elfogadta a 2022/339. határozatot, amely lehetővé tette, hogy az Ukrajnának szánt fegyverszállításokat a tagállamok finanszírozzák az európai békekeretből. Ez azt jelenti, hogy az eredeti céllal ellentétben már nem a harmadik országok biztonságát garantálni kívánó közös missziók részeként került sor az uniós fegyverexportra, hanem egy háborúban aktívan harcoló egyik fél támogatására. Tavaly két alkalommal is ötszázmillió euróval bővítették az Ukrajna támogatására szánt keretet, amiből többek között halált okozó fegyverek vásárlását és katonai kiképzőmissziót is finanszíroztak. Magyarország idén január végén se akadályozta meg az újabb ötszázmilliós emelést, Szijjártó Péter külügyminiszter azonban világossá tette, hogy amíg az ukrán kisebbségvédelem nem javul, Magyarország a jövőben nem biztos, hogy jóváhagyja az újabb emeléseket.

 

A komoly politikai aggályt jelen esetben – a háborúba történő lassú belesodródás és eszkaláció érve mellett, amelyet nagyon komoly veszélyként kell értékelni – az jelenti, hogy az Európai Unió fegyverexportra vonatkozó korábbi határozatát vette semmibe. Még a lisszaboni szerződés hatályba lépése előtt fogadták el ugyanis a közös kül- és biztonságpolitika részeként a 2008/944/KKBP tanácsi közös álláspontot (ma már tanácsi határozatnak minősül), amely mind az akkori, mind a mostani szabályok szerint kötelező a tagállamokra nézve.

 

Ez a határozat az ukrán fegyverexport fényé­ben igen érdekes rendelkezéseket tartalmaz. Elfogadásának célja az volt, hogy biztosítsa, a tagállamok felelősségteljesen exportálják fegyvereiket, azaz hogy a fegyverek ne járuljanak hozzá a belső elnyomáshoz, a regionális instabilitáshoz vagy a nemzetközi agresszióhoz, az emberi jogok vagy a nemzetközi jog, valamint a humanitárius jog megsértéséhez. A fegyverexport elbírálásakor a tagállamoknak figyelembe kell venniük a határozatban foglalt kritériumokat, többek között az emberi jogok tiszteletben tartását a rendeltetési országban és a nemzetközi humanitárius jog tiszteletben tartását a rendeltetési ország által, valamint a fennálló feszültségekből vagy fegyveres konfliktusokból eredő belső helyzetet a rendeltetési országban, továbbá annak kockázatát, hogy a katonai technológia vagy felszerelés a vásárló országon belül más felhasználóhoz jut, vagy nemkívánatos feltételek mellett újra kiviszik azt.

Minden olyan esetben meg kell tagadni a katonai technológia vagy felszerelés kivitelét, ha az a célországban fegyveres konfliktus kitörését vagy elhúzódását eredményezné, illetve a meglévő feszültségek vagy konfliktusok súlyosbodásához vezetne. Az export kockázatainak mérlegelésekor figyelembe kell venni többek között a fogadó ország és egy másik ország közötti fegyveres konfliktus fennállását, illetve annak valószínűségét.

Aki csak kicsit is követi a híreket és képben van az Ukrajnában most zajló háborúval, annak könnyedén feltűnhet, hogy a Kijevnek küldött újabb és újabb, egyre modernebb és erősebb fegyverek kivitele számos ponton ütközik a 2008-as tanácsi határozattal. A helyzet persze jogi értelemben véve támadhatatlan: a tanács szentesítette a békekeret háborús célú felhasználását, a közös kül- és biztonságpolitikai tanácsi határozatok végrehajtása pedig a tagállamok feladata, azokat az Európai Unió Bírósága egyáltalán nem kényszerítheti ki. Van tehát egy felelős fegyverexportot szorgalmazó, elméletben kötelező erejű tanácsi határozat, aminek tartalmát nemcsak szabadon figyelmen kívül lehet hagyni, de az EU kifejezett pénzügyi ösztönzést is nyújt ehhez.

 

Mindeközben azt látjuk, hogy Magyarországot támadják a jogállamiság állítólagos hiányosságaival, évek óta tendenciózus és a valóságot elferdítő vagy akár időnként egyenesen figyelmen kívül hagyó jelentések sorozatára alapozva. Miközben Brüsszel kijátssza saját szabályait, eurómilliárdokat költve Ukrajna felfegyverzésére, aközben a nekünk szerződés szerint járó pénzügyi alapokat befagyasztják, az általunk is felvett hitelből nem adják oda a mi részünket.

 

Ezalatt a baloldali EP-képviselők leginkább a saját zsebük szemérmetlen tömésével vannak elfoglalva, míg Věra Jourová, az Európai Bizottság alelnöke azon lamentál egy rendezvényen, hogy túl elnézőek voltak Magyarországgal szemben az elmúlt időszakban, és azzal fenyegetőzik, hogy hazánkat gyakrabban kell felelősségre vonni az Oroszországgal és a háborúval kapcsolatos álláspontja miatt. Úgy tűnik, ismét lelepleződött a brüsszeli kettős mérce, immáron sokadjára.

A szerző az Alapjogokért Központ vezető elemzője

Borítókép: Javelin páncéltörő rakéta (AFP/Daniel Leal)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

A Hunyadi-film és a román mítoszok

Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

A pöcegödör legalján

Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Szalai Ádámot újra kísérti az ellentmondás

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Hígtrágya és pogrom Hollandiában

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.