A versengés sokszor erőszakig fajul, s a fellángoló indulat célpontja a vágy tárgya helyett már az utánzó-utánzott vetélytárs lesz. Ez a végletes pillanat ölt testet a mitológiában szereplő ellenséges testvérekben, amilyen például Romulus és Remus, az Ószövetségben Káin és Ábel vagy József és testvérei. A mítoszokban persze nem csak páros konfliktusok vannak – a kollektív erőszak gyakoribb. Girard több példán keresztül részletesen bemutatja, hogy amikor egy közösségben tetőzik az egymás indulatait gerjesztő mimetikus versengésből eredő krízis, akkor kiválasztanak egy bűnbakot, akit közösen „áldoznak fel”, és a közösen elkövetett gyilkosság egységet, katarzist és békét teremt, igaz, csak ideiglenesen. Mert az elbirtokló vágyból eredő mimetikus versengés újra és újra erőszakhoz és válsághoz vezet.
Girard szerint a legtöbb mítosz mögött tényleges erőszak rejtőzik, és a nagy eredettörténetek és ősmítoszok új szemléletű vizsgálatából kitűnik, hogy „maguk hirdetik a magányos áldozat kollektív meggyilkolásának meghatározó és alapító szerepét”. A sumeroktól és egyiptomiaktól a görögökön és germánokon át Kínáig. Minden alapító mítosz bibliai értelmezése a Teremtés könyvének elején olvasható, amikor Káin megöli testvérét, Ábelt. Mivel Isten megtiltja, hogy bosszúból bárki megölje őt, a gyilkosság elleni első törvénynek az az eredménye, hogy a bűntett „bosszúálló megismétlése helyett rituális ismétlésre, áldozati rituálékra kerül sor, ahol a közösség minden tagját egybegyűjtő szertartásokon az egyöntetűség teremtette egység teremtődik újjá”. Ezzel jön létre az emberi kultúra – állapítja meg Girard.
Az alapító gyilkosság gondolata az evangéliumokban is fölbukkan. Máténál és Lukácsnál egyaránt szó esik minden igaz vérről, mely e világ fundamentumának felvettetésétől fogva kiontatott Ábeltől Zakariásig – az utolsó láncszem a sorban Krisztus kereszthalála, amely hasonlít minden korábbi kollektív gyilkosságra. A gyilkos mimetizmus mögött a világ fejedelme, a sátán áll, ő irányítja az áldozatállító mechanizmust, s ezáltal uralkodik az összes emberi kultúra fölött. Így valamennyi kulturális intézményünk ősi rituális tevékenységekben gyökerezik, amelyek újra- és újrajátszva „egyrészt csillapították a közösségben dúló erőszakot, másrészt pozitív. humanizáló irányba terelték az energiákat”.
Girard Biblia-értelmezése szerint a sátán leghatásosabb bűvésztrükkje a „mindenki egy ellen” mimetikus, ragályos agressziója, vagyis az áldozatállító mechanizmus, mely a zűrzavar tetőpontján helyreállítja a (viszonylagos) rendet az emberi közösségekben.
Ez a szemfényvesztés a zsidó és még inkább a keresztény kinyilatkoztatásig rejtve maradt az emberek előtt, akik a sátán ősmintáját utánozva a vetélkedő vágy körének foglyaiként nem tudnak másként, mint a mimetikus erőszak bábjaiként működni.
Bár Krisztusnak vannak már előképei a zsidó Ószövetségben (például József története vagy Salamon ítélete a két parázna asszony gyermekvitájában), de csak Jézus kereszthalála juttatja diadalra az igazságot, töri szét végleg a ragályos, hisztérikus erőszak ördögi körét. Az erőszakot teljesen elvető Isten hagyja magát, az emberiség üdvözülése érdekében, keresztre feszíteni, s halála és feltámadása által legyőzi a sátán hazugságon és erőszakon alapuló hatalmát. Egyúttal olyan mintát, példát – a felebaráti szeretetet és az erőszakról való lemondást – állít az emberek elé, amit lehet utánozni, követni. Bár Jézust kétségkívül nehezebb, mint a sátánt, aki mindig, ma is arra biztat bennünket, hogy az erkölcsöt és a belőle fakadó tilalmakat elvetve kizárólag vágyaink vezéreljenek.