Az EU egyre növekvő mértékben függ a nélkülözhetetlen, kritikus nyersanyagok importjától, ezért fokozott erőfeszítésekre van szükség az alternatív lehetőségek kihasználásához. A körforgásos gazdaság irányába tett lépések szintén javítják a versenyképességet és csökkentik a függőséget a külső szereplőktől. Az elnökségi fél év alatt sürgetni fogjuk továbbá az európai értékláncok megerősítését is. Az EU iparának vissza kell szereznie a vezető szerepet a legfontosabb technológiák tekintetében is.
A figyelmet az olyan területek fejlesztésére kívánjuk irányítani, mint a mesterséges intelligencia, a csipgyártás, a nettó zéró energiatermeléshez kapcsolódó eszközök, az elektromobilitás, a hidrogéngazdaság, a robotok, valamint a védelmi és űripari termékek.
Versenyképességről nem beszélhetünk rugalmas és fenntartható munkaerőpiac és aktív korú népesség nélkül. Ennek megteremtése és fenntartása érdekében elengedhetetlen a demográfiai kihívások kezelésének átfogó vizsgálata, ugyanis a demográfiai, illetve munkaerőpiaci kihívások, az illegális migráció elleni küzdelem és a védelempolitika erősítésének kérdéskörei egyértelműen összefüggnek egymással. Mi, magyarok az európai gazdaságot érintő munkaerőhiány megoldását nem a migrációban, hanem a munkaalapú társadalomban, a fiatalok bevonásában, az aktív idősödés támogatásában, a munka és a magánélet összehangolásában, ezzel összefüggésben a családok támogatásában, az európai gyermekek születésében látjuk. Bár a családpolitika nem tartozik uniós hatáskörbe, és meggyőződésünk, hogy ezekben a kérdésekben a szuverén nemzetállamoknak kell dönteniük, a magyar családtámogatási modell jó példaként szolgálhat számos más országnak is, és a kormányzati intézkedéseink bemutatására a soros elnökség is jó alkalmat teremt.
Meglepve és elkeseredetten tapasztaljuk, hogy a brüsszeli baloldali elit egyfajta lehetőségként tekint a tömeges migrációra, ha Európa jövőjéről van szó.
Nem értünk egyet a tanács állandó képviselői által minősített többséggel elfogadott, átgondolatlan javaslatokat tartalmazó végső szöveggel a menekültügyi és migrációs paktum keretében a bizottság által javasolt, elsősorban menekültügyi reformokat megvalósító tíz jogalkotási dossziéból álló csomag tekintetében.
Mindemellett elkeserítő az európai határvédelemért felelős hivatalos szerv, a Frontex igazgatójának kijelentése is, amely szerint „semmi sem tartóztathatja fel az embereket a határok átlépésében, se fal, se kerítés, se tenger, se folyó”.
A fentiekből az következik, hogy az elviekben az európai határok megvédéséért felelős vezető ennyire alkalmatlannak gondolja a saját maga által vezetett illetékes hatóságot arra, hogy megvédje Európa határait. A magyar modell pedig egyértelmű és sikeres: politikai akarat, jogi és fizikai határzár. Senki sem léphet be az ország területére, amíg az általa leadott menekültügyi kérelmet el nem bírálták. Elkeserítő adatként szolgál, hogy uniós viszonylatban a kiutasítási határozatok végrehajtási aránya 2022-ben mindössze 21,54 százalék volt. Elnökségünk alatt javasoljuk a működő magyar példa tanulmányozását európai szinten is.