Magyarország első alkalommal 2011. január 1-jén vette át az Európai Unió Tanácsának soros elnökségét. Rendkívül sikeres elnökséget zártunk, annak ellenére, hogy Brüsszelben már akkoriban is hazánk demokratikus elkötelezettségét vitatták. A jelenlegi elnökségünk célja nem az, mint 2011-ben volt, hogy bemutatkozzunk Európában, hogy felkerüljünk a térképre. A következő fél évben soros elnökként azt akarjuk a gyakorlatban megmutatni, hogy miként működik az általunk elképzelt Európai Unió a konzervatív, keresztény értékek mentén.
Mi továbbra is az erős, független és szuverén nemzetállamokon nyugvó Európában hiszünk, éppen ezért elnökségünk prioritásának középpontjába a versenyképesség javítását helyeztük. Meggyőződésünk, hogy kontinensünk rangját és súlyát vissza kell állítani a világban. Nekünk, magyaroknak van víziónk, stratégiánk és megoldási javaslatunk Európa válságtüneteire. Történelmi időket él Európa, a háborúk, a belpolitikai viszályok és a koronavírus-járvány okozta nehézségek következtében Európa egyértelműen veszített versenyképességéből. Míg 2010-ben az EU tette ki a világ GDP-jének 22 százalékát, 2022-re ez az adat 17 százalékra csökkent.
Elnökségünk további kiemelt témái között a demográfia és a migráció is szerepel. Magyarország keresztény, demokratikus állam, ahol a kormány családpolitikai intézkedéseket vezetett be a népességcsökkenés megállítása érdekében. A hazai családtámogatási rendszer egyedülálló, mi a gyermekek születésében vagyunk érdekeltek, nem pedig idegen népek betelepítésében, az illegális migráció támogatásában. Az illegális bevándorlókat kiutasító határozatok végrehajtása európai szinten továbbra is alacsony, Brüsszelben a jogalkotási dömping helyett valódi megoldásokra van szükség, fókuszban a külső határok megerősítésével.
Éppen ezért sajnálattal tapasztaljuk a baloldali politikusoknak azokat a kijelentéseit, amelyek mágnesként vonzzák az illegális bevándorlókat, és elutasítjuk az átgondolatlan javaslatokat tartalmazó migrációs paktumban megfogalmazott törekvéseket.
A migrációs válság következtében az EU nagy részét kitevő schengeni térségbeli szabad mozgás biztosítása és a határellenőrzések megszüntetése kudarcot vallott. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a szomszédos (és számos más) országok szigorításai a határátkeléseket illetően. Egységesen kell fellépnünk a migráció kezelése érdekében, törekednünk kell Európa kohéziójának megóvására, az elért szabadságok megőrzésére.
Kiemelten kezeljük majd a nyugat-balkáni térség integrációjának kérdését is. Immár huszonegy éve, hogy Thesszalonikiben uniós perspektívát ígértünk a térség országainak. Ennek az ígértetnek a betartása hitelességi kérdés. Elnökségünk alatt a bővítés napirenden tartásában, az egyes országok integrációs folyamatban való továbblépése elősegítésében lehet jelentős szerepünk. A magyar kormány aktív a bővítést illetően, a nyugat-balkáni országokat minden rendelkezésünkre álló eszközzel segítjük, az érdemeken alapuló bővítési folyamatban hiszünk. Hiteles bővítési folyamatot kell prezentálnunk, a tagjelölt és potenciális tagjelölt államoknak tisztában kell lenniük a csatlakozáshoz szükséges lépésekkel. Az Európai Uniónak stratégiai érdeke, hogy a Nyugat-Balkán esetében ez megtörténjen. Jelenleg az EU bizonytalansága és az Ukrajnával kapcsolatban képviselt, politikai alapú, következetlen és az uniós polgárok érdekeit semmibe vevő hozzáállása a bővítési folyamat hitelességét vonja kétségbe.
Ami a pénzügyeket illeti, hazánk e téren is aktív szerepvállalást tervez. A magyar EU-elnökség alatt kell végrehajtani a kohéziós programok félidei felülvizsgálatát. A kohéziós programok előrehaladásának megítéléséről szóló politikai üzenetek meghatározóak lesznek a kohéziós politika jövőjével kapcsolatos és az EU-s költségvetésben betöltött szerepéről szóló többéves pénzügyi keretről szóló tárgyalások során, amelyek várhatóan 2025 tavaszán indulnak az Európai Bizottság jogszabályjavaslatai mentén. Magyarország kiemelt feladata lesz a tanács munkájának irányítása a következő hétéves pénzügyi keret tárgyalására vonatkozó felkészülés során. A kialakult gyakorlatnak megfelelően már a 2024. első félévi belga EU-elnökség alatt is a magyar EU-elnökség tölti be a 2025. évi uniós költségvetéshez kapcsolódó napirendi pontok tárgyalása során a soros elnökségi tisztséget a tanács költségvetési bizottságában. A magyar EU-elnökség alatt el kell fogadni a 2025. évi uniós költségvetést a tanácsban.
A fenti témák mellett kiemelten kezeljük majd a védelempolitika uniós szintű megerősítését is.
Az elnökséget tisztán látjuk, az odáig vezető utat azonban bizonytalanság övezi. Az Európai Unió kétségtelenül zivataros korszakát éli; bevándorlási hullámmal, háborús állapotokkal, belpolitikai zavargásokkal, továbbá az uniós intézményrendszer szereptévesztésével kell megbirkóznunk.
Idén lesz az Európai Unióhoz történő csatlakozásunk huszadik évfordulója.
Az az Európai Unió, amelyhez olyan nagy reményekkel csatlakoztunk, vesztett hitelességéből. Az Európai Bizottság, amely az alapító szerződések alapján azok őre és az EU végrehajtó szerve hivatott lenni, nem rejti véka alá politikai szándékait. A bizottság anyagi és politikai eszközeit felhasználva saját politikai célkitűzéseit, törekvéseit tudja érvényesíteni, így érvényre juttatva a vezetői által megszabott irányvonalat.
Sorsfordítóként tekintünk a június 9-i európai parlamenti választásra, amelyben Európa jövője a tét. Úgy véljük, hogy csak egy jobboldali, konzervatív fordulat hozhat változást Európában. Jelenleg az Európai Parlamentben a baloldali erők adják a többséget, azonban bízunk benne, hogy az európai emberek megelégelték az elmúlt években a baloldali elit elhibázott döntéseit, és változást követelnek. Az Európai Parlament hazánk hírnevét csorbító valótlan állításoktól hangos, a brüsszeli elit nem ismer határt, ha Magyarország rossz fényben való feltüntetéséről van szó. Az EP a szerződések módosítását kihasználva újabb és újabb eszközökhöz jutott ahhoz, hogy önkényes célkitűzéseit érvényesítse, akár nyílt zsarolással is. Éppen ezért mindenkit arra biztatunk, hogy menjen el szavazni és tegye le voksát az erős, nemzetállamokon alapuló, békepárti Európa mellett.
A szerző parlamenti államtitkár, Európai Uniós Ügyek Minisztériuma