idezojelek

Luther szelleme a tiltakozó európai gazdák fölött

Durva eredményre vezet, amikor a zöldálmok találkoznak a józan paraszti elképzelésekkel.

Carlos Roa avatarja
Carlos Roa
Cikk kép: undefined
Fotó: Klaudia Radecka /AFP

Luther Mártonra napjainkban elsősorban a protestáns reformáció kirobbantójaként emlékeznek, kevésbé van benne a köztudatban A gyilkos, tolvaj paraszthordák ellen című írása, ami válasz volt az akkoriban zajló német parasztháborúra, a Szent Római Birodalomban széles körben elterjedt népfelkelésre, amelyben a parasztok és az alsóbb osztályok gazdasági és társadalmi reformokat követeltek, amelyeket nagyrészt a reformáció inspirált.
Történészként és a társadalmi mozgalmak megfigyelőjeként lehetetlen nem észrevenni a parasztháború és a jelenleg Európa-szerte zajló gazdatüntetések közötti feltűnő párhuzamokat.

Luther korában a német parasztháború nem csupán elszigetelt felkelések sorozata volt, hanem egy széles körű mozgalom, amelyet az igaz­ságtalanság érzése és a méltányosabb társadalmi rend iránti vágy táplált. 

A mozgalom nem hivatalos kiáltványa – a Fekete-erdő tizenkét cikkelye, vagy egyszerűen a Tizenkét cikkely – megfogalmazta a paraszti osztályok sérelmeit és követeléseit, gazdasági, társadalmi és vallási reformokat szorgalmazva. A legfontosabb követelések közé tartozott például a jobbágyság eltörlése, a lelkészválasztás joga, valamint a túlzott terhek és adók csökkentése. A dokumentum hangsúlyozta továbbá a parasztok vágyát a Biblia szerinti méltányos bánásmód iránt, ami az emberi jogok és az egyenlőség iránti korai igényként is felfogható.

A gyakorlatban ezek a követelések felhívást jelentettek a fennálló politikai rend felszámolására. A német parasztháború a parasztokat a földhöz és uraikhoz kötő feudális rendszer megdöntésére törekedett, amelyet a protestantizmus új társadalmi erői hajtottak, közvetlenebb kapcsolatot ígérve a lelkésszel, s egyúttal megkerülve a fennálló egyházat. A német arisztokrácia, amely a szent római császárnak felelt, hatalmát az isteni jogból vezette le – abból az ideológiából, miszerint az egyház által megkoronázott uralkodók közvetlenül Istentől kapták hatalmukat, és az ő szent nevében uralkodtak. Ezért az uralkodói hatalom elleni minden támadás egyben a katolikus egyház és isten akarata elleni támadás is volt.

Ezért olyan figyelemreméltó, hogy Luther írta A gyilkos, tolvaj paraszthordák ellen című művet; a parasztháború, amely ellen Luther hevesen tiltakozott, maga is az általa kirobbantott vallási és ideológiai forradalom következménye volt. Ezenfelül a nyomda, amely lehetővé tette, hogy az eszmék a hagyományos kapuőrök ellenőrzésén kívül is elterjedjenek, nagyban hozzájárult Luther protestáns eszméi­nek gyors elterjesztéséhez. Az, hogy ugyanezt a technológiát aztán a német parasztháború forradalmi üzeneteinek terjesztésére is felhasználták, sokkolta őt és más arisztokratákkal szövetséges korai protestáns vezetőket; nem ez volt az, amit ők elképzeltek a társadalom megreformálásával kapcsolatban.

Egyértelműen hasonló reakciót láthatunk sok mai európai vezető részéről, amikor szembesülnek a kontinensszerte megnövekedett gazdatüntetésekkel. Ezek a tiltakozások ugyanis, amelyek a közösségi médiának köszönhetően a kontinens egész területén zajlanak, nem az elégedetlenség elszigetelt esetei, sokkal inkább a hivatalban lévő politikusok uralkodó politikájával szembeni ellenállás szélesebb körű hullámának tünetei. 

Ahogyan a parasztháború rávilágított az 1500-as évek német alsóbb rétegeinek a feudális rendszerrel szembeni elkeseredettségére, úgy a kortárs mezőgazdasági tiltakozások is az európaiak frusztrációjának jelzői: minden demokratikus rendszerben a választóknak – beleértve a gazdákat is – joguk van ahhoz, hogy meghallgassák őket, és hogy a nézőpontjaik a politikai folyamat szerves részét képezzék.

Ez a frusztráció, ha nem egyenesen a düh áll a tüntetések középpontjában. A gazdák konkrétan ellenzik az Európai Unió zöldmegállapodásának célkitűzéseit, amelyek 2030-ra az üvegházhatású gázok kibocsátásának 55 százalékos csökkentését célozzák az 1990-es szinthez viszonyítva. Bár ezek az ambíciók dicséretesek a környezetvédelmi előrelátásuk miatt, közvetlenül ellentétesek az EU közös agrárpolitikájával, amely hosszú időn keresztül támogatásokkal és szabályozásokkal védte az európai gazdákat. Egyszerűen nem lehet azt kérni a gazdáktól, hogy tartsák fenn valahogyan a stabil termelést, miközben húsz százalékkal csökkentik a műtrágyák használatát és a felére csökkentik a növényvédő szerek és antimikrobiális szerek használatát. A bolygó megmentését célzó környezetvédelmi politikák valójában tarthatatlan terhet rónak a mezőgazdasági ágazatra, amely Európa gazdaságának és életmódjának egyik sarokköve.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

 

Ehhez jönnek még az ukrajnai háború hatásai. A termelési költségek – különösen az energia, a műtrágya és a szállítás – az Oroszországgal szembeni szankciók miatt emelkedtek. Az Ukrajna elleni kereskedelmi korlátozások feloldása azt eredményezte, hogy az olcsó búza elárasztotta az európai piacokat, jelentős nyomás alá helyezve többek között a lengyel, a szlovák és a magyar gazdákat. A nemzeti költségvetések változásai, különösen a katonai újrafegyverkezés finanszírozásának szükségessége miatt közvetve érintik a gazdákat, akár az üzemanyag-támogatások csökkentésével, akár a nitrogénfelhasználás megadóztatásával, akár az adókedvezmények megnyirbálásával.

A gazdák sérelmei tehát nem pusztán az agrárpolitika konkrétumaira vonatkoznak, hanem egy mélyebb válságot tükröznek: a többnyire baloldali politikusok politikai irányításával szembeni szélesebb körű elégedetlenséget, akik a környezeti célokat és egy egyre inkább nyerhetetlennek tartott háború támogatását a gazdasági életképesség és a társadalmi stabilitás elé helyezik. Ezt az elégedetlenséget súlyosbítja a megélhetési költségek emelkedése, ami miatt a javasolt környezetvédelmi politikák elszakadtak a hétköznapi polgárok, különösen a vidéki területeken élők közvetlen valóságától és kihívásaitól.

A gazdatüntetések jellege továbbá nem csupán gazdasági, hanem mélyen kulturális jellegű, és a hagyományos életmódot állítja szembe a városi elit által elképzelt jövővel. Mindezt felgyorsította a digitális média és a közösségi hálózatok elterjedése. Ahogyan a nyomdagép lehetővé tette a protestáns reformáció elindulását, úgy a digitális média is felerősíti a gazdák hangját, lehetővé téve számukra, hogy megszervezzék tiltakozásaikat és arra ösztönözzék más országokban élő társaikat, hogy megfigyeljék és lemásolják az alkalmazott stratégiákat. Hasonlóképpen a közösségi hálózatok és a digitális média is kiemeli és súlyosbítja a növekvő vidéki és városi politikai és kulturális szakadékot. E technológiák révén a városi és a vidéki lakosság közötti vagyoni, kulturális és politikai értékek, valamint életmódbeli különbségek láthatóbbá és hangsúlyosabbá válnak. A vidéki szavazók is közvetlenebbül értesülnek a választott tisztségviselők politikai céljairól és döntéseiről, és gyorsabban tudnak reagálni ezekre.

A gazdatüntetések sikerének és gyors terjedésének éppen ezért ébresztőként kell szolgálnia az európai vezetőknek arra vonatkozóan, hogy a jogfosztottság mélységes érzése uralkodik a nyilvánosság jelentős részének körében. Mégis, mint Luther Márton előttük, úgy tűnik, sokukat váratlanul éri saját ideológiáik és döntéseik nem szándékolt következménye, különösen a digitális média, az ukrajnai háború és a zöld programok támogatása terén. Ugyanazok a demokratikus vezetők, akik az elmúlt évtizedben a digitális médiát az információ demokratizálásának és az átláthatóság elősegítésének eszközeként hirdették, most kényelmetlenül érzik magukat amiatt, hogy ugyanezek a digitális platformok lehetővé tették a gazdáknak, hogy szervezkedjenek, tiltakozzanak és kampányoljanak a megélhetésüket befolyásoló politikák ellen. Hasonlóképpen azok, akik lelkesen kiálltak az Oroszországgal szembeni szankciók mellett Ukrajna támogatása érdekében, most nehezen fogadják el ezek következményeit, különösen a megnövekedett energiaárak mezőgazdaságra és iparra gyakorolt hatását.

Ma azt mondhatjuk, hogy a modern Európa és a nyugati világ egésze az átalakulás küszöbén áll. Ahelyett tehát, hogy ezeket a tiltakozásokat a probléma részének tekintenék, a vezetőknek át kellene gondolniuk a jelenlegi megközelítést, és jobb utat kellene talál­niuk a haladás és a hagyományok, a sokak igényei és a kevesek politikája közötti egyensúly megtalálására. 

Ha ez nem megy, akkor a jelenlegi tiltakozási hullám, amely a modern demokráciával kapcsolatos szélesebb körű csalódottság jele, különösen ott, ahol a választók (beleértve a gazdákat is) úgy érzik, hogy nem veszik figyelembe őket, könnyen forradalom előtti hangulatba torkollhat, ami a múlt forradalmait megelőző zavargásokat idéz majd elő.

 

A szerző a Danube Institute vendégkutatója

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Pilhál Tamás avatarja
Pilhál Tamás

A Tisza Párt egy fölpántlikázott kübli

Szentesi Zöldi László avatarja
Szentesi Zöldi László

Isten árnyékában

Gajdics Ottó avatarja
Gajdics Ottó

Egy előre bejelentett árulás története

Fricz Tamás avatarja
Fricz Tamás

Vádolom az Európai Uniót!

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.