A repülőgépen való utazás egyik legérdekesebb része az, hogy az utas a hosszú távú járatokon kap egy kis monitort, és ott mindenféle filmeket meg játékokat nézhet, elütve valahogy az időt. Ott van közöttük az airshow, amely a repülőgép valós helyzetét mutatja élő időben, alul a térkép, a kicsi ikon pedig lassan, néha túl lassan mozog a városok és hegyvonulatok fölött. Természetesen nem ember kezeli az adatbázist, hanem mesterséges intelligencia, ez egy robot, amely felhasználja a neki szolgáltatott adatokat és csinál belőle egy látványos térképet.
Északkelet-Magyarországon van is egy Nyemcsof nevű város, a robot szerint 115 ezer ember lakja. Én tudom, hogy ilyen település nem létezik, de a velem utazó százak nem tudják, ha nem magyarok. Természetesen elhiszik. Talán mesélnek is róla barátaiknak.
Nyemcsof valamilyen hiba következtében született, és mivel a térkép készítője feltehetően eladta a szoftvert a létező összes légitársaságnak, a sosemvolt település elkezdheti világhódító útját. Talán még utakat is fognak Nyemcsofba szervezni, hiszen elég nagy, biztosan sok ott a látnivaló.
Azért ültem repülőre, mert Koreában konferenciát tartottak a mesterséges intelligencia használatáról a médiában. Ők élen járnak ezen a téren, a téma nagyon fontos, érdemes ezt személyesen is átbeszélni, nem virtuális módon, hiszen mégiscsak emberek vagyunk, nem a robotokat várták el az eseményre. A repülők egykor Európa és Ázsia között északkelet felé repültek, fent, Szibéria fölött, mivel a Föld nem egy síkvetület, rövidebb a gömb forma görbülete fölött haladni, mintsem a szélességi kört követve. Ma már nem így mennek. A repülőgép elindul Erdély felé, pedig a logikus út Ukrajna felé vezetne, de az ismert okokból a Korean Air nem kockáztatja meg a háborús régió feletti navigálást. Így aztán Románia partjaitól a Fekete-tengert átszelve, nem érintve Törökországot a Kaukázushoz ér, ahol ugyan nincs nyugalom, tele van katonával a régió, de nem valószínű, hogy lelőnek egy utasszállító repülőt. A Kaszpi-tenger után Türkmenisztán, Üzbegisztán, Kazahsztán és Kína felett vezet az út, egészen a Sárga-tengerig, ahol bár a logikus út Észak-Korea felett vezetne, de ugyancsak érthető okokból a gép a fekete foltot kikerülve inkább a víz felett marad, hogy elérje Incson nemzetközi repülőterét.