Elfogadhatjuk-e azt az elvet, hogy vannak problémák, amelyeknek a megoldása a halál? Végső soron ez a központi kérdése az aktív eutanázia körül itthon is és számos európai országban zajló vitáknak. És, ha ezt látjuk – minden szánalmunk és együttérzésünk dacára is –, azt kell mondanunk:
egy társadalom nem kínálhatja föl a halált soha, senkinek, semmilyen körülmények között. Ennek a lehetőségnek tabunak kell maradnia.
Bizonyára igaza van Pilinszky Jánosnak, aki egy azóta elhíresült és sokszor idézett vitában azt vágta Popper Péter fejéhez, hogy miközben a pszi-vel kezdődő foglalkozásúak azt tanítják, hogy minden problémának van megoldása, s emiatt az emberek úgy gondolják, hogy csak ők olyan hülyék, hogy nem tudják rendbe tenni összetört kapcsolataikat, széthullott életüket, ő úgy gondolja, hogy az életben nem problémák vannak, és megoldásokra van szükség, hanem tragédiák vannak, és irgalomra van szükség.
Különösen igaznak gondolhatjuk Pilinszky felvetését azokban az esetekben, amikor valaki végzetesen reménytelen helyzetbe jut, s kiúttalanságában a meghívott halált látja egyedüli lehetőségnek. Mindegy, hogy halálos betegség, elviselhetetlen lelki vagy testi szenvedés réme, elveszett becsület, kétségbeejtő magány vagy bármi egyéb tragikusnak megélt szituáció áll egy-egy ilyen elhatározás mögött, az öngyilkosság hitünk szerint nem elfogadható, súlyos erkölcsi dilemma. Eutanázia mellett érvelő vitapartnereink példák ezreit tehetik elénk, amelyek kapcsán egyenként győzködnének: igen, igen, én sem látnék kiutat, megértem a döntést, ez tragédia és irgalomra van szükség.
Csakhogy egy társadalom soha, semmiféleképpen és semmilyen megfontolás alapján nem bólinthat rá a halál választására, nem fogadhatja el azt, hogy vannak helyzetek, amelyekből a halál jelenti a kiutat. Az eutanázia mögött álló elv ugyanis igazolhatatlan.
A most Franciaországban zajló vitában az eutanázia lehetőségének ellenzői az eredetileg ígért „szigorú feltételekkel” kapcsolatban erősen tamáskodtak, hiszen a nemzetközi példák azt mutatják, hogy a szabályok idővel egyre lazulni fognak. Sokan tehát azzal érvelnek, hogy a kegyes halál lehetőségének megnyitása csúszós leejtő. De valójában nem az. Ez a szakadék legalja. Nem azért lazulnak mindenütt az eredetileg szigorúra tervezett szabályok, mert egye elfogadóbb lesz a társadalom a különféle öngyilkossági keresetekkel kapcsolatban, hanem azért, mert ha egyszer kimondta, hogy a halál megoldás, akkor bárminek a megoldása lehet.