Szabó Dezső a magyar irodalomtörténet legellentmondásosabb, de egyben legzseniálisabb alakjai közé tartozik. Önmagát írónak tartotta, viszont az életmű egészét értékelve leszögezhetjük, hogy elsősorban ideológus volt. Amikor regényt vagy elbeszélést írt, akkor is az ideológus szólt belőle, akkor is irányt akart szabni a magyar jövőnek, programot adni az országot vezető elitnek, értékeket egymásba szőni és azokat felmutatni. Ezt láthatjuk legismertebb művében, Az elsodort faluban, de ez a szándék izzik ki a Segítség! című nagyregényének soraiból s a be nem fejezett, de így is ezeroldalas emlékirataiból, az Életeimből. És sorolhatjuk novelláit a Bors vezér megtérésétől a Mesék a kacagó emberről című elbeszélésfüzérig. Kivételek persze akadnak, de szellemi termésének legnagyobb részét a politikai értékrendbeli, ha úgy tetszik, ideológiai iránymutatás határozta meg.
Próbálták besorolni több eszmei irányzat címkéje alá, sikertelenül. Ami nem véletlen, hiszen ő volt a nemzeti utilitarizmusnak nevezhető elvi alapállás egyik legpontosabb körvonalazója. Annak a politikai megközelítésnek volt a markáns képviselője, ami a mai magyar kormányzatot is jellemzi.
Konzervativizmus és radikalizmus, liberalizmus és szigorú faji elzárkózottság, kapitalizmus és szocializmus, agrárizmus és merkantilizmus, minden izmus, minden párt és minden vélemény tőlem, az egyéntől a csak magában élő egyestől egyformán távol és egyenlően közel van
– írja az Egyenes úton című tanulmánykötetének előszavában. Ugyanitt szögezi le azt is, hogy
mint fajom katonája hirdetem, hogy minden fajnak csak maga iránt vannak kötelességei s minden történelmi helyzetben olyan iránnyal, ideológiával, olyan véleményagyarral küzdhet a fajok versenyében, mely abban a történelmi helyzetben a legkönnyebben, a legbiztosabban juttatja a legtartósabb győzelemhez.
Fajról mint az emberi történelem meghatározó kollektív egységéről beszélni nemcsak a politikai korrektségbe ütközik (ami nem is lenne baj, sőt), hanem a valóságba is. Erre maga Szabó Dezső is minden bizonnyal rájött, hiszen a harmincas években mélyenszántó nemzetstratégiai tanulmányai már nem a „faj”, hanem a közös származás, történelem és kultúra által meghatározott közösség, a „nemzet” fogalmára épülnek. Korábbi írásait is így érdemes olvasni.