Miközben nyugatról riasztó híreket hallunk a keresztények elleni támadásokról és arról, hogy világviszonylatban a legüldözöttebb vallás a kereszténység, azonközben a keresztény gyökereire büszke Magyarországon egyesek aláírásokat gyűjtenek a Gellért-hegyi Szabadság-szobor – Kisfaludi Strobl Zsigmond alkotása − talapzatára tervezett kereszt kialakítása ellen.
A hisztériagyanús mozgalmat az váltotta ki, hogy a Várkapitányság tájékoztatása – és a Nemzeti Hauszmann-program korábban publikált közleménye − szerint a Szabadság-szobor talapzatára elhelyeznek egy keresztet, „az 1100 éves magyar államiság, a nyugati kereszténység és az európai kultúrkör legfontosabb szimbólumát”. A tervezett kereszt arra a helyre kerülne, ahol a rendszerváltás előtt a „felszabadító” szovjet katona szobra állt.
A keresztállítás tervével kapcsolatban sokan megszólaltak. A kritikusok egy része szakmai egyeztetést hiányolt, mások az alkotói jogok sérülését vagy éppen a konzervatív és a liberális gondolkodású állampolgárok közötti ellentétek és feszültségek elmélyítését emlegették. Ez utóbbi aggodalmat éppen egy jezsuita szerzetes fogalmazta meg a legfeltűnőbb módon, aki szerint a kereszt
rombolni fogja a keresztény felekezetek presztízsét, mivel a Kármelita Államegyházi Kormányzat a katolikus egyházhoz kapcsolódó szimbólumot állít a vita középpontjába.
A szerzetes hozzáfűzte, hogy sok református, evangélikus és zsidó barátja is értetlenül nézi az eseményeket.
Nos, engem evangélikus létemre soha nem zavart a krisztusi jelkép, és nagyon örülnék, ha a tisztelt szerzetes említett barátait is inkább a keresztégetések, az európai templomok és zsinagógák csökkenő száma, illetve a muszlim mecsetek szaporodása zavarná.
A békepárti Karmelita Államegyház ne generáljon vallásháborút!
– hangsúlyozta a nyílt levél. Mi van? A mai Magyarországon a keresztállítás vallásháborút generál? A protestáns hívőket ennyire zavarná a kereszt? Csupán azért, mert keresztet – miként a levélben olvasható –
az ő egyházaik templomainak egy részében nem is jelenítenek meg – a templomtornyaikon is kakas vagy csillag ékeskedik.
A tisztelt szerzetes nyilván többet tud nálam az ökumenizmus szelleméről és gyakorlati megnyilvánulásairól. Azt azonban ki merem jelenteni, hogy a világ keresztény egyházai a keresztben inkább látják az összefogás jelképét, semmint a vallásháborúét. És abban is biztos vagyok, hogy a vallásos zsidóság sem tekint ellenséges szemmel arra a keresztre, amely Jézus Krisztus kínszenvedésének és halálának is a jelképe.