Móricz Zsigmondot a maga idejében nemigen szerették Kisújszálláson (hogy ma szeretik-e, jogos kérdés, de nem tudom a választ). Amikor kurta száz évvel ezelőtt megjelent Forr a bor című regénye, a város ürügyén valamiképpen az ország szellemi térképét igyekezett megrajzolni, azonban a helyiek számára jól felismerhető helyi alakok felrajzolásával. Szilágyi Zsófia remek Móricz-monográfiájából többet is megtudhatunk a hajdani ellenérzésekről. Például azt, hogy a Forr a bor példányai közkézen forogtak Kisújszálláson („mindenki tudta, melyik regényhősnek ki a modellje…”), sőt az írót személyesen ismerő Kiss Tamás költő kapott is egy könyvet helyi barátjától, aki minden szereplőt személyesen ismert, és a megfelelő oldalakon pontosan fel is jegyezte a valódi neveket.
Kisújszálláson akkoriban annyira utálták a hajdanán ott tanuló Móriczot, hogy amikor a városháza előtt álló szobráról megkérdeztek egy Pista bácsi nevű illetőt, mit szól hozzá, azt a választ kapták, hogy kötelet kéne vetni a nyakába, majd lerántani a földre.
Írók sokaságát említhetnénk, akik gondoltak egyet, és akkurátusan megírták a szülőföldjükön, városukban, falujukban élők viselt dolgait, de nem igyekeztek elrejteni a valóságos neveket, eseményeket. Baranyai utazás című könyvében Kodolányi János az Ormánság hanyatlásának okait vizsgálja, majd oldalakon át közli, melyik vajszlói családdal mi történt, kinek a lánya nem ment férjhez, ki iszik, ki egykézik, és így tovább. Amikor pár hete a településen jártam, szóba elegyedtem helyiekkel, akik elmondták, mára tompult az ellenérzés Kodolányi iránt, hiszen új nemzedékek nőttek fel, akik már nem ismerhették személyesen. Igaz azonban – tették hozzá –, hogy a régiek nagyon is morogtak Kodolányira, hiszen ki örülne annak, ha könyvben, országos sajtóban jelenne meg névvel, címmel, hogy éppen milyen magánéleti keservek nyomasztják.
Említhetem földim, a szegvári Grecsó Krisztián Pletykaanyu című regényét is. Ebből a szegváriak még azt is megtudhatták, hogy ki éppen kivel mit tett vagy mit nem, hogy egyébként miért és miért nem, valamint hogyan, hánykor és hányszor – persze a helyiek számára személyre szólóan azonosítható módon. A Pletykaanyu nem tett éppen jót Grecsóéknak a dél-alföldi településen,
de hogy pontosan mi történt, ezúttal inkább ne a szentesi újságíró mesélje országnak-világnak, meg talán nem is annyira fontos. Inkább maradjunk annyiban, hogy a hazai tájakról a nagyvilágnak panaszkodó író példája nem egyedülálló. Ugyanakkor az is igaz, hogy senki nem lehet próféta a saját hazájában.