idezojelek

Nincs szó a gyülekezési jog korlátozásáról

Nem az ilyen létformák, hanem ezek nyilvános megjelenítése és népszerűsítése tiltott.

Felföldi Zoltán avatarja
Felföldi Zoltán
Cikk kép: undefined
Fotó: NurPhoto via AFP

A pride régóta időszerű betiltása kapcsán fellángolt vita most a gyülekezési jogról és annak korlátozásáról szól. Ennek többek között az az oka, hogy a kormány és a mögötte álló országgyűlési többség azt a jogi megoldást választotta, hogy a gyülekezési jogról szóló törvényt módosítják, illetve kiegészíti azzal, hogy tilos az olyan gyűlés megtartása, amely a gyermekek védelméről szóló törvényben meghatározott tilalmat sért.

A gyülekezési jog körüli vitának az is az oka, hogy a törvénymódosítás mellett kiálló kormánypárti megszólalók érvelése szerint a pride kapcsán két jog, a gyermekek egészséges fejlődéshez való joga és a gyülekezési jog ütközik egymással, és mint minden ilyen esetben, el kell dönteni, hogy melyik jog az erősebb. A kormánypárti álláspont szerint egyértelműen a gyermekek egészséges fejlődéshez való jog. 

Pedig valójában a választott jogi megoldástól függetlenül a pride betiltása nem a gyülekezési jog korlátozása általában, és még csak nem is egy konkrét társadalmi csoport – ez esetben az LMBTQ-közösség – gyülekezési jogának korlátozása.

Egyrészt a pride-on nemcsak az LMBTQ-közösséghez tartozó emberek vesznek részt, hanem sokan mások is: olyanok, akik szimpatizálnak velük; olyanok, akik csak egy jó bulinak tartják az egészet; esetleg olyanok – tekintettel arra, hogy 2010 óta a pride hangsúlyozottan ellenzéki megnyilvánulásnak minősül –, akik a kormánnyal szembeni ellenszenvüket akarják ilyen módon is kifejezni. A pride-on részt vevők tehát egyrészt egy jóval szélesebb kör, mint a homo-, bi-, transz- stb.  -szexuálisok köre, másrészt szűkebb is annál, hiszen az eltérő szexuális orientáltságúak közül sokan nem vesznek részt rajta. A pride betiltása tehát nem értelmezhető az LMBTQ-közösség jogainak korlátozásaként.

Másrészt mindazoknak, akik a korábbi években bármilyen indíttatásból részt vettek a pride-on, a szabad gyülekezéshez való joga nem veszik el. Minden egyes egyén – benne az LMBTQ-közösség tagjai egyénenként és csoportosan is – továbbra is szabadon tarthat gyűlést, demonstrálhat, és ezen az úton is kifejezheti a véleményét – néhány kivételtől eltekintve – bármivel kapcsolatban, legyen szó akár a globális felmelegedésről, az esőerdők irtásáról, a kínai kormány által elnyomott tibetiekről, az orosz–ukrán háborúról vagy éppen a magyar kormány politikájáról általában, esetleg egy-egy konkrét kormányzati intézkedésről (netadó, CEU, kata, Nemzeti alaptanterv stb.). 

Továbbra is lehet ellenzéki tüntetéseket szervezni, O1G-zni, mocskosfideszezni, és a tüntetéseket biztosító rendőrök továbbra is türelemmel és, ami a lényeg: beavatkozás nélkül viselik a sokszor ellenük is irányuló provokációt. Továbbra is mindenki úgy gyülekezhet és demonstrálhat, ahogyan eddig.

Ha azonban nem a gyülekezési jog korlátozásáról szól a pride betiltása, akkor miről? Arról a néhány kivételről, amivel nem lehet nyilvános gyűlésen előhozakodni. Nem a gyülekezési jogot korlátozza a törvény, hanem egyes dolgok nyilvános megjelenítését. Hiába vált „értéksemlegessé” és „plurálissá” a társadalom a XXI. századra, hiába tudjuk, hogy ízlések és pofonok különböznek, hiába, hogy lassan mindenkinek mindent szabad, mégis léteznek határok, és létezik valamiféle jó ízlés is, amit nehéz ugyan konkrétan definiálni, de aminek a legtöbbször szintén érezzük a határait. Általában meg tudjuk mondani, hogy valami „belefér a jó ízlésbe” vagy „a jó ízlés határain túl van”.

Van számtalan dolog, ami túl van a jó ízlés határain, az Andrássy úton letolt alsóneművel való sétálástól a nyílt zsidózásig. Az ilyen, a jó ízlés határain túl lévő dolgokat megjelenítő, népszerűsítő demonstrációk nem engedélyezettek. Sem meztelen, sem náci demonstrációt nem lehet tartani. Olyat sem, amelyik az öngyilkosságot népszerűsíti. 

És olyat sem – különösen a Hamász által Izrael ellen elkövetett támadás óta –, amely palesztinbarát tüntetésként Izrael és a zsidóság ellen irányul. Az utóbbi időben ilyenből a rendőrség többet is betiltott.

Most tehát mindössze annyiról van szó, hogy a magyar országgyűlés kormányzó pártjai, továbbá két ellenzéki párt, a Jobbik és Mi Hazánk képviselői (a szavazatot leadó parlamenti képviselők több mint 83 százaléka, akik összességében a magyar társadalomnak egészen biztosan jóval több mint a felét képviselik) úgy ítélték meg, hogy mindaz, amit a pride megjelenít, és ahogyan azt megjeleníti, túlmegy a jó ízlés határain, ezért annak a fényes nappal, nyílt utcán, bárki – különös tekintettel gyermekek – által hozzáférhető módon való megjelenítése nem kívánatos. Vagyis az eddig is tiltott témák közé bekerült a különböző szexuális devianciák nyilvános megjelenítése és népszerűsítése, aminek a jogalkotó szerint – és szerintünk is – egy normális társadalomban nincsen helye. 

Fontos, hogy nem az ilyen létformák, hanem ezek nyilvános megjelenítése és népszerűsítése tiltott.

Nem a gyülekezési jogról van szó tehát, amint ezt a nagy hangzavarban senki által meg nem hallott módon egyébként a köztársasági elnök meg is fogalmazta, amikor megindokolta, hogy miért írta alá a törvényt. „A parlamenti képviselők több mint kétharmada által elfogadott törvényi korlátozás kizárólag a gyermekek alaptörvényben biztosított alapvető jogait érintő nevesített magatartások tilalmára terjed ki, így a gyülekezési jog lényegi tartalmát nem érinti.”

Arról, hogy mi tartozik azon magatartások körébe, aminek a nyilvános megjelenítése tiltandó – valószínűleg van még néhány dolog –, lehet politikai vitát folytatni. De ennek a vitának részünkről nem alapjogokról és azok korlátozásáról, hanem a normalitásról és a normalitás határainak kijelöléséről és védelméről kell szólnia.

A szerző közgazdász, politológus

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Életen innen, halálon túl

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Háborús német, békés amerikai

Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Hatszáz napnyi gyötrelem

Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

A boldog, elégedett Nyugat

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.