Donald Trump megtette azt, amit minden standbeli hivatásos politikus, ha csak teheti, messziről elkerül. Több egymást követő kijelentésében meghúzott egy nagyon egyértelmű és nagyon határozott vörös vonalat: „Iránnak sohasem lehet atomfegyvere.” Tette ezt annak tudatában, hogy az elődje, Barack Obama 2012-ben már megpróbálkozott valami hasonlóval a szíriai vegyi fegyverek bevetésével kapcsolatban. Akkor és ott a szír rezsim szinte azonnal átlépte ezt a vonalat, és az USA-nak választania kellett a katonai intervenció és az elrettentésének az erodálása között.
A következmények ismeretében feltevődik a kérdés, hogy
miért állt bele Trump elnök ugyanabba a csapdahelyzetbe, amiért az elődjét olyan súlyos kritikával illették. De van még ennél is fontosabb kérdés. Visszafordítható-e egy előrehaladott stádiumban lévő atomfegyverprogram, és ha igen, akkor hogyan?
Bár a rendelkezésre álló információk korántsem hézagmentesek, némi általánosítással elmondható, hogy a világ közel kétszáz államából harminc körülire tehető azoknak a száma, amelyek elindultak az atomfegyver birtoklásához vezető úton. Ezeknek csupán az egyharmada jutott célba, és rendelkezik e sorok leírásakor nukleáris fegyverekkel. Ezek a számok azt sugallják, hogy megállítani és visszagörgetni egy előrehaladott stádiumban lévő vagy akár már célba ért atomfegyverprogramot korántsem reménytelen vállalkozás.
Éppen ellenkezőleg, a történelmi esettanulmányokon alapuló mintázatból azt látjuk, hogy
sokan próbálkoznak, keveseknek sikerül célba vagy akár célközelbe érni, és még ezek sem mindig képesek megtartani azt, amit elértek. A legizgalmasabb kérdés persze a hogyan.
A sík mezőben hány út vezet az atomfegyverprogramok visszagörgetéséhez, és milyen körülményeknek kell teljesülnie ahhoz, hogy ezek a próbálkozások sikerrel járjanak?
A nukleáris leszerelésnek hat fő típusát különböztethetjük meg: a kényszerített leszerelést, amikor külső nyomás – katonai akció, szankciók vagy diplomáciai fenyegetés – hatására történik a visszalépés (lásd például Irak, Szíria); az önkéntes leszerelést, amely saját politikai döntésen alapul (lásd például Dél-Afrika, Svédország); a tárgyalásos leszerelést, amely diplomáciai alku eredménye (Líbia, Argentína és Brazília); a feltételes vagy részleges leszerelést, amely szerződéshez kötött, de visszafordítható (Irán); a szakaszos, ciklikus visszafegyverkezésekkel járó leszerelést (Észak-Korea); és végül az államszéteséssel járó leszerelést, amikor egy birodalom utódállamai adják fel az örökölt arzenált (Ukrajna, Fehéroroszország, Kazahsztán).