A szerkesztőségben, a családban, a környezetemben sokan a ChatGPT-vel leltározzák önmaguk és mások tudását. Különféle komolytalan és teljesen komoly kéréseket írogatnak neki, hogy a mesterséges intelligencia volna szíves megoldani minden nyűgüket-bajukat, felfedni titkaikat, megválaszolni a lehetetlent. Olvasom a sajtóban, hogy a ChatGPT nélkül nincs jövő, hamarosan gépi válaszokat kapunk mindenre, átveszi teljes kommunikációnkat, ami nem csoda, mert – idézem a borzalmas megfogalmazást – eszközünk voltaképpen „az OpenAl mesterséges intelligencia (MI) kutató laboratórium által kifejlesztett chatbot, mely a felhasználókkal való folyamatos kommunikáció automatizálása során értelmezőmodelleket használ, melyek segítségével a bevitt információkat azonnal interaktívan kezeli.”
A régi sci-fi írók nem tudtak megszabadulni a kínzó kételytől: mi lesz, ha a gépek végül fellázadnak az ember ellen, túllépnek alkotójukon és átveszik a hatalmat a Föld nevű bolygón? Hajdanán ez a motívum számtalan tudományos-fantasztikus regényben felbukkant, és mi tagadás, ma is gyakran elgondolkodunk a virtuális valóság határain, méregetjük a mesterséges intelligencia tabudöntögető erejét.
Hagyjuk most, milyen információdömpinget bocsát ránk a ChatGPT, vizsgáljunk csak egyetlen szempontot: milyen szépirodalmi szöveget ír a mesterséges intelligencia? Képes-e önálló gondolatokra, következtetésekre? Mennyire uralja fogalmazása alapanyagát, a nyelvet, képes-e összebütykölni hasonlatokat, metaforát, metonímiát? Vannak-e élményei, emlékképei, s vajon tud-e több rétegű, felszínes ismeretekkel értelmezhető, egyidejűleg azonban rejtett tartományokat is hordozó szöveget építeni?
Kiterítem magam előtt Kosztolányi Dezső Aranysárkány című regényét. Olyan részletet keresek, amelyben az író maga is kavarog a leíró mondatok mögött, tapasztalatot, stílust, véleményt, különféle nyelvi eszközöket tálal az olvasónak.
„Amint a diákok ebből a fényes reggelből beléptek a régi, rozoga gimnázium előcsarnokába, minden elsötétedett előttük. Nem láttak semmit. Úgy érezték, hogy hirtelen megvakultak, úgy érezték, hogy még éjszaka van. Azonkívül fáztak is. Ez a kongó, széles előcsarnok, mely kánikulában is hideg, most valami pince-leheletet küldött feléjük, s egy szagot is, azt a régen ismert iskolaszagot, mely irkákból, szivacsokból, krétából, porzóból meg elsavanyodott tintából bűzölög, és elémelyíti a gyomrot. Káprázó szemük lassanként különböztette meg a tárgyakat: a faliórát a tornacsarnok előtt és az üvegezett szekrényt, melyben római bigák, kvadrigák gipszmása állott. Fölötte a klasszikusok mellszobrai sorakoztak, kiket személyes ellenségüknek tekintettek, a latin és görög remekírók, olyan fakó, zöldesszürke arccal, mint a rákbetegek.”