A Tesco támogatja Gyurcsányékat?

Figyelemre méltó összefonódás jelei mutatkoznak a Tesco áruházlánc magyarországi vezetői és a baloldal között.

2015. 01. 23. 14:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ételosztást tartott csütörtökön a Demokratikus Koalíció (DK) a fővárosi Blaha Lujza téren. A Gyurcsány Ferenc DK-elnök részvételével megrendezett eseményen a Magyar Nemzet helyszínen tartózkodó munkatársának feltűnt, hogy a rászorultaknak tescós szatyrokban adják át a csomagokat, amelyekbe főként tartós élelmiszerek kerültek. A Tesco logójával ellátott bevásárlószatyrokban jól látszott, hogy az adományok jó része az alacsonyabb áron kapható Tesco saját márkás árucikkekből tevődött össze, mint például tartós tej, olaj, tészta.

Megkerestük az áruházláncot, hogy tájékoztatást kérjünk, támogatják-e az akcióban Gyurcsány Ferenc pártját, illetve, hogy a termékeket a nemrégiben 13 üzlet bezárását bejelentő vállalat bocsátotta-e a volt kormányfő és csapata rendelkezésére.

Kérdéseinket ugyan megkapták, azonban választ azóta sem küldött szerkesztőségünk részére az utóbbi időben nyílt kormányellenes kommunikációt folytató áruházlánc. Tudósítónknak feltűnt azonban, hogy az ételosztás közben – nagyjából azután, hogy kérdéseket intéztünk a Tesco felé – a résztvevők kicserélték az adományokat tartalmazó szatyrokat sima, márkajelzés nélküli csomagolóeszközökre, amelyről később a DK Facebook-oldalára is töltöttek fel képeket.

A baloldalhoz köthető üzletemberek, illetve szocialista politikusok, valamint a hazai Tesco jó viszonya több szálon is tetten érhető. Úgy tűnik például, kettős mércével kezeli a munkavállalói érdekképviseleteket az elkövetkező időszakban több takarékossági intézkedést bevezető lánc.

Jelenleg is tartanak az egyeztetések a lapátra kerülő 500 tescós dolgozó további sorsáról a szakszervezetek és a vállalat között. Meglepő módon azonban a Tesco bezárásokkal kapcsolatos kommunikációját többször kifogásoló Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezetét teljes titoktartásra kötelezték a tárgyalások lezárultáig. Ezzel szemben a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete (KASZ) közleményben és több sajtónyilatkozatban folyamatosan tájékoztatást nyújt az egyeztetésen elhangzott részletekről.

Ismert, a KASZ vezetője, Sáling József 1998 és 2002 között szocialista parlamenti képviselő volt. Úgy tudjuk, az MSZP országos listájára szakszervezeti vezetőként került Sáling József jó viszonyt ápol a Tesco Globál Áruházak Zrt. vezetőivel, köztük a lánc országos személyzeti igazgatójával. A korábban az áruházlánc kommunikációját, marketingjét is igazgató Iglódi-Csató Judit családja révén baloldali kötődésű üzletemberekkel áll ismeretségben.

Iglódi-Csató Judit házastársa, Iglódi Csaba milliós nagyságrendű megállapodással jelenleg is úgynevezett coaching, vagyis személyre szabott tanácsadást tart a vállalat felső vezetőinek. Iglódi Csaba internetes honlapjuk szerint cégtárs a Braun & Partners elnevezésű kommunikációs tanácsadó cégben, amelynek másik tulajdonosa Braun Róbert, Gyurcsány Ferenc volt kormányfő egykori tanácsadója.

A Magyar Nemzet úgy értesült, a Braun & Partners éveken keresztül havi 3 millió forintért nyújthatott kommunikációs és marketingszolgáltatásokat a Tescónak, abban az időben, amikor Iglódi-Csató Judit a kommunikációs, illetve a marketingigazgatói pozíciókat töltötte be. Iglódi-Csató Judit korábban a Magyar Nemzeti Banknál (MNB) volt kommunikációs vezető, illetve tanácsadó a jegybank egykori elnöke, Simor András mellett. Iglódit 2010-ben lényegében beejtőernyőzték a Tescóhoz, még a Bajnai-kormány bukását előidéző parlamenti választások előtt.

Az MTI akkori tudósítása szerint a jegybanknál ugyancsak összeférhetetlenség merült fel Iglódi idején, amelyet Budai Gyula korábbi elszámoltatási kormánybiztos igyekezett felderíteni. Álláspontja szerint ugyanis több jegybankos szerződésnél is jogszabálysértések lehetősége merült fel.

A Magyar Nemzeti Bank szerződéskötési gyakorlatával kapcsolatban Budai Gyula a Braun & Partners Social Branding Kft.-vel kötött szerződés részleteit firtatta Simor András jegybankelnöknél.

Ezzel kapcsolatban akkor arra emlékeztetett, hogy összeférhetetlenség állt fenn, mivel az MNB kommunikációs igazgatói posztját ellátó Iglódi-Csató Judit férje is érdekelt volt ebben az időszakban a B&P-ben. A volt kormánybiztos szerint, bár a céggel 2008. szeptemberben történt a szerződéskötés, Iglódi-Csató Judit csak decemberben jelezte az összeférhetetlenséget Simor Andrásnak, aki utasított az azonnali szerződésbontásra. Ez 2009 februárjában meg is történt, ám ezzel együtt még két hónapra vonatkozó, kétszer 600 ezer forintnak megfelelő teljesítés kifizetését is elrendelte.

Budai Gyula 2011-ben egy másik, a Braun & Partners CSR Kft.-vel társadalmi felelősségvállalási politikáról kötött, a közbeszerzési értékhatártól mindösszesen 5000 forinttal elmaradó szerződést is kifogásolt. Meglátása szerint ugyanis a szerződéskötés előtt elmulasztották a piacfelmérést, emellett alaptalan volt a becsült érték meghatározása, s a közbeszerzési törvény rendelkezéseit pedig jogellenesen mellőzték.

Ismert, 143 milliárd forinttal csökkentette a 2013-as üzleti évben adóalapját a magyarországi Tesco áruházlánc a Magyar Nemzetnek nyilatkozó közgazdász számításai szerint. Éves szinten tízmilliárdokra rúgnak az anyavállalathoz vándorolt pénzek a láncnál. Lentner Csaba értesülései szerint a hazai üzletek bezárásáról szóló hírek csupán a jéghegy csúcsát mutatják. Soha nem látott globális válságban van ugyanis a nemzetközi vállalat, s mostanra lényegében az egész rendszer működése megkérdőjeleződött a hatalmas profitveszteségek miatt.

Közben a Magyar Nemzet azt is megírta, hogy a hivatalosan bejelentett bezárásokon túl további költségcsökkentő intézkedéseket vezettek be az áruházlánc magyarországi vonalán. Úgy értesültünk, a takarékossági intézkedések részeként az ünnepek után tudatosan változtattak a lánc beszerzési politikáján, amelynek immár az a célja, hogy a lehető legkisebbre csökkentsék azt az összeget, amelyet a raktárakban tárolt árucikkekbe fektet a vállalat. A vásárlók beszámolói szerint a bezárással egyelőre nem érintett üzletekben is feltűnően visszaesett a kiszolgálás színvonala, miközben alapvető termékekből tartós hiány látszik kialakulni, s egyre több helyütt üresen tátonganak a polcok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.