Az utóbbi évtizedben jelentős lépések történtek a magyar nemzeti vasúttársaság járműállományának a megújítására, forgalomba állt 123 korszerű elektromos motorvonat, és ennek folytatásaként 2022 végéig 40 emeletes, 600 ülőhelyes, 160 kilométeres sebességű KISS szerelvény érkezik a budapesti elővárosba – mondta el Homolya Róbert, a MÁV-Zrt elnök-vezérigazgatója az online rendezvényen. Innen azonban tovább kell lépni, és ez idén további jelentős gördülőállomány-fejlesztést jelent.
Új járművek 500 milliárdért
Többek között 67 megérkezik abból az összesen 115 korszerű villanymozdonyból, amelyek engedélyezett sebessége óránként 200 kilométer.
Még a nyáron eredményt hirdetnek 50 elektromos-akkumulátoros hibrid motorvonat beszerzésére tárgyában, és márciusra várhatók a végső ajánlatok 54 MÁV-HÉV szerelvény szállítására.
A fenti új járművek ára megközelíti az 500 milliárd forintot – mutatott rá az elnök. Tovább folyik az IC+ személykocsik gyártása Szolnokon, eddig 50 már elkészült, idén további 40 kiszállítása várható. Hosszabb távon összesen 400 IC+ forgalomba állítása szükséges. A MÁV-Start járműállománya további fejlesztésre szorul, a gördülőállomány 76 százaléka 40-50 évnél idősebb.

Fotó: Havran Zoltán
A vasút utasszáma a rendszerváltás óta 30 százalékkal csökkent Magyarországon, bár az utóbbi tíz évben enyhén emelkedni kezdett. A teherszállítás viszont ennél is nagyobb ütemben, 40 százalékkal csökkent, miközben a versenytárs közúti szállítás 170 százalékkal nőtt. Ennek oka, hogy a kétvágányú pályák hossza nálunk igencsak elmarad akár a V4-ek átlagától. Villamosított pályahosszban is mintegy 30-40 százalékos a lemaradásunk. A hazai pályaszakaszok mindössze 2,4 százaléka alkalmas 140 km/h-nál nagyobb sebességre, a V4-ek átlaga 5-6 százalék.
Különösen rossz a vasúti pálya állapota a fővárosban. A vonatok Budapesten kívüli átlagsebessége Debrecen felé óránként 90 kilométer, a fővároson belüli sebesség azonban csak 54. Vác-Budapest viszonylatban ugyanezek a számok: 102 és 34.
Pedig a példák mutatják, hogy érdemes fejleszteni: a fehérvári vonal átépítését követően például 6 év alatt 80 százalékkal, az esztergomi vonalon a korszerű motorvonatok beállítása után 107 százalékkal, 710 ezerrel nőtt 2018-ban az utasszám.
Évszázados tradíció, évszázados adósság
A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia nem a rendszerváltás óta, hanem már a XX. század eleje óta adóssága Budapestnek – adta meg az alaphangot Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója. A főváros vasúti hálózata áteresztőképességének a jelentős növelése nem csak lehetőséget rejt, de a körülmények rákényszerítenek a változtatásoktra.
A Budapest körüli településekre évente egy kisvárosnyi népesség költözik. 2040-ig az agglomerációban 13 százalékos népességnövekedés várható, de Budapest népessége is közel 3 százalékkal nőhet.