1810. október 12-én Lajos, bajor herceg és Terézia Sarolta szász hercegnő házassága alkalmából nagy partira hívták München lakosságát. A város melletti, a hercegnőről elnevezett Theresienwiesén vendégül látták a népeket és izgalmas játékokkal, lovasbemutatókkal szórakoztatták a nagy nap alkalmából. A játékokból megmaradt a vidámpark, az esküvői lakomából a sült csirke, a csülök, az almás rétes és persze a sör. Az Oktoberfest, a világ legnagyobb sörfesztiválja idén szeptember 16-án nyílik meg.
O’zapft is! – Oktoberfest számokban
A fenti bajor mondat (jelentése csúnya germanizmussal – csapra van verve) először 1950-ben hangzott el, amikor Thomas Wimmer, München akkori polgármestere kalapácsával beütötte a fahordóba a csapot és ezzel megnyitotta a sörfesztivált.
Azóta tradicionálisan így nyitja meg az Oktoberfestet a regnáló polgármester. Az eseményen évente több, mint 5 millió sörre szomjas látogató iszik, és a 2022-ben 5,6 millió liter sört ittak meg, ami komoly visszaesés, hiszen a Covid előtt ez a szám 7 millió liter fölött volt.
A sört csak literes (Mass) kő- (Stein) vagy üvegkorsókban mérik, és az ára is igencsak borsos, tavaly már átlag 13,5 eruró volt egy liter sör a Wies’n sátraiban, de ha valakinek búzasörre szottyant volna kedve, annak 16,5 eurót (mai árfolyamon 6200 forint) kellett kifizetnie a liter sörért. Az erős, 6 százalék körüli alkoholtartalmú sörök és a literes adagok persze megrészegítik a látogatókat, és finoman szólva sem a legmagasabb nívójú sörkultúra az Oktoberfest. A szervezők minden évben közzéteszik a legkülönlegesebb talált tárgyakat. A mobiltelefonok garmadája mellett, leltek már ott felejtett szépen csillogó tubát, mankót, kerekesszéket. Hogy a sörtől meggyógyult-e a gazdájuk, nem derült ki…
Märzen? Fest Märzen? Festbier? Oktoberfestbier? Melyik az igazi?
A németeknél a sörtörvények nagyon szigorúak, hasonlóan a francia borvidékekhez, az egyes régiók is sokszor védik a helyi eredetű termékeket és persze a piacukat. Nincs másképp ez Münchenben sem.
A történet valahol ott kezdődik, hogy még a Spaten gyárban az 1870-es években beüzemelt első ipari sörhűtő és a gőzzel készített jég ideje előtt a söröket csak természetes úton tudták hűteni, így sziklabarlangokban, jégvermekben lágerolták (szép magyar szóval: ászkolták) a söröket.
A hideg időszak végén – márciusban – még megfőzték az erősebbre főzött sört az úgynevezett Märzenbiert, amelyet a kor hűtéstechnikájával is hosszabb ideig tárolhattak, és ezek a sörök a sörfőző szezon kezdetéig (augusztus vége–szeptember eleje) kitartottak. Az úgynevezett Märzenbier sötétebb, borostyánszínű (a magyar szóhasználatban félbarna) és az átlag világos lágereknél erősebb akár 6,3 százalék alkoholtartalmú. Illatában kenyeres, diós, enyhén pirítósos, ízében is fűszeresebb, mézeskalácsosan édeskés jegyek vannak, amelyek harmonikusan kiegészítik a klasszikus német komlók virágos, zöldséges, fűszeres ízeit. A hosszú érlelés és kondicionálás miatt szépen összesimulnak az ízek, kortyérzetben közepesen teltek, de még frissítőek, nem nehézkesek és a magasabb alkohol sem érződik rajtuk.
A fesztiválon 1880-óta lehet sört árusítani. A XX. századtól kezdve az itt felszolgált Märzenbiert nevezték (Oktober)Fest-Märzennek, amelyet hagyományosan a szeptember eleje és október első hétvégéje között rendezett Oktoberfestre főztek Münchenben és – persze az üzletet felismerve – szerte Németországban.
A hat müncheni sörfőzde-sörgyár felismerte, hogy a piacát megvédheti, ha az Oktoberfestbier titulust levédi. Ezt a mai napig csak az említett müncheni sörgyárak, név szerint az Augustiner-Bräu, a Hacker-Pschorr, a Hofbräu München, a Löwenbräu, a Paulaner és a Spaten-(Franziskaner) használhatják. A többi német sörfőzdének marad a Festbier illetve a Fest-Märzen stílusmegjelölés.
A Märzen sörstílus sokáig egyeduralkodó volt az Oktoberfesteken, de 1970-ben a Paulaner sörgyár kitalálta, hogy a hagyományos borostyánszínű sör helyett egy erősebbre főzött, gazdagabban komlózott világos sört, az új típusú Oktoberfestbiert készíti el a sörfesztiválra, és ezzel egy új stílust teremtettek. Természetesen a trend ragadós volt, olyannyira, hogy a többi müncheni sörgyár (a Hacker-Pschorr kivételével, ők maradtak a Märzen stílusnál) is áttért erre a világos stílre. Bár a Spaten is gyárt Oktoberfest Ur-Märzent, a Wies’n-re a világosat viszik ki.