Wéber Gábor titkos pókerpartira vitte a Formula–1 sztárjait
Wéber Gábor az M4 Sport Formula–1-es kommentátora, de maga is volt autóversenyző, a magyar bajnoki címei mellett Európa-kupa győzelemmel büszkélkedhet. Egy időben ő volt a legnagyobb riválisa napjaink két legsikeresebb magyar autóversenyzőjének, Michelisz Norbertnek és Kiss Norbertnek. Egyszer éjszakába nyúlóan pókerezett az F1 sztárjaival, most pedig többek közt azon dolgozik, hogy Budapestre csábítsa a világ legjobb sznúkeresét.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
– A legtöbben az F1-es közvetítésekből ismerik a nevét, és azt csak kevesen tudják, hogy sznúkerjátékos volt. Mit szólt Ronnie O’Sullivan hetedik világbajnoki címéhez? – Úgy tekintek rá, mint a nagy formátumú F1-versenyzőkre, akik emberileg valamiért nem szimpatikusak: próbálom kizárólag a teljesítménye alapján megítélni. Ronnie esetében mondjuk nehéz elvonatkoztatni a személyiségétől, mert elég nehéz természet, és most próbáltam finoman fogalmazni. Ugyanakkor egy zseni, a hét világbajnoki cím is ezt bizonyítja, ezért érdemes olyannak elfogadni, amilyen, a vadhajtásaival együtt.
– Ön hogyan kezdett sznúkerezni? – Tizenévesen szórakozásból poolbiliárdoztam, így akadtam rá egy sznúkerasztalra. Ez az 1990-es évek elején történt, még Eurosport sem volt, akkoriban a Screensport volt a sportcsatorna. Ott adtak sznúkerversenyeket, néztem a nagy ászokat, és közben gyakoroltam. Olyannyira beszippantott a játék, hogy tíz évig komolyan versenyeztem, általában a magyar ranglista negyedik-ötödik helyén álltam. Sosem voltam a legjobb, de ott voltam az élmezőnyben, magyar válogatott is voltam, megesett, hogy a nyolcadik helyen végeztünk a csapat Eb-n Grenoble-ben. Manapság a Magyar Snooker Gálát szervezem harmadmagammal. 2017 óta minden évben telt házas volt a Gerevich Aladár Nemzeti Sportcsarnokban, ahová a legnagyobb sztárokat csábítottuk el.
Itt volt már a mostani vb-döntős Judd Trump mellett többek közt Neil Robertson, Mark Williams, Shaun Murphy, de a korábbi legenda Steve Davis és Jimmy White is.
– O’Sullivant mikor hozzák Budapestre? – Épp most tárgyalunk erről. Extrém magas tiszteletdíjért lép fel, és nagyon ritkán vannak szabad dátumai.
– Mégis mennyibe kerülne? – Több tízezer font az átlagos fellépti díja, komoly pénzért járja a világot bemutatókat tartani. A többiek sem olcsók, de O’Sullivan más kategória. Dolgozunk rajta… Az ősszel lesz a következő gála, amit a Covid miatti kényszerszünet után már nagyon várunk – O’Sullivannel vagy nélküle.
– A sznúkerezés mellett szimulátor-világbajnok volt 2001-ben. Manapság elfogadott része az autóversenyzők felkészülésének a számítógépes gyakorlás, a Formula–1 címvédője, Max Verstappen élharcosa a szimulátoros forradalomnak. Húsz éve milyen volt ennek a világnak a fogadtatása? – Az F1-ben akkor még csak mosolyogtak a szimulátoros kezdeményezéseken, mégis sok pilóta megfordult ezeken a versenyeken. Amerikában például az IndyCar-, illetve CART-versenyzők teljesen rápörögtek, Juan Pablo Montoya is rengeteget játszott.
1998-ban jelent meg a Grand Prix Legends, a vérbeli szimulátorok őse. Tíz-tizenöt évvel megelőzte a korát ezerféle beállítási variációval, amelyek hasonló hatást eredményeztek, mint a valóságban.
Ugyanúgy felrobbanhatott a motor, leéghetett a kuplung vagy túlmelegedhetett a gumi. Azért sem terjedt el széles körben, mert aki nem volt elég ügyes, az hamar nagy pofont kapott, és elment a kedve a játéktól. A Grand Prix Legends volt a platformja a SimRacingMag-világbajnokságnak, amelyet sikerült megnyernem.
– A rá következő évben, 2002-ben már valódi versenyautót vezetett az Opel Astra-kupában. Mennyit jelentett a szimulátoros tapasztalat? – Az autóversenyzés rengeteg olyan szituáció elé állítja az embert, amelyet elképzelni sem tud az, aki nem csinálja, még akkor sem, ha ügyesen szlalomozik a parkolóban vagy mer a sötétben kettőötvennel menni az autópályán Németországban. Ezektől nem leszel autóversenyző, a szimulátor viszont tud használható támpontokat adni, kialakulnak hasonló helyzetek, mint a valóságban, de két nagyon fontos tényező nincs meg benne: a félelem és az anyagi faktor. A kockázati tényezővel nem kell számolni a gép előtt, mert ha nekimész a falnak, megnyomsz egy gombot, és kezded elölről. Az életben azonban súlyos következményei lehetnek egy hibának. Ezért van szükség egyfajta egészséges félelemérzetre a versenyautóban, mert az segít, hogy felismerd a határokat, amiket csak akkor lehet állandóan megközelíteni, ha tudod, hol van a végük.
Enélkül előbb-utóbb a korláton, a falban, az erdőben vagy a hullaházban kötsz ki.
– Harmincévesen kezdte az autóversenyzői pályafutását. Mi sarkallta erre ilyen későn? – Gyerekkori álmom volt, hogy autóversenyző leszek, és amikor lehetőségem adódott rá, nem mondhattam nemet. Ha csak egy év lett volna az egész, és az Astra-kupa magyar mezőnyében az első tizenöt közé kerülök, már elégedett lettem volna. Így vágtam bele, végül ennél jobban alakultak a dolgok.
– A Renault Clio-kupában kétszer volt magyar bajnok, aztán megérkezett a mezőnybe két ugyancsak szimulátoron felnőtt trónkövetelő, Kiss Norbert és Michelisz Norbert. Hárman kiélezett csatákat vívtak egymás ellen. Hogyan emlékszik vissza erre az időszakra? – Nagyképűnek tűnhet, de már akkor volt egy olyan érzésem, hogy a két Norbival együtt mi hárman különleges korszakát hoztuk el a magyar márkakupás versenyzésnek, főleg később a SEAT-kupában, amelyből Európa-kupa és egyúttal a világbajnokság előszobája lett. Sokszor századokért gyilkoltuk egymást a pályán, a saját karrierünket egymással is megküzdve írtuk, jobb versenyzőkké tettük a másikat. Nagyon örülök a sikereiknek, annak, hogy Kiss Norbi kamionos Európa-bajnok lett, Michelisz Norbi pedig megnyerte a túraautó-világkupát.
A versenysportban mindenki egoista és saját magát tartja a legjobbnak, velem sem volt ez másként, de idővel megtanultam mások eredményeit is értékelni.
– Pályafutása legnagyobb sikere volt, amikor a SEAT Európa-kupa bajnoka lett 2010-ben. A kezdeti magyar Astra-kupás terveitől elég messzire jutott. – Addigra megértek bennem a tapasztalatok, a sikerek és a kudarcok egyaránt. A kétezres évek első évtizede a magyar gyorsasági autósport új aranykorszakának kezdete volt, amelyben kiléptünk Európába, majd világszintre is. Előtte régóta nem voltak eredmények, pedig az 1970-es, 80-as években nemzetközi szinten is sikeres volt a magyar autósport Cserkuti Öcsi bácsiékkal, Kiss Dezsőékkel és még sok jól csengő névvel.
Aztán sokáig semmi, és egyszer csak jött a nagy bumm. Büszke vagyok rá, hogy ennek a részese és talán kicsit a katalizátora is lehettem.
– A világbajnokságon mégis csak egy félszezon jutott önnek, két pontszerző helyezéssel. Csalódott emiatt? – Túl sok kompromisszumot kellett megkötnünk azért, hogy egyáltalán el tudjak indulni 2012-ben. Nem voltak tesztek, nem voltak alkatrészek. Nem számított a hogyan, csak az, hogy ott legyek a rajtrácson, így pedig egy világbajnoki mezőnyben nem lehet sikeresnek lenni. A mai eszemmel nem ugranék bele még egyszer, inkább megőrizném a pénzem, és várnék egy jobb lehetőségre.
– Az első futamgyőzelmét az Európa-kupában a paui utcai pályán aratta, amelyen ezen a hétvégén rajtolt el a WTCR Micheliszékkel. Milyen emlékei vannak? – Az nemcsak az én első nemzetközi győzelmem volt, hanem hosszú idő után az első magyar siker zárt pályán, nemzetközi bajnokságban. Emlékszem, hogy Norbival előtte nézegettük a rajtlistát, hogy milyen kemény ellenfelek várnak ránk, és jó lenne a 15-20. helynél nem szorulni hátrébb. Aztán azon a 2008 júniusi napon végre elhittük, hogy nem a 15. helyre lövünk, hanem a győzelmekre. Hátborzongató felismerés volt, hogy ami bennünk van, az nemcsak a magyar mezőnyben, hanem a nemzetköziben is értékes. Egyébként életem legdurvább előzését is azon a futamon hajtottam végre. Pauban szinte lehetetlen előzni, annyira szűk a hely. Van egy hosszú emelkedős egyenes, amely a vasúti viadukt alatt kanyarodik el. A második helyen haladtam, az első nem figyelt rám, így betettem mellé az autót egy akkora helyre, mint a tű foka, és sikerült kifékeznem. Az a kései féktáv ott tízből, ha egyszer működik, de nekem aznap minden összejött.
Az említett előzés Pauban:
– Az F1-es közvetítések alatt mennyit merít a saját autóversenyzői élményeiből? – Rengeteget számít a helyzetértékelésben, egyáltalán abban, hogy sejtem, egy-egy szituációban mi játszódhat le egy pilóta fejében. Nem akarom túlmisztifikálni, de egy autóversenyző teljesen másként lát és gondolkodik, mint egy átlagautós.
– Lehetnek kedvencei kommentátorként? – Hazudnék, ha azt mondanám, mindenkivel egyformán szívesen ülnék le vacsorázni a mezőnyből, mert vannak, akiket egyivásúnak érzek magammal, másokat meg totál más típusnak. Ettől azonban függetlenítem magam. Nyakatekert hasonlat, de
ha a világ legkeresettebb bűnözője, egy brutális sorozatgyilkos lenne a legjobb F1-pilóta, őt is kizárólag a versenyzői kvalitásai alapján ítélném meg. Ugyanígy vagyok mind a húsz versenyzővel.
– Vannak köztük olyanok, akikkel kialakult valamilyen személyes kapcsolata? – Évente általában csak három futamot közvetítünk a helyszínről, mert egyszerűen nem éri meg a járulékos költségeket. Csekély esély van rá, hogy igazán őszinte kapcsolatba kerülj egy versenyzővel, annyira be van táblázva minden percük. Az egyik Magyar Nagydíj szombati napján az egyik pilóta és a menedzsere segítségével sikerült zárt körű pókerpartit szerveznünk a belvárosban, amelyen jó néhány versenyző részt vett.
Neveket nem mondhatok, de este nyolctól éjjel egyig járt a zsuga.
Az egész spontán, egy vicces félmondatból indulva két óra alatt szerveződött, másként nem is működne, mert akkor már félhivatalos esemény lett volna. Így viszont fű alatt ment az egész, a pilóták ráharaptak, szerintem még a csapataik sem tudtak róla.
– Mitől függ, hogy valaki megtalálja-e a közös hangot az F1 sztárjaival? – Leginkább a hangulatuktól. A 2003-as Magyar Nagydíj idején részt vettem egy Renault-sajtótájékoztatón mint a magyar Clio-kupa éllovasa, és ott volt az F1-es csapat két pilótája, Fernando Alonso és Jarno Trulli is. Az utóbbit nekem kellett átfuvaroznom a budai várból a Lánchídon keresztül a pesti oldalra a következő eseményre. Hiába ültünk egymás mellett a dugóban hosszasan, két mondatot nem lehetett vele váltani, annyira pipa volt, mert Alonso egy másodpercet adott neki az aznapi időmérőn. Később, amikor Trulli már a Toyotával versenyzett, újra találkoztunk, és akkor az egész estét végigdumáltuk, mesélt a gyerekeiről, a borászatáról, egészen szürreális dolgokról is. Ilyen sokat számít az aktuális lelkiállapot.
Borítókép: Wéber Gábor a magyar F1-közvetítések főszereplője (Fotó: M4 Sport)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.