idezojelek

A Mindent jól vigyázd!

Talán Cseh Tamás fogalmazta meg legjobban, amit mindig is éreztem az idegen nyelven, különösen az angolul énekelt dalok iránt: „Oh, az az énekes/miért nem énekelt minekünk bárhogyan,/akárhogy, valahogy, magyarul?” Mióta tudatosan hallgatok zenét, a szöveg nagyon fontos számomra. Talán a versek iránti mély kötődés az oka, talán egy-egy dalszöveg mondanivalója, amelyet a hozzám közel álló zene kísér. A magyar dal napjára szánt válogatásomban olyan számokat választottam, amelyek gondolataikkal, mondanivalójukkal egy-egy életszakaszomat kísérték, vagy hangzásukkal elvarázsoltak. A toplistámon abban a kronológiai sorrendben szerepelnek a dalok, ahogy megismertem és megszerettem őket.

Bényei Adrienn avatarja
Bényei Adrienn
Cikk kép: undefined
Fotó: facebook

10. Hobo: Nagyon fáj

Az első a nyolcvanas évek eszmélésének időszakából Hobo zenéje. Vadászat című lemezét ismertem meg először, amely a vadászat asszociációiba ágyazva, történelmi és társadalmi keresztmetszetekben jeleníti meg az üzenetét. Ezekben – a megjelenés idején még – többértelmű politikai utalások is elhangzottak. Majd ahogy teltek az évek, úgy értettem meg az erőteljes bluesokat és a keserves balladákat. József Attila jajkiáltását Nagyon fáj című versében számomra Hobo mély hangja adja vissza a leghitelesebben. 

Hallja, míg él/ Azt tagadta meg, amit ér./ Elvonta puszta kénye végett/ kivül-belől menekülő élő elől/ a legutolsó menedéket.

9. Kaláka: Ki vagyok én?

Közel állnak hozzám a megzenésített versek. Ezek közül is kiemelkedik a Kaláka együttes, régi és mai magyar, közöttük számos határainkon túl élő és más nemzetiségű költők verseire írt dalaival. A nyolcvanas évek végén ismertem meg Szergej Jeszenyin verseinek megzenésített változatait előadásukban, amelyek olykor önmagam keresésében is jelentős szerepet játszottak. Jeszenyin Ki vagyok? című verse örök klasszikus számomra: 

Ki vagyok? Csak álmodom, tűnődöm,/ szemem kékjét homály itta fel./ Mellékesen élek itt a földön, épp csak úgy… együtt a többivel.

8. Presser Gábor: Nagy utazás

A kilencvenes évek elején láttam a Sose halunk meg című filmet, és hallottam először a Nagy utazás című főcímdalát. A film és a dal egymást erősítve lett az 1993-as év sikertörténete. A keserédes dal ma is visszahozza annak az időszaknak a hangulatát, a szenvedélyét, az elvágyódás megfogalmazását számomra. Presser Gábor jellegzetes orgánuma tette halhatatlanná a harminc éve megjelent szerzeményt, Dés László zenéjét és Bereményi Géza szövegét sokan szívünkbe zártuk: 

Nagy utazás, most a vágyunk már megint új útra visz,/induljunk el hát megint,/Gyere velem most az ígéret szerint!

 

7. Kormorán: Mindennapi szerelmünk

A Kormorán együttest sem kell bemutatni senkinek, megannyi színpadi mű, opera, valamint filmzene bizonyítja a zenekar sokszínűségét és alkotóerejét. A legendás együttes zenéjében egyedi módon ötvözi a Kárpát-medence népzenéjének motívumait és a modern rockzenét. Hangszereik között megtaláljuk az akusztikus népi és a rockzene hangszereit is, ez adja a dalok különös hangzásvilágát. Az 1987-ben kiadott Szerelmes énekek című albumuk a szerelem különböző állomásait érzékelteti dalaival. Hallhatók a lemezen József Attila-versek Varga Miklós kitűnő tolmácsolásában, vagy Szirtes Ágitól A szerelmes nimfa című Mészöly Dezső-költemény. A lemezről Gál Péter és Fazekas László dalát választottam, amelyet Keresztes Ildikó és Varga Miklós énekel elemi erővel: 

Szerelmem, ha rám vadásznál,/ A lőtt vad szégyen a háznál!/ Kenyerem légy, kérem, szegd meg,/Mindennapi szerelmünket.

 

6. Cseh Tamás: Eszembe jutottál

A magyar könnyűzenében nincs Cseh Tamáshoz fogható énekes-előadó. Ezt bátran ki merem jelenteni, hiszen egyedülálló műfajt teremtettek Bereményi Gézával, amihez sokat tett stílusa, sajátos hangszíne és előadásmódja. Olyan természetességgel szólnak dalai, hogy az ember azt érzi: itt és most, csak neki írták. A szövegek nagyon erős korrajzok, görbe tükröt tartottak minden korszaknak. Cseh Tamás mértékadó személyiség volt, aki megvetetett minden szélsőséget, gyűlölködést, ezt mutatta indián volta is. Sok kedvenc dala közül az Eszembe jutottál címűt választottam a Levél nővéremnek 2. című lemezről. 

Elveszett pénzem vagy, elvesztett kulcsom vagy,/Rosszkor kiejtett és sértő rossz szavam vagy./ Valami helyett most/Már megint, már megint/Eszembe jutottál./Egy óriás kezében játék,/ Ez vagyok én, hajlít és tördel,/Szétszakít, játszik./Szétszakít, játszik.


5. Pokolgép: Hol van a szó

Sokan nőttünk fel a Pokolgép zenéjén, amely az Ossian mellett talán a legismertebb hazai metálzenekar. Igaz, már nem ugyanaz a felállás, mint a ’90-es években, de vannak számaik, amelyek sosem mennek ki a divatból, újra és újra felfedezzük a zene és a szöveg erejét. Ezek közé tartozik a Hol van a szó című daluk is. 

Mondd hol van a szó, amit nem mondtam el/ Amit érzek belül/Egy egyszerű, tiszta, őszinte szó


4. Révész Sándor: Vigyázz a madárra!

Ha volna két életem, Kívánj igazi ünnepet, Becsület, Szabadnak születtem – elég a dal címét olvasnunk, máris halljuk azt a különleges hangot, ami Révész Sándort juttatja azonnal eszünkbe. Egy egész nemzedék találta meg dalaiban önmagát. A Piramis zenekarral elképesztő volt a sikerük. Révész Sándor 1971 és 1981 között töltött el tíz aktív évet a pályán, a szólókorszakai mindig időszakosak voltak. 1985-ben egy önálló lemezzel tért vissza a hazai könnyűzene porondjára, amelyen egyéni hangvételű, igényes rockzenét képviselt. Nagy hatással volt rám erről a lemezről a Vigyázz a madárra! című lenyűgöző dala, zenéjében és témájában is. 

Ember, a világ két kezedtől sír/ Egyikkel a kerted ásod, másikkal a sírt/A másik tudod bőven várhat rád/Építsd a kertet hát tovább/s közben a Mindent jól vigyázd!

 

3. Ghymes: Tánc a hóban

Későn ismertem meg a felvidéki Ghymes együttes dalait. Annál nagyobb erővel hatott rám a zenéjük, amely magyar, közép- és kelet-európai gyökerekből táplálkozik. A népzenei alapok, a saját alkotó elképzelések és improvizációk alapján alakult ki egyedi hangzásviláguk, amely varázslatos átjárás az autentikus népzene és a népzenei alapú szerzői zene között. Szövegeikben visszaköszön a klasszikus- és népköltészet, de Szarka Tamás irodalmi értékű verseit is felfedezhetjük bennük. A Rege a Ghymes együttes hatodik nagylemeze és első platinalemeze. Ezen az albumon már a kiforrott Ghymes-hangzást találhatjuk, mint a Tánc a hóban című, különleges hangzásvilágú és ritmusú dal, amely szinte beszippantja az embert. 

Édesem, csak lélegezz,/Mint a túlvilág./Táncba csalt s most így szuszog,/Szép, de fáj a tánc.


2. Ákos: Felemel

Ákos dalai régóta nagyon közel állnak hozzám. Most mégis egy közelmúltban megjelent számát idézem e válogatásba. Édesapám halála óta a Felemel című dalát mai napig sem tudom könnyek nélkül hallgatni. Sokunknak jelenti ez a dal az apákról való megemlékezést, megérinti szívünket és visszahozza a gyermekkori emlékeket. Sőt: felteszi a kérdést, hogyan tegyük jobbá a a világot. 

Apa látod, mivé tesszük a világot, nem hiszem el/ A hiányod arra tanít legyek én aki mer./Te is látod, mivé tesszük a világot nem hiszem el, a hiányod, arra tanít a teher engem is felemel.


 

Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.


1. Bagossy Brothers Company: Iszom a bort

Az élet nagy igazságai jutnak eszünkbe Kollár-Klemencz László Iszom a bort című daláról. Évszázadok óta isszuk a jó magyar borokat, mellé pedig szép magyar bordalokat énekelünk. Ezt a dalt is a bordal-kategóriába sorolhatjuk. Többen is feldolgozták, szép gondolatai nemcsak Kollár-Klemencz László hangján hallhatók. A gyergyószentmiklósi Bagossy Brothers Company koncertjén találkoztam a dallal először, és a komplex, népi hangszerekkel bevezetett dalverziót idézem ebben a válogatásban. 

Iszom a bort, ölelem a babámat/ Úgysem érem keresztül a hazámat/ Úgysem érem keresztül a világot/Elengedem most már/ Nem őrzöm a lángot.

 

+ 1 Ismerős Arcok: Nélküled

Az Ismerős Arcok zenekar kimaradt eddig a felsorolásomból, pedig zenéjük, szövegeik, Nyerges Attila gondolatai állnak hozzám talán a legközelebb. Dalaik a mély hazaszeretetről, erkölcsi értékekről, az elanyagiasodó, értékvesztett világ elvetéséről szólnak. Angolul énekelt magyar dalok közül a zenekar emblematikus számát, a Nélküledet választottam. Így írtak erről a vállalkozásukról közösségi oldalukon: „A Kárpát-medence meghódítása után nemzetközi vizekre evez a Nélküled, azzal a határozott céllal, hogy felhívja Európa és a nagyvilág figyelmét a 100 évvel ezelőtt történt történelmi igazságtalanságra, amit Trianonként emlegetnek, de a Kárpát-medencén túl nem ért, vagy nem akar tudni senki. Az angol nyelvű Nélküled egyfajta palackposta üzenetként – régi zenei köntösbe burkolva – hozza a nagyvilág tudomására Trianon magyar nemzetre gyakorolt történelmi hatását, valamint az újraéledő nemzeti összetartozás érzését.” 

A Nélküled magyar soraival fejezem be dalos visszaemlékezésem: 

Annyi mindent kéne még elmondanom/ S ha nem teszem, talán már nem is lesz rá alkalom/ Hogy elmeséljem, milyen jó, hogy itt vagyunk/ S mint a régi jó barátok egyet mondunk s egyet gondolunk

A szerző a Mediaworks kulturális divíziója, a Kultúrnemzet újságírója 

Borítókép: Az Ismerős Arcok zenekar a Nélküled című dalt énekli. (Forrás: Facebook/Ismerős arcok)
 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

Macron úr, harcoljon ön Ukrajnában!

Apáti Bence avatarja
Apáti Bence

Influenszerek Pressman szeánszain

Pilhál Tamás avatarja
Pilhál Tamás

Endréék megmondják a tutit

Szentesi Zöldi László avatarja
Szentesi Zöldi László

Kultúra és ellenkultúra

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.