Negyedszáz évvel ezelőtt szabadult ki múzeumi fogságából és foglalta el helyét az Országházban a Szent Korona. A szabadítás az első Orbán-kormány soha el nem évülő történelmi érdeme, amelyet a történelemkönyveknek illő és szükséges megörökíteniük. Nem aktuális politikai megfontolásból, hanem azért, hogy az utókor megismerhesse és megérthesse a magyar szuverenitás és önazonosság visszaszerzésének küzdelmes folyamatát. Az ősidőkből származó Szent Korona ugyanis szuverenitásunk és önazonosságunk jelképe és letéteményese.
Nemcsak műtárgy, nem csupán beavatási ékszer és hatalmi jelvény, hanem örök kapocs Isten és a magyarság között, minden hatalom és jog forrása, akit (nem amit!) nem túlzás Őfelségének nevezni. Bármi, ami e renden kívül, pláne azzal szemben létezik: illegitim.
A Szent Korona végigkíséri történelmünket, meghatározza és szabályozza önmagunkhoz, a világhoz és Istenhez való viszonyunkat. Megtart minket minden vészen át, hatására mindig új magyar élet sarjadt az eltiportatások után, visszarendezve a meglódult időkben helyükből kizökkent viszonyokat a törvényes rend keretei közé. Csak az lehetett Magyarország királya, akit megkoronáztak vele, és ebből megrendíthetetlen jogrend fakadt. Miként Nobel-díjra jelölt kitűnő írónk, Tormay Cécile megállapítja Bujdosó könyv című naplóregényében, a Szent Korona maga Magyarország.
Sokan támadtak rá az évszázadok folyamán, sokan próbálták elveszejteni, de a Szent Korona mindent és mindenkit túlél. Letaszíthatták a címerről 1849 republikánusai, megkísérelhették elszakítani tőle a hazát és a nemzetet 1918–19 szabadkőműves és bolsevik országvesztői, múzeumba zárhatták a múltat végképp eltörölni akaró felforgatók, a Szent Korona mégis itt van velünk, védelmez minket és irányt szab nekünk.
Keletkezését illetően sokféle elmélet létezik, annyi bizonyos, hogy a világ legősibb beavatási jelvényei közé tartozik. Legkésőbb a XIII. században írott dokumentumok által igazoltan Szent Koronának nevezték, utalva puszta tárgyi mivoltát meghaladó szakrális többlettartalmára. Történetének első összefoglalása Révay Péter Turóc vármegyei főispán 1613-ban latin nyelven írt Magyarország több mint hatszáz éve tündöklő Szent Koronájának eredetéről, jeles és győzedelmes voltáról, sorsáról című munkája.