Szokatlanul őszinte kijelentést tett Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, mikor is a Financial Times a magyarországi helyzet körbejárása után meg tudta szólaltatni. A gazdasági csúcsminiszter elismerte a tekintélyes üzleti lapnak, hogy a központi költségvetésben nem tudják befoltozni az elmaradó európai uniós források után maradt lyukat.
„Nem lehet csak úgy kijelenteni, hogy akarunk egy vadonatúj kórházat, ahhoz pénz is kell” – mondta Nagy Márton a brit gazdasági újságnak. „Előbb a gazdaságot kell rendbe tenni, éveken át botladoztunk egyik válságból a másikba. Covid, energiaválság, háború, most a meggyengült német gazdaság. Mind tudjuk, hogy hiányoznak a kasszából az adóbevételek, így ezeket újra kell teremtenünk” – jelentette ki a miniszter. Annak rendje és módja szerint be is indult a magyarázkodás az ellenzéki térfélen, miszerint „Nagy álláspontja azért nagyon érdekes, mert a gazdaságot ezek szerint 14 év Fidesz-kormányzás után kell majd rendbe raknia – Nagy Márton reményei szerint – ugyanannak a Fidesznek.”
Helyre kell tenni a dolgokat! Ugyanis a nemzetgazdasági miniszter nem az Orbán-kormány(ok) mögött hátrahagyott 14 esztendőt „kukázta le”, hanem az elmúlt években bekövetkezett helyzetről, a kilábalás lehetőségeiről beszélt. A fentebb említett komponenseket – Covid, energiaválság, háború, most a meggyengült német gazdaság – érdemes szem előtt tartani. Például a Covid okozta válság mindenkit padlóra küldött, csakúgy, mint az energiaválság is. Míg előbbire mintegy száz év óta nem volt példa, mármint egy világot „leuraló” járványra, addig utóbbi negatív hatásait a kontinens máig érzi.
Az orosz–ukrán háborúra adott uniós válaszok, például a szankciók nem pusztán az energia árát drágították meg, hanem új struktúrákra is át kellett térnie Európának. Leegyszerűsítve: évtizedeken át a német versenyképesség alaptényezője volt az olcsó orosz energia, melyet egyik napról a másikra kellett átváltani más opcióra Európa legnagyobb gazdaságának. Az ebből fakadó helyzet közismert: Németország veszített versenyképességéből, csökkent a kibocsátási értéke a gazdaságának. Ráadásul a közismerten legexportképesebb német termék, az autó (Das Auto) veszített fényerejéből, miután a világ kezd átállni a trendire, vagyis az elektromobilitásra, a kínai piac pedig Európa számára kezd elveszni, újabb problémák elé nézünk.