idezojelek

Válságba került mintademokráciák

A valódi felhatalmazás nélküli politikának súlyos következményei vannak.

Sümeghi Lóránt avatarja
Sümeghi Lóránt
Cikk kép: undefined
Fotó: AFP

Talán nem túlzás kijelenteni, hogy ami a német, francia és osztrák, kifejezetten fellengzős és kioktató hangnemet megütő baloldali politikai elit idei perspektíváját illeti, sok jóra idén sem számíthatnak. Érdekesség azonban, hogy a mostani kudarcos helyzetük nem elsősorban abból fakad, hogy Donald Trump amerikai elnök néhány napon belüli beiktatásától tartva már most a politikai bénultság jeleivel kénytelenek megküzdeni. 

Hanem sokkal inkább abból, hogy az évek óta tartó felhatalmazás nélküli politika mostanra visszafordíthatatlan módon elkezdte felemészteni a demokráciának csúfolt rendszereiket, amely nyomán a népképviselet mint a kormányzás legfőbb célja szinte végleg megszűnt.

Fontos leszögezni, e lehangoló diagnózis nem valami elfogultságtól duzzadó rétegvélemény elterjedésének köszönhetően született, hanem azon rideg politikai történések alapján, amelyek láttán a német, a francia és az osztrák választópolgárok egyaránt súlyos demokrácia­deficitről beszélnek, s amelyekből kifolyólag mindhárom országban szinte állandó jelleggel a legforróbb témák közt szerepel az adott ország kisebbségi kormányának törékeny állapota, a koalíciós tárgyalások összeomlása, a bizalmatlansági indítvány kérdése vagy ennek az összes folyamatnak az eredményeképpen bejelentett előre hozott választások sorsa.

Mindez ráadásul nem most kezdődött. Például Németország esetében számos politikai elemző hiába köti a jelenlegi kormányválságot és Olaf Scholz bukott szövetségi kancellár vesszőfutását a tavaly őszi koalíción belüli vitához. Ennek részeként – többnyire választói nyomás miatt – nézeteltérés alakult ki a háborúval összefüggő energiaár-robbanás okozta válság, valamint a német életeket követelő migráció kezelése kapcsán. A német közbeszéd már másfél évvel a baloldali koalíció felbomlása előtt az ország lélegeztetőgépen tartott jogállamisági helyzetéről, valamint a szövetségi szintű korrupciós ügyekről szólt.

Mint ismert, 2023 tavaszán egy választójogi reform részeként a szövetségi kormány úgy változtatta meg gyors tempóban az ország választási szabályait, hogy az valami kifürkészhetetlen oknál fogva épp az ellenzéki pártokat juttatta hátrányos helyzetbe. Ennek értelmében eltörölték az alapmandátum-kitételt, vagyis azt a szabályt, amely lehetővé tette, hogy a pártok akkor is parlamenti képviseletre tegyenek szert, ha három egyéni választókörzetben mandátumhoz jutottak. 

Mondani sem kell, a németországi ellenzéki pártok nemcsak e radikális reformjavaslat logikáját tartották összeegyeztethetetlennek az alkotmánnyal, hanem az elfogadásának módját is, a feles többséggel való parlamenti áterőltetést is.

Ha pedig mindezek mellett számításba vesszük azokat az állami korrupcióval és annak megelőzésével kapcsolatban kiadott kiábrándító jelentéseket, egy egészen más, a jogállamisági keretekkel pusztán távoli kapcsolatot ápoló Németország belső működése tárul elénk. Ugyanis a transzparenciát vizsgáló, két évvel ezelőtti jelentések szerint több hivatalos ajánlás, valamint kötelezettségvállalás végrehajtásával mélységesen el volt maradva a német kormány. Példának okáért e hiányosságok listáját gazdagította a szövetségi kormány tagjait érintő különböző összeférhetetlenségi esetek nyilvánosságra hozatala; a jogalkotást befolyásoló lobbisták munkájának átláthatóbbá tétele – különösen az állami és a magánszektorban lévő személyi átfedések kapcsán –, valamint jelentős elégtelenségek sejlettek fel a szövetségi rendőrség tagjai által elkövetett bűncselekmények felderítése terén is.

E folyamatok láttán már egyetlen német választópolgárnak sem hathatott valódi meglepetésként az a hír, miszerint a szövetségi kormány már a legalapvetőbb kérdésekben sem képes a népképviselet látszatát fenntartani, amelynek folyományaként a Bundestag tavaly decemberben megvonta a bizalmat Olaf Scholz német kancellártól annak érdekében, hogy február végén új választásokat tarthassanak.

De úgy tűnik, a valódi felhatalmazás nélküli politikának Párizsban is meglett a következménye. Ugyanis a Brüsszel által a második legmegbízhatóbb politikai és gazdasági motorként emlegetett Franciaország kis túlzással, minden évben legalább egy miniszterelnököt elhasznál. Emmanuel Macron 2017-ben kezdődött elnöksége alatt összesen hat pozícióba segített kormányfőt számolhatunk, és nem tudjuk, hogy az elnök mandátumának végéig, 2027-ig ez a szám mennyi lesz.

Mint ismert, legutóbb tavaly decemberben – a német vezetői csőddel egy időben – Párizsban ismét zátonyra futott a demokrácia hajója, miután tarthatatlanná vált a kisebbségi kormányzásból fakadó politikai feszültség. A robbanás borítékolható volt, hiszen Franciaországot már tavaly nyáron is egy bukott kormány irányította ügyvezetői státusban, miután a nyári előre hozott választások eredményeként egyik párt sem tudott abszolút többséget szervezni maga köré a nemzetgyűlésben.

S bár ezt követően Macron tábora, a centristák, valamint a köztársaságiak alakíthattak szeptemberben kisebbségi kormányt, a másik két tömörülés, a választásokon egyébként az élen végző, de a kormányalakításból kimaradó baloldali pártok és a szuverenista jobboldali Nemzeti Tömörülés ellenzékben maradt. A decemberi események pedig épp ennek a helyzetnek a hatására robbantak ki: ez utóbbi két tömb egy bizalmatlansági indítványban megbuktatta azt a kisebbségi kormányt, amely a parlament megkerülésével akart egy igencsak komoly megszorításokat tartalmazó javaslatot áterőltetni.

Megjegyzendő, a francia progresszív politikában nem számít új keletűnek a népakarattal szemben való és a parlamentet megkerülő politizálás gyakorlata, ugyanis Macron korábban már több vitatott témában, a nyugdíjreformtól kezdve több költségvetési javaslaton át is ezt a stratégiát alkalmazta annak érdekében, hogy az akaratát mindenáron érvényesíthesse. 

Ha valaki ezek után azt feltételezné, a francia establishment tagjainak végül sikerült levonniuk a megfelelő következtetéseket, nem is tévedhetne nagyobbat! Ugyanis a szinte bohózatba illő folyamatok lecsengése után a legújabb kormányfő, Francois Bayrou újfent kihagyta a legerősebb francia pártokat a kormányalakítást célzó tárgyalásokból.

Ám e turbulens események közepette hiba lenne a kezdetben Berlinhez és Párizshoz hasonló tüneteket produkáló, ám a jelenlegi fejlemények szerint némi reménységet és józanságot felmutató Ausztria példája felett szemet hunyni. Ha felidézzük, hogy Bécsben tavaly szeptemberben lábbal tiporták el a demokratikus népakaratot, miután hiába nyert az őszi választásokon a Herbert Kickl vezette szuverenista Osztrák Szabadságpárt, Alexander van der Bellen államfő a fősodratú politikai elvárásoknak megfelelve nem Kickl pártját bízta meg a kormányalakítással. Ahogyan az a korábban tárgyalt példák alapján könnyedén kikövetkeztethető, a koalíciós tárgyalások így három hónapnyi huzavona után össze is omlottak, amelynek folyományaként Van der Bellen végül kénytelen volt fejet hajtani a népakaratnak, és felkérni a győztes pártot a kormányalakításra.

Az említettek tükrében tehát helytállónak tűnik az a megállapítás, miszerint a korábbi évtizedekben a demokrácia, valamint a jogállamiság tekintetében hivatkozási pontként használt országok berendezkedése és politikai rendszere mára már olyan karrierpolitikusok játszótereivé váltak, akik a vezérelvükként nem a politika alapvetését, a népképviseletet vallják, hanem sokkal inkább a saját érdekköreiknek a feltétel nélküli kiszolgálását, mind gazdasági, mind politikai értelemben. Amennyiben egyes elemzők egy ezekkel ellentétes példa után szomjaznának Európában, a sorozatban és példátlanul nagy felhatalmazással rendelkező magyar kormány teljesítményének, illetve nép iránti elköteleződésének a tanulmányozása jó szívvel ajánlható nekik.

A szerző a Századvég Közéleti Tudásközpont Alapítvány vezető elemzője

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

Az igazság ideát van, csak meg kell érte küzdeni

Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Életen innen, halálon túl

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Háborús német, békés amerikai

Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Hatszáz napnyi gyötrelem

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.