Barrosóék már beismerték, hogy tévedtek, most a pénzügyéreken volt a sor

Egy 2004 óta húzódó ügy ért véget végérvényesen pénteken: az Ecofin rábólintott az Európai Bizottság május végi javaslatára, amely azt szorgalmazta, hogy hazánk kerüljön ki a túlzottdeficit-eljárás alól.

MNO
2013. 06. 21. 11:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Andor László EU-biztos szinte napra pontosan egy hónapja írta Twitterén, hogy a bizottság az eljárás megszüntetését javasolja az uniós pénzügyminiszterek tanácsának. A „csiripelést” megelőzően azonban még történt egy és más, ráadásul nemcsak hazánkban. Kezdjük is messzebbről: igazi hitvita alakult ki az Angela Merkel német kancellár és Nicolas Sarkozy alkotta „Merkozy” szövetség felbomlása óta a kiadáscsökkentést preferáló Németország és a gazdasági élénkítést szorgalmazó Franciaország között. „Egy éve könyörgünk, hogy serkentsük a gazdasági növekedést, amit a kőkemény költségvetési politika elkerülhetetlenül fékez” – ez volt például Pierre Moscovici francia pénzügyminiszter igen sarkos véleménye. Francois Hollande francia és Enrico Letta olasz elnök is arra jutott párizsi tárgyalásán, hogy „nem működik a megszorítások politikája, és munkahelyteremtésre van szükség”. A németeknek ez persze nem tetszett, a José Manuel Barroso vezette Európai Bizottságtól, az Európai Központi Banktól és a tagországok jegybankjaitól várják, hogy kedvező hitelekkel segítsék a gazdaság felpörgetését.

Május végén aztán – az Andor-bejegyzés után néhány órával – kiállt a sajtó képviselői elé Barroso, és öt euróövezeti tagállam esetében javasolta az államháztartási hiány csökkentéséhez rendelkezésre álló idő meghosszabbítását. A Fitch Ratings szerint ezzel a bizottság elismerte, hogy az előző deficitcsökkentési célok „túl ambiciózusak” voltak a recesszió és a növekvő munkanélküliség közepette. A nemzetközi hitelminősítő szerint ugyanakkor a költségvetési szigorító intézkedések ütemének lazítása önmagában nem lesz elégséges a széles bázisú, fenntartható gazdasági növekedés eléréséhez a bankunió megteremtése és a szerkezeti reformok felé tett további lépések nélkül, mivel ezek is szükségesek az eurógazdaságok növekedési és munkahely-teremtési potenciáljának javításához.

A történet magyar olvasata pedig a következőképpen fest: hazánk ellen 2004 óta folyt túlzottdeficit-eljárás, amióta hazánk belépett az Európai Unióba. A Gyurcsány- és a Bajnai-kormányok alatt az Európai Bizottság több ajánlást is megfogalmazott a növekvő hiány visszaszorítására. Amikor a magyar gazdaság kedvezőbb adatokat produkált, lazított a gyeplőn az EB, és először 2009-ig, majd 2011-ig adott határidőt a kabinetnek, hogy teljesítse az eljárásból kikerülés feltételeit. Ez a balliberális kormányoknak végül nem jött össze.

2010 után Brüsszel mindvégig arra próbálta rászorítani az Orbán-kabinetet, hogy a Medgyessy–Gyurcsány–Bajnai-kormányok által alkalmazott receptet folytatva a költségvetési hiány csökkentése során a terheket a lakosságra hárítsa, ne pedig a bankokra és a multinacionális vállalatokra. Mostanra a bizottság is elismerte, hogy 2013-ban három százalék alatt lesz a költségvetési hiány, bár Oli Rehn Figyelőnek adott, friss interjújában azért megjegyezte: „a magyarok eléggé erősen támaszkodtak az ideiglenes egyszeri intézkedésekre, és jobb lenne, ha az állandó lépések felé tolódna el az egyensúly”. Sőt, a gazdasági biztos azt is odaszúrta, hogy „az a tény, hogy nem javasoltunk pénzügyi szankciókat egyetlen tagállammal szemben sem, még nem jelenti azt, hogy nem hozhatjuk meg ezt a lépést, amennyiben a közpénzügyek és szélesebb értelemben a gazdaságpolitika egyértelműen letér a fenntarthatósági pályáról”.

Rehn piszkálódása ellenére azért csak elismeri, hogy tavaly tíz éve nem látott sikert ért el a magyar gazdaságpolitika azzal, hogy csupán 2,1 százalék volt az államháztartás hiánya, amivel a brüsszeli várakozásokra is alaposan rácáfoltunk. Az Orbán-kabinet hivatalba lépésének második évében már jóval a túlzott hiány 3 százalékos referenciaértéke alatti költségvetési egyenleget mutatott fel, köszönhetően egyebek között a Széll Kálmán Tervnek és az Új Széchenyi Tervnek. A kormánynak azt követően kellett meghirdetnie a Széll Kálmán Terv 2.0-t, hogy az EB tavaly februárban úgy döntött: befagyasztanak 143 milliárd forintnyi kohéziós forrást, mert úgy látják, hogy 2013-ban 3 százalék felett lesz majd az államháztartási hiány. A forrást ugyan 2012 júniusában visszakaptuk, de októberben Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter 397 milliárd forintos egyenlegjavító programot jelentett be, aminek az egyik célja az volt, hogy az EB megszüntesse a hazánk ellen nyolc éve tartó túlzottdeficit-eljárást.

Matolcsy utódja, Varga Mihály pedig idén májusban egy maximum háromkörös egyenlegjavító intézkedéscsomagot jelentett be annak érdekében, hogy az Európai Bizottság biztosítva lássa a 3 százalék alatti költségvetési hiány tartását, és kiengedje Magyarországot a túlzottdeficit-eljárás alól. Hétfőn pedig Varga azért jelentett be újabb módosításokat, hogy kijavítsa a korábbi – jórészt szocialista kormányok által felhalmozott – hibákat, és lezárja ezt a több éve elhúzódó ügyet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.