Online vonalon erősít a Tesco Magyarországon

Noha országszerte tizenegy ingatlan tulajdonjogának értékesítéséről tárgyal, a Tesco nem tervez kivonulni hazánkból. – Amiatt sem, mert tavaly a globális cégcsoporton belül az online élelmiszer-eladásokban a legjobb eredményt értük el Magyarországon, amikor megháromszorozódott az előirányzott internetes forgalom – közölte a Magyar Nemzettel a hazánkban 25 éve jelen lévő Tesco Globál Áruházak Zrt. vezérigazgatója. Pálinkás Zsolt a multinacionális áruházlánc terveiről beszélt a friss és beszédes vállalati eredmények tükrében, amelyek igazolják: stabil maradt a vásárlóerő a hazai kiskereskedelemben.

2021. 07. 31. 7:30
A nagyok által befizetett 86 milliárd forint negyven százalékát vitatja az áruházlánc Fotó: Teknős Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Cáfolta a magyarországi kiskereskedelemben évekig piacvezető, tavaly viszont forgalma alapján a nemzetközi szereplők közül a dobogó harmadik helyéig jutó Tesco Globál Áruházak Zrt. kivonulásáról szóló találgatásokat a cég vezérigazgatója. Annak kapcsán, hogy nemrég tizenegy magyarországi Tesco-üzletnek helyet adó ingatlan tulajdonjogának átadásáról, illetve azok visszabérléséről szóló tárgyalásokról jelentek meg hírek, Pálinkás Zsolt a lapunknak adott exkluzív interjúban kijelentette:

a magyarországi leányvállalat stabil szereplője marad a kiskereskedelemnek, jelentős beruházási tervekkel.

– Hazánkban az áruházlánc ingatlanjai többségében saját tulajdonúak, a bérlemények száma elenyésző, ez a globális Tesco-csoportban ugyanakkor unikális. Bevált üzleti modell a visszabérlés, Nagy-Britanniában már a kétezres évek elején elkezdték értékesíteni, majd visszabérelni a saját üzleteket, manapság pedig már a visszavásárlások zajlanak – idézte fel a vezérigazgató.

Egyes termékkörök értékesítését kiszervezte és professzionális kézbe adta a multicég Fotó: Havran Zoltán

Mint mondta, idehaza viszont az évek alatt stabil maradt a tulajdonosi arány az áruházaknak helyet adó ingatlanokban.

– Viszont eljött az ideje, hogy a nagyobb áruházainknak helyet adó ingatlanjaink egy részét értékesítsük a fogyasztók professzionálisabb kiszolgálása érdekében. Hasonló szándékok állnak a folyamatban lévő ügylet mögött, de

a tulajdonoscseréből a vásárlók és a munkatársak semmit nem érzékelnek,

mert az egységek továbbra is Tescóként működnek – húzta alá, megjegyezve, hogy a folyamatban lévő tárgyalások miatt az új tulajdonos nevesítése üzleti titok miatt nem lehetséges.

Megtisztított portfólió, racionalizált eladóterek, perszonális vásárlási ajánlatok. A Tesco elégedett a több mint öt éve kezdődött átalakulással Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Pálinkás Zsolt felidézte: mérföldkő volt, amikor 2014–2015-ben átvizsgáláson esett át a globális portfólió, ezután több országban több üzletágtól is megvált a brit központú nemzetközi kereskedelmi cég. A megtisztított árukínálatban itthon is az élelmiszer-értékesítésre helyezték át a hangsúlyt, míg egyes iparcikkek, például a műszaki eszközök értékesítését befejezték. – Többek között megváltunk a lengyelországi vonalunktól, de

ahol most is aktívan jelen vagyunk, szeretnénk erősíteni a pozíciónkat, így Magyarországon is

– húzta alá, kiemelve, hogy az egyik legerősebb, jövőbe mutató üzletáguk az online értékesítés.

Internetes térhódítás

Szavai szerint olyannyira ígéretes az internetes értékesítési piac, hogy a pandémia alatt megháromszorozódott hazánkban a Tesco online forgalma, így a hároméves tervüket tavaly sikerült három hónap alatt teljesíteniük.

– Van még hová fejlődni, a teljes csoporton belül a fogyasztási cikkek eladásaiban elért kiugró eredményeink ellenére is. Angliában az éves forgalom 13-14 százalékát teszik ki a webes eladások, ami itthon a korábbi két-három százalékról tavaly négy százalékra nőtt. Úgy látjuk, hogy ez fokozható, bár

a hazai online élelmiszer-kereskedelem eladásainak közel fele már most is a Tescónál realizálódik

– mondta.

– Minden tekintetben törekszünk az innovációra, és felkészültünk a versenyre, ehhez a külföldi leányvonalak bevált gyakorlatokkal mutatnak példákat. Ezzel együtt az online értékesítés milliárdos fejlesztései inkább hosszú távon térülnek meg, mint közvetlenül a befektetések utáni években – fogalmazott Pálinkás Zsolt.

A járványhelyzet alatt látványosan megugrott a már bejáratott online Tesco forgalma, ami a jövőnek is irányt szabhat Fotó: Mirkó István (MI)

Féléves távlatokban

– A Tesco

2010 óta összesen 160 milliárd forintot fektetett be Magyarországon, és az elmúlt tíz évben közel 250 milliárd forint adót fizettünk be.

Évente átlagosan 10-15 milliárd forint az, amit a boltok felújítására vagy gépek, járművek beszerzésére, fizetésemelésre, extrabónuszra fordítottunk – sorolta.

A vállalat vezetője arról is beszélt, hogy tavaly a nehézségek ellenére harmincmilliárd forintot utaltak a külföldi tulajdonosnak osztalék címen.

– Ugyan 25 éve nyitottuk meg az első hipermarketet,

a tulajdonosnak a magyar piacról származó nyereség után a 2017–18-as pénzügyi évben fizettünk először milliárdos osztalékot,

az előző évek eredménytartalékainak terhére – jegyezte meg.

Kifejtette: manapság nem érdemes fél évnél tovább tervezni az üzleti eredményeket, hiszen tapasztalhattuk, hogy a járványhatás kiszámíthatatlan.

– Természetesen vannak ötéves terveink, de

egyelőre rövidebb távokon tervezünk,

s bár az éves befektetési összegeket már előirányozta az anyacég, ezek felhasználása rugalmas. A jövőbeni magyarországi vállalásaink nem változtak, így például – amennyiben a járványhelyzet lehetővé teszi – a következő három évben a 112 darab háromezer négyzetméter fölötti üzletünk hatvan-hetven százalékát felújítjuk – jelezte.

Számháború helyett párbeszéd

Pálinkás Zsolt ismertette a cseh, a szlovák és a magyar piacokat magába foglaló, központosított Tesco Europe átalakításának főbb állomásait, illetve azt is, hogy ennek részeként lokalizálták a többi leánycég irányítását – immár a lengyel piac nélkül. Eszerint az egyes országokban, így

Magyarországon is a korábbi ügyvezetői irányítás helyett újra vezérigazgatói szinten vezetik a hálózatot.

– Az egyes piacok közötti szinergiák megőrzésével így sokkal szélesebb jogkörben dönthetünk például a beruházásokról és azokról a területekről is, amelyek növekedése ígéretes. A beszerzések, a marketing, a bolti operáció szervezése teljes mértékben hazánkból zajlik. A folyamat hosszú volt, ami a vezetői szint átszervezésével vált látványossá, de már két évvel ezelőtt elkezdtük lokalizálni a beszerzéseket, mert fontosabb lett a magyar vásárlói igényekre való gyors reagálás – vázolta a vezérigazgató, megjegyezve, hogy

arra számítanak, a járvány után hamar helyreáll a kiskereskedelem jövedelmezősége.

– Szeretnénk minél több elképzelést megvalósítani Magyarországon, ehhez fontos a kormányzattal folytatott párbeszéd is az ágazatot érintő ügyekben, például az adózási kérdésekben – jegyezte meg a hazai kereskedelempolitika kapcsán.

Ennek kapcsán arra is kitért, hogy

a multinacionális áruházlánc semmilyen formában nem támogat politikai pártokat,

és a vállalatra jellemző mindenkori semleges politikai álláspont miatt erre ezután sem lesz példa.

Tartja népszerűségét a magyar termék. A láncnál lokalizálták a beszerzést, így jobban érvényesülnek a hazai vásárlók igényei Fotó: MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

– Ellenben együttműködünk például az Ökumenikus Segélyszervezettel, közel egymilliárd forinttal támogattuk vásárlóinkkal közösen a szervezet munkáját. Az Élelmiszerbankkal több mint tíz éve dolgozunk együtt, eddig mintegy hetvenmillió tányért

töltöttünk a meg az élelmiszer-adományokkal – sorolta a vezérigazgató.

A munkaerőhelyzetről megemlítette, hogy a dolgozói érdekképviseletekkel konstruktív együttműködés alakult ki az évek alatt, így az egykori számháborúzás helyett hasznos párbeszédeket folytatnak.

Mint kifejtette, az évek alatt jelentőssé vált

létszámcsökkenést a változó vásárlói szokások, azok rugalmasabb, hatékonyabb reagálási igénye magyarázza, és hozzájárul az innováció, az automatizálás is.

– 2020 tavaszán mintegy kétszáz fő határozott idejű munkatársat vettünk fel, hogy növeljük az online üzletág kapacitását. A Közép-Európai Üzleti és Szolgáltató Központunk pedig már négyszáz munkatársat foglalkoztat – árnyalta a képet a vezérigazgató.

Emellett számos családbarát, szociális és egzisztenciális szempontból támogató jellegű munkavállalói programot, rugalmas foglalkoztatási formákat követnek a láncnál, amely népszerű a foglalkoztatottak körében, ezért

az egyes ágazatok újra indulása után sem állt elő munkaerőhiány a boltokban,

ahol a helyzet jelenleg a 2019-es évhez hasonló.

Veszteséges járványos esztendő

A Tesco pénteken hozta nyilvánosságra a 2020-21-es üzleti évről szóló beszámolóját. A mérlegből kiderül, hogy az 1989 októberében alapított

részvénytársaság forgalma a pandémia kirobbanásának évében két százalékkal csökkent, és az adózott üzleti eredménye is negatív lett,

amit 1,574 milliárd forint veszteségben állapítottak meg.

Az átmenetinek tekinthető forgalomcsökkenés legfőbb okaként Pálinkás Zsolt a járvány miatti bolti korlátozásokat, például a rövidített nyitva tartást említette, továbbá a biztonsági intézkedésekre fordított egyszeri, milliárdos kiadást, míg szavai szerint a kiskereskedelmi adó bevezetése is befolyásolta a jövedelmezőséget.

A Tesco biztonsági terve szerint másfél helyett kétméteres védőtávolságot vettek alapul, és a tíz négyzetméter helyett 15 négyzetméterenként engedték be a vásárlókat Fotó: Bach Máté

– A sikeres oltási programnak köszönhetően

a korlátozásokat hamarabb fel lehetett oldani, és ez jó hatással volt az első negyedéves eredményekre

– jegyezte meg. Mint mondta, rendkívüli évünk volt, különösen a világjárvány miatt, ami erősen befolyásolta a vásárlói szokásokat és a kereskedési környezetet.

– A biztonság és a vásárlók zökkenőmentes ellátása élelmiszerrel a legnehezebb időkben is prioritás volt, jelentős összegeket fektettünk a biztonsági intézkedésekbe. Emellett a kollégáink rendkívüli teljesítményét elismertük azzal is, hogy az év során három alkalommal bónuszt fizettünk – idézte fel, hozzátéve, hogy a Tesco erős, stabil pénzügyi alapokon áll.

– Előre tekintve is jó helyzetben vagyunk, köszönhetően elsősorban a jó ár-érték arányt követő üzletpolitikánknak – összegezte a vezérigazgató.

Fenntartható vállalások

A vezérigazgató arról is beszélt, hogy a fenntarthatósági szempontok alapján 2050-ig vállalták a teljes karbonsemlegesség megvalósítását, míg az élelmiszer-pazarlás 2030-ra előirányzott megfelezését már sikerült teljesíteniük hazánkban. Emellett az is terv, hogy tovább csökkentik a műanyag csomagolás mennyiségét, és minden területen, amit lehet, újra hasznosítanak.

Eközben növekvő súlyt kapnak a modernizáció, az önálló vásárlói élményt javító technológiai megoldások is.

– Noha

a vásárlások közel fele nem hagyományos módon, hanem a modern digitális megoldásokkal bonyolódik,

vannak még lehetőségek. Angliában például évek óta választhatnak a vásárlók, hogy szeretnének-e nyomtatott blokkot, amit itthon változatlanul alkalmazunk a kasszánál. Annak ellenére is, hogy az online pénztárgép-rendszerünk régiós szinten egyedülálló, és minden kereskedelmi szereplő esetén pontos adatgyűjtést végez – jegyezte meg Pálinkás Zsolt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.