– Mit jelent a művészetben a „kortárs”?
– A kortárs művészet külön művészeti kategória. Egy globális színtéren zajlik, amit art worldnek neveznek, és amelyet helyileg az úgynevezett szcéna képvisel. Kortárs művész az, aki jelen van ebben a kurátorok, galériák, aukciósházak, múzeumok, művészettörténészek, kritikusok által meghatározott közegben. Tehát például kortársunk, Kiss Géza, aki lovakat fest a balatoni szállodákba, ugyan mai alkotó, festő is, de ettől még nem számít kortárs művésznek. A kortárs egy külön versenykörnyezetet jelent. Angliában például jobban elválik a kortárs művész és a festő fogalma (contemporary artist – painter). Egyik sem akar a másik lenni. Könyvünk, a Kortárs műgyűjtés, amelyet öt éve adtunk ki, azért is volt úttörő, mert mi definiáltuk ezt a kifejezést és a hozzá kapcsolódó ismereteket. Érdekes volt megtapasztalni, ahogy ennek alapján lassan, de tisztult a közeg, és elkezdett elválni a víz az olajtól.
– Túl vagyunk a két nagy itthoni őszi kortárs vásáron, a Budapest Contemporaryn és az Art Marketen. Mit mondanak ezek el az említett „szcénáról”?
– Ha őszinte akarok lenni, akkor mindkét említett vásáron rengeteg giccset és „dekorációs művészetet” is fel lehetett fedezni, de nincs ezzel gond. Bárki vásárolhat bármit, virágozzon minden virág, de akkor legyen vele tisztában, hogy önmagába fektet be, amikor a szemét kényezteti egy-egy számára tetszetős tárggyal. Összességében mindenhol a világon egy hierarchikus, piramisszerű közegről van szó, a csúcstól, a legnagyobb múzeumoktól lefelé a poszterekig és a giccsig.
Ezzel szemben a valid kortárs művészet azért fontos, mert a kortárs mindenütt a világon a kultúrák kutatás-fejlesztési laborja, és a kultúra mindig, minden társadalom és gazdaság alapja. Egyik kedvenc példám, hogy Dél-Koreában 1979-ig nem létezett kortárs művészet, de akkor bölcsen meglátták ennek a fellendülőben levő globális jelenségnek a fontosságát, és kitartó stratégiával –kurátorképzéssel és megfelelő intézményrendszerrel – felírták országukat a kortárs világtérképére. Ma pedig meg lehet nézni, hol tart a gazdaságuk.
A kortárs egy permanens olimpia, amelyben minden ország és művész folyamatosan megméretik. Olyan hálózatról beszélünk, amelynek non-profit és for-profit ágai vannak. Ez utóbbinak abszolút mutatója a pénz, mivel az aukciós szereplések egyszerűen skálázhatók. A globális szakmai csúcson intézményként a londoni Tate Modern és a New York-i MoMa, rendezvényként a Velencei Biennálé áll. Magyarországon sajnos kevés non-profit galéria létezik, a kereskedelmi galériák sikere pedig azon múlik, hogy mi, kultúrafogyasztók mennyire értjük a kortárs művészet logikáját, és ennek alapján nézőként vagy szereplőként, például gyűjtőként akarunk-e ezzel foglalkozni. Ha gyűjtőként, akkor mindenekelőtt a kollekció tematikáját kell jól kigondolnunk. A legtöbben a klasszikus művészet esztétizáló szemüvegével nőttünk fel, de a kortársnak sem a szépség nem a célja, sem pedig az, hogy ábrázoljon. Kérdéseket akar feltenni, el akar gondolkodtatni, szembesít, azaz tükröt tart a világnak. A meghatározó közeg ma három fő szempontot figyel: az alkotás mennyire fontos, érdekes, illetve első-e abban, amit képvisel. A kortársban abszolút érvényes az adok-kapok logika: ha foglalkozol a világgal, akkor a világ is foglalkozni fog veled.