idezojelek

A robogó a zöldek új bűnbakja

Kitiltaná a Levegő Munkacsoport a belső égésű motorral hajtott robogókat Budapest belvárosából.

Bertók László avatarja
Bertók László
Cikk kép: undefined

Ugyan ki vitatkozna azzal a céllal, hogy a város levegője legyen jobb? Pláne egy olyan városé, amelyben „klímavészhelyzet” van – mint tudjuk a médiakerékpározás bajnokától. Vagy legalábbis akkor volt „klímavészhelyzet”, amikor pajzsra emelte őt Budapest népe, és kifizetődő volt nagyon ökobarátnak látszani. 

A Fővárosi Közgyűlés akkoriban el is fogadta Budapest fenntartható energia- és klímaakciótervét, amely célul tűzte ki, hogy 2030-ig legalább negyven százalékkal csökkenjen az üvegházhatású gázok kibocsátása.

A klímavészhelyzet (jelentsen ez bármit) drámai bejelentése után voltunk néhányan, akik tetteket reméltünk: koherens várospolitikai koncepcióba ágyazott, valódi szakértők által készített, hatástanulmányokkal alátámasztott, szakmai konszenzuson alapuló intézkedések sorozatát. Ehhez képest a valóság az, hogy várospolitikai horizontjuk csak a főutak áteresztőképességének alternatíva nélküli csökkentéséig terjed. 

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A forgalmi dugók generálásával pedig csak azt érik el, hogy a veszteglő autók több égésterméket bocsátanak ki, mintha a lehető legrövidebb úton haladnának céljuk felé. Lehetséges, hogy az ötvenvalahány jól fizetett főpolgármesteri tanácsadó között egyetlen kompetens közlekedésmérnök sincs?

A minap a Levegő Munkacsoport nevű NGO is úgy gondolta, hogy megszakérti a közlekedésszervezési ügyeket, és azt is javasolta a Fővárosi Közgyűlésnek, hogy vegye napirendjére a belső égésű motorral hajtott robogók kitiltását Budapest belvárosából, mivel egy ilyen robogó egészségkárosító szénhidrogén-kibocsátása ezerszerese is lehet egy teherautóénak, csak rákkeltő benzolból százszor annyit bocsát ki, mint egy régebbi személyautó.

Ebben az egyetlen mondatban olyan mennyiségben tobzódik a szűklátókörűség és a tájékozatlanság, hogy az embernek égnek áll a haja!
Kezdjük ott, hogy a robogókat kitiltani a belvárosból a létező legnagyobb öngól. 

A nagyvárosi közlekedési problémák megoldásával foglalkozó minden valamirevaló szakértői tanulmány alapvetése, hogy városi közlekedésben az autó kitűnő alternatívája lehet a robogó – a többi mikromobilitási eszközzel (bicikli, roller, segway) párhuzamosan. 

A robogók (és a nagyobb motorok) felülmúlhatatlan előnye az autókkal és a tömegközlekedéssel szemben az, hogy átlagosan harmad-negyedannyi idő eljutni vele háztól házig, és nincs gond, illetve költség a parkolással. Minél több autós ül át kétkerekűre, annál kisebb a dugó. Képzeljük el, mi történne Ázsia túlzsúfolt nagyvárosaiban, ha a helyi kamuzöldek ott is megpróbálnák betiltani a robogókat!

A javaslat nem tér ki arra sem, hogy milyen motorok kitiltását szorgalmazzák. A kétüteműekét? A négyüteműekét? A vadonatúj, Euro-5-ös robogókét? Vagy csak az öreg, leharcolt, szakszervizet sosem látott szutykokét? Egyáltalán mekkora robogók kitiltására gondolnak, hiszen ötventől hatszázötven köbcentiig számtalan géposztály létezik. 

A javaslatban ugyan milyen robogót hasonlítanak milyen teherautóhoz? És mit jelent az, hogy „régebbi személyautó”? Ez olyan, mint a „hagyományos mosópor” a néphülyítő reklámban?

Vajon a Levegő Munkacsoport miért pont a robbanómotoros robogókat próbálja meg kikiáltani bűnbaknak, függetlenül attól, hogy milyen emissziós normát teljesítenek? Szak­értőinek a szemét vélhetően az a néhány pizzafutár szúrja, akik valóban nem megfelelő motorral végzik a munkájukat. Csakhogy erre a problémára nem az a válasz, hogy tiltsuk ki a robogókat a belvárosból. 

És ha sikerülne is ezt a botorságot keresztülverniük a közgyűlésen, hogyan oldanák meg a pizzások kitiltását? Felállítanának ellenőrző pontokat a belváros határán, mint anno a Szovjetunióban? Vagy arra szeretnék kényszeríteni a pizzafutárokat, hogy üljenek át motor­jaikról leharcolt, húszéves autókba?

Persze a megoldás az agyonünnepelt villanyrobogó – hangzik a szokásos érv. De mennyibe is kerül? Ja, úgy kétmillióba? Ez lenne a „zöldfordulat”?

Borítókép: illusztráció (Fotó: MTI/Mónus Márton)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Ágoston Balázs avatarja
Ágoston Balázs

Zarándokok szabadsága

Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

Tőkés László ismét célkeresztben

Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

Az igazság ideát van, csak meg kell érte küzdeni

Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Életen innen, halálon túl

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.