Nincs elgondolkodtatóbb, mint írók levelezését olvasgatni (nem irigylem a kötetek szerkesztőit, sziszifuszi munka kiböngészni, értelmezni, összegyűjteni, rendszerezni hosszú-hosszú esztendők papírra rótt eszmecseréjét). Persze azokról az írókról, akik dacból, érdekből vagy lustaságból hallgatást fogadtak, kevesebbet tudunk. Csakhogy akadnak szívesen mesélő, levelezésükben is termékeny szerzők, akik az égvilágon mindenről tudósítják barátaikat. Megtudhatjuk, kinek fáj a lába a családban, milyen pletykák keringenek az írószövetségben, melyik író éppen mivel vádolja a másikat. Arról beszélni is felesleges, hogy érzékeny szerkezetek lévén íróink nagy része folyamatosan panaszkodik, kérlel, megsértődik. Irodalmi levelezésünk értékelhetetlen volna szúrós megjegyzések, odavetett jelzők, bosszúszomjas nekibuzdulások nélkül. A magyar író már csak olyasféle, mint bárki az országban – mégis illik olykor oldalba döfni a másikat, ha elült a csatazaj, és már éppen elringatnánk magunkban illúziónkat, hogy örök béke mégiscsak létezik.
Másképp áll azonban a helyzet, ha a feladatokról, munkáról tudósítják egymást.
Olyan irodalmi nagyságok, mint Kodolányi János és Szabó Lőrinc például, csak egészen mellékesen, odavetve jelzik, éppen mit írnak, milyen terveket kovácsolnak. Miközben a sajátos, süket csendből, ami az alkotó saját tulajdona, és csak a sűrű írógépkopogás szakítja meg olykor, rendszerint világszínvonalú próza és líra pattan ki. Más körülmények azonban a legkevésbé sem izgatják az írót.
Mert éhezhet és fázhat, ott állhat egy fillér nélkül, villany híján pedig csak napfénynél dolgozhat, aki az irodalommal járja násztáncát, a szellemi létet választja a fizikai helyett. Ennél nagyobb áldozatra ember aligha képes. De hogy a hajdani levelezés óta eltelt hetvenöt évben már minden elenyészett az időben, csak a művek maradtak meg, egyúttal bizonyságát adja annak, hogy szellemi örökségünk a legmaradandóbb emlékünk.
Manapság éppen az a gond, hogy nemigen hagyunk nyomot magunk után. Megértem, hogy változó korban élünk, hogy életünkre rátelepedett a világháló, a mobil, s hogy kiveszőben az újság és a könyv. Még azt is elfogadom, hogy nem értesüléseket csipegetünk, mint a történelmi ember, hanem igyekszünk kiásni magunkat az információs dzsungelből. Mindent megértek.
Csakhogy a 2000 és a 2023 közötti nagy művek nem jöttek létre, nem látszanak, nem értek el hozzánk – nemcsak az irodalomban, de a képzőművészetben, filmben, zenében, egyetlen művészeti ágban sem.
Mondhatjuk persze, hogy jeles, ismeretlen alkotók munkálkodnak, sőt a nagy klasszikusok is köztünk élnek – csakhogy ez nem igaz. Ha csak irodalmi kérdésekre szorítjuk vizsgálódásainkat, két körülményt rögtön megállapíthatunk. Az egyik, hogy a világ teljességét, működését, életünk fő erkölcsi irányait, hazánk és népünk helyzetét, életünk, halálunk problematikáját megvilágosító prózát és verset valamennyien a régmúltból merítünk magunknak. Nem megbántva kortársainkat: tényleg elhiszi bárki, hogy – csak költészetről szólván – Weöres Sándor, Szabó Lőrinc, Nagy László, valamint úgy háromtucatnyi hajdani magyar világnagyság mellett mi, maiak új eszméket, gondolatokat, stílust kapcsolunk be irodalmunkba? Hogy egyáltalán csak megvillannak új színek, s hogy az Édes Anna vagy az Iskola a határon után nemzedékekkel egyáltalán létezik a magyar regény?
Ha értőn, figyelmesen körülnézünk egy könyvesboltban, jobbára tömeggyáros celebek kiadványait találjuk kortárs irodalom címszó alatt. Esetleg elkopott, kiégett önismétlőket, valamint belterjes modorosságokat okádókat, akiknek nem értékük, hanem szégyenük, hogy alig lehet elolvasni őket. Vagy tehetséges fiatalokat, akik óhatatlanul másolnak, utánoznak, plagizálnak, de legalábbis képtelenek szabadulni privát eszményeiktől, amelyek iránya mindig irodalmi példaképekre mutat.
Mindezen csakis az csodálkozhat, aki még nem tudja: irodalmi közvélemény Magyarországon ma már nem létezik. Amit annak nevezünk, szövetségi, egyesületi felbuzdulás, néhány száz ember belügye, akiket pusztán az fűz össze, hogy mindannyian írásból élnek. Esetleg olvasóké, akik rossz könyveket választanak, és eseménnyé emelik azt, amit valójában el kellene rejteniük. Egymásra reflektáló, az örökkévalósággal parolázó, nagy műveket kibocsátó írók ma nem élnek közöttünk. A sok információ között elveszett a gyermek, maga a magyar irodalom.
Megvigasztalhatjuk magunkat, hogy a munka talán mégis halad, remek új dolgok születnek, a kérdés csak az, hogy ha majd száz esztendő múltán feltérképezik az új évezred első néhány évtizedét, amikor szellemi üzeneteket igyekeznek kibányászni, egyáltalán meg akarják érteni, hogyan éltünk, mit gondoltunk, vajon miféle muníciót kaparnak össze utánunk. Félek, hogy az összkép nem pusztán lesújtó, de kiábrándító lesz.
Semmit nem hoztunk létre, nem teremtettünk, jobbára csak panaszkodtunk. Elmerültünk nyakig a politikában, a hatalmi erőközpontokban pedig nem a magyar kultúra felvirágzására fordítják erőforrásaikat. Az úgynevezett civil szféra pedig örökké éhes és elégedetlen, ahogyan – igaz, akkor még nem így hívták – mindig is az volt a magyar szellemtörténetben.
Ebből a frigyből nem születhet utód, merthogy a nászt el sem hálták. A nagy alkotó, az örök névjegy, az élő szöveg, a megváltó gondolat nem érkezett meg közénk. Mi majd Vámos Miklós összes művét kínáljuk aranytálcán a jövő nemzedékeinek, onnan a tescós „irodalmi részlegből”, tíz méterre a sárgarépától és a zellertől. Mert csak erre voltunk képesek.
További Vélemény híreink
Valójában meg kellene írni, amit meg tudunk írni. Ennyire egyszerű a képlet. Írók, újságírók, költők, publicisták egész hada tölti el az életét tökéletes haszontalanságokkal. Ott élnek a Facebookon, mintha az életünk függne attól, hányan, kik és mikor lájkolják a hülyeségeiket és értelmesebb gondolataikat. Ez a fajta jelenlét teljességgel terméketlen szellemi szempontból. Semmi sem születik, nem marad meg, nem adatik tovább – hiszen semmi nem is jött létre.
Ha nem vagyunk képesek összeszedni gondolatainkat, és megírni, megörökíteni, hátrahagyni, amit éreztünk, ami megtörtént velünk vagy amit szerettünk volna, nincs jogunk belépni a magyar irodalom nagy csarnokába. Akkor a mi korosztályunkról csak félinformációk, hazugságok, egyoldalú magyarázatok maradnak meg.
Ha nem tudunk felemelkedni nagyjainkhoz, nem levelezünk egymással, nem segítjük a másikat, nem teremtünk irodalmi közvéleményt, ha nincsenek nagy hatású szerzőink, nem újítunk meg műfajokat, és – ismétlem – tulajdonképpen meg sem írjuk, amit meg kellene írnunk, akkor elveszítettük magunkat. Vagy azt gondoljuk, szellemi bomlás, önfeladás nem is létezik? Utánunk sokszor csak az irónia marad… Arany Jánost kellene olvasnunk, A nagyidai cigányokat:
Hősi tetteinket hirdeti a ponyva, / Írják krónikába, kalendáriomba; / Lesz ember, ki egész könyvet is ír rólunk, / S a világ bámulja, mily vitézek voltunk.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Kelet-Magyarország/Sipeki Péter)
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhez
2025: múlt és jövő a Balkánon
A jugoszláv szétesés fő okai a gazdasági válság, a megemelkedett kőolaj- és földgázárak voltak.

Drukkoljunk-e Friedrich Merznek?
A FÖLD ÁRNYAS OLDALA — A migráció lesz a következő évek egyik sorsdöntő kérdése Németországban.

Kollár Kinga még a hazaárulóknál is rosszabb
Ezt nem lehet mentegetni, ezt nem lehet magyarázgatni, ezt a lehető leghatározottabb módon el kell utasítani!

Katy Perry hazug űrkalandja
LANGY ESŐK JÖNNEK – A csak nőkből álló „legénység” egyértelmű jelzés volt, hogy itt a női egyenjogúságot akarják hirdetni.
Véleményváró
Tovább az összes cikkhez
Drukkoljunk-e Friedrich Merznek?

Katy Perry hazug űrkalandja

Húsvét előtt

„Minél rosszabb, annál jobb” – a Tisza Párt lebukott
A szerző további cikkei
Tovább az összes cikkhez
Sajtóhiénák – tények és hírek helyett elég kényszeresen humorizálgatni
2025-re az ellenzéki újságírás megfosztotta magát belső szabadságától, a legtöbben kényszeresen hazudoznak, nagyotmondanak, lódítanak, vakerálnak.

Kismartoni gondolatok
CSENDES ÓRÁK – A nagyság soha nem múlik el, ameddig saját emlékeink őrei lehetünk.

Jogok és kötelességek
A politikai térkép baloldalát szemlélve a rendszerváltozás óta az az érzésem, hogy arrafelé senkinek sincs fogalma arról, hol, kikkel és miért is élnek egyáltalán.

Majom és rács
CSENDES ÓRÁK – Aki átélte a kései Kádár-korszakot, már gyermekkorában elveszítette az illúzióit.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en

Aljas, dilettáns, kommunista edzők és sportvezetők próbálták tönkretenni az olimpiai bajnok legendát

Közülük kerülhet ki Ferenc pápa utódja

Nostradamus hátborzongató jóslata egy idős pápa haláláról, és az azt követő szörnyűségekről

Döntött a Magyarországon is népszerű autógyártó: leállítja a szállítást az Egyesült Államokba – ez az oka

Ő beszélt utoljára a Szentatyával a halála előtt - ezt mondta magas rangú látogatójának

Közölte a Vatikán: ez okozta Ferenc pápa halálát

Olimpiai bajnokunk mért hatalmas ütést Magyar Péterre
Nem adják ingyen – L. Pap István jegyzete

Ferenc pápa végakaratát tette közzé a Vatikán

Kéri László ravasz füllentése Magyar Péter vesztét okozhatja

Mi Ukrajna legnagyobb problémája?

Ferenc pápa halálának okára derült fény
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhez
2025: múlt és jövő a Balkánon
A jugoszláv szétesés fő okai a gazdasági válság, a megemelkedett kőolaj- és földgázárak voltak.

Drukkoljunk-e Friedrich Merznek?
A FÖLD ÁRNYAS OLDALA — A migráció lesz a következő évek egyik sorsdöntő kérdése Németországban.

Kollár Kinga még a hazaárulóknál is rosszabb
Ezt nem lehet mentegetni, ezt nem lehet magyarázgatni, ezt a lehető leghatározottabb módon el kell utasítani!

Katy Perry hazug űrkalandja
LANGY ESŐK JÖNNEK – A csak nőkből álló „legénység” egyértelmű jelzés volt, hogy itt a női egyenjogúságot akarják hirdetni.