A keresztény fehér civilizációhoz tartozó nemzeti közösségek normálisan gondolkodó része azt láthatja, hogy szemünk előtt ül tort woke címszó alatt az őrület, a deviancia, a logikai terror. Közelről figyelheti mindenki, miként fordítanak jó szándékú embereket önmaguk ellen, miként fosztják meg a korábban szakrális tisztelet övezte „egyes egyént” az identitásrétegeitől, a nemzeti, vallási és nemi önazonosságától, miként teszik alkalmatlanná saját érdekeinek felismerésére, miként fosztják meg racionális döntésképességétől.
Van, aki riadtan és dermedten figyeli mindezt, van, aki beletörődve, s van, aki az ellenállás végsőkig elszánt belső eltökéltségével. De bármi is legyen alapállásunk az őrület tombolásával szemben, egy erős déja vu-érzés mindenkiben lehet itt Közép-Európában. Mi láttunk már ehhez nagyon hasonlót.
A kommunista hatalom berendezkedésének módszertana kísértetiesen hasonló volt ahhoz, amit most az örökké társadalommérnökösdit játszó, messianizmussal átitatott, de a népboldogítást valahogy mindig népnyomorításba fordító baloldal legújabb változata, a globalista újmarxista „ébredéskultusz” rendez.
Láttuk már azt, miként fosztanak meg embereket a szabadságuktól vagy akár az életüktől is politikai véleményük miatt, miként ér hátrányos megkülönböztetés polgárokat közösségi hovatartozásuk okán, miként döntik le nemzeti nagyjaink szobrát Tisza Istvántól Werbőczy Istvánig, s láttuk már a cancel culture-t is, amikor az egyeduralomra törekvő ideológia kötelező gondolkodási sémáival és kifordított, embertelen értékrendjével ellentétes műveket betiltják vagy cenzúrázzák.
Magyarországon a kommunista hatalom mindent megtett azért, hogy olyan irodalmi nagyságokat, mint Tormay Cécile, Nyirő József vagy Wass Albert, meg se ismerhessen az új generáció. Az eltörlésre ítélt írók közé tartozott a Horthy-korszak egyik legmeghatározóbb alkotója, Szabó Dezső is, akinek Az elsodort falu című remekműve pályázhat a magyar történelem bestsellerének titulusára, amennyiben az a válogatás kritériuma, hogy az adott korban hányan vették meg és olvasták el a szóban forgó művet. Szabó Dezsőről úgy jelent meg végletekig elfogult, nyíltan ellenséges hangvételű monográfia Nagy Péter tollából a Kádár-rendszer konszolidációjának idején, hogy a támadott szerző de facto tiltólistán volt, műveit nem jelentették meg a rendszerváltásig.