Miközben a Moody’s Investors Service Magyarország adósbesorolásához tartozó eddigi stabil kilátást negatívra rontotta, addig maga a besorolás nem változott, az továbbra is Baa2 kategóriában található. Vagyis hazánkat továbbra is befektetésre ajánlja a hitelminősítő, amelynek jelzéséből kiderül, hogy nem kedvez továbbá a magyar gazdaság megítélésének Németország költségvetési-pénzügyi szenvedése. Gondjainkat fokozza még az uniós pénzek zárolása, s ez csökkentheti a trendszerű gazdasági növekedést, tovább gyengítheti a pénzügyi mutatókat.
A hitelminősítő szakértői arra is kitérnek, hogy ez a helyzet Magyarország egyik legfontosabb kereskedelmi partnerének, Németországnak a gyenge növekedésével is összefügg, ami felerősítheti a magyar gazdaságra nehezedő negatív nyomást. Most ezen a vonalon indulunk el, ugyanis a Moody’s értékelésében jelentős kockázati tényező a német gazdaság vergődése. Vagyis a hitelminősítői verdikt benne volt a levegőben. Olyannyira, hogy Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Hír TV-nek adott minapi interjújában részletesen kitért arra, hogy 2024-ben egy nem várt gazdasági esemény következett be, a német gazdaság válsága, ami maga alá tepert bennünket.
Egyébiránt ezt a Moody’s alaposan érzékeltette riportjában.
A hitelminősítő szakértői azt írták, hogy az európai uniós források áramlásával kapcsolatos kockázatok a kulcsfontosságú kereskedelmi partner Németország gyenge növekedése miatt megnövekedtek. Tekintettel arra, hogy a magyar gazdaság nagymértékben integrálódott a német értékláncokba, és a németországi kereslettől leginkább függő uniós országok közé tartozik.
Miközben arra számítunk, hogy az elektromosjármű- és akkumulátorgyártó iparba irányuló jelentős közvetlen külföldi beruházások az elkövetkező években fellendítik Magyarország exportkapacitásait, addig a gyengébb külső kereslet az új gyártóüzemek vártnál lényegesen alacsonyabb kapacitáskihasználtsági szintjét eredményezheti, ami gyengébb középtávú gazdasági kilátásokhoz vezethet.
S azt, hogy mekkora a baj Németországban, mi sem támasztja jobban alá, mint hogy legalább három németországi gyárát bezárhatja a Volkswagen. Ilyenre mintegy kilencven éve nem volt precedens. Tegyük hozzá azonban, hogy elsősorban az autóipar az az ágazat, mely komoly problémákkal küzd a németeknél. Ám ez nekünk csekély vigasz, hiszen pont ebből a szektorból „élünk”.